شناسهٔ خبر: 14442 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران خبر داد:

آمادگی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای کنترل کیفیت ساختمان‌های تهران

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران با اشاره به لزوم فعالیت آزمایشگاه‌های خصوصی با تایید آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، از آمادگی برای کنترل کیفیت ساختمان‌های تهران با اعمال تخفیفاتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد نوعی‌قالیباف در نشست خبری با بیان اینکه اگر قانونی برای مجموعه آزمایشگاه وزارت راه و شهرسازی به گونه‌ای تدوین و ابلاغ شود تا آزمایشگاه‌های خصوصی با صلاحیت و مورد تأیید این آزمایشگاه فعالیت کنند بسیاری از مشکلات کنترل کیفیت پروژه‌ها برطرف خواهد شد گفت: تمام ساخت و سازهای شهری و غیرشهری الزاما باید شناسنامه‌های فنی را به همراه سایر مستندات ارائه دهند. بنابراین اگر این دو مورد قانونمند شوند قطعا کمک زیادی به نهادینه شدن کنترل کیفیت پروژه‌ها شده است.

وی درباره ورود یا عدم ورود این آزمایشگاه به کنترل کیفیت پروژه‌های مسکن مهر نیز گفت: از آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای بررسی برخی از پروژه‌های مسکن مهر دعوت شد که بررسی کنترل پروژه‌های مسکن ویژه تهرانسر از جمله این پروژه‌ها بود. همچنین این آزمایشگاه برخی از پروژه‌های مسکن مهر پرند را بررسی کرد، البته این بررسی تمام پروژه‌ها را پوشش نداد.

احمد نوعی‌قالیباف با بیان اینکه به نسبت مراجعه مشتری یا متقاضی این آزمایشگاه می‌تواند به در قالب‌های مختلف برای کنترل کیفیت ورود کند گفت: در شهرهای پرند و پردیس نظارت عالیه را انجام دادیم و در پروژه‌های مسکن مهر فیروزکوه و برخی دیگر از پروژه‌ها نظارت موردی انجام دادیم. در مجموع نظارت مسکن مهر وظیفه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیست و آزمایشگاه‌های خصوصی کنترل کیفی پروژه‌ها را بر عهده دارند.

قالیباف با اشاره به اینکه قبل از ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی کنترل کیفیت به طور کامل و الزاما توسط این آزمایشگاه صورت می‌گرفت گفت: در پروژه مسکن مهر همانطور که گفتم این آزمایشگاه به طور موردی ورود کرد بنابراین در کنترل کیفیت پروژه‌های مسکن مهر از آزمایشگاه‌های خصوصی دارای صلاحیت استفاده شد.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران با اشاره به اینکه کنترل کیفیت آنطور که باید و شاید نقش خود را در پروژه‌های عمرانی باز نکرده است گفت: مردم باید با مسائل کنترل کیفیت آشنا شوند و با وجود اینکه در پروژه‌های عمرانی محدودیت‌های مالی وجود دارد می‌طلبد که آزمایشگاه مکانیک خاک حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

قالیباف افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۶۰ سال قدمت دارد و مجموعه‌ای صد درصد دولتی است پس باید در جهت بالا بردن کیفیت ساخت و ساز قدم برداریم.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران با بیان اینکه عواقب ناشی از عدم توجه به مطالعات ژئوتکنیک در پروژه‌ها باعث شده تا خسارت‌های فراوانی به بار آید گفت: برخی از افراد به علت عدم شناخت زیر پی ساختمان‌هایی را بنا کردند حال باید با ۴ برابر هزینه بیشتر اقدام به مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها کنند.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه دارای آزمایشگاه غیر مخرب است گفت: آزمایشگاه غیرمخرب قادر است برای تمام سازه‌های فلزی که توسط مالکان جوشکاری می‌شود قبل از اینکه به محل پروژه انتقال یابد تست جوش انجام دهد تا بدون هیچ مشکلی در محل نصب شوند.

نوعی‌قالیباف به اهم پروژه‌های عمرانی آزمایشگاه مکانیک خاک اشاره کرد و گفت: این شرکت در حال حاضر کنترل کیفیت آزادراه چرم‌شهر که به طول ۱۵۰ کیلومتر از چرم شهر شروع می‌شود و به البرز و آبیک وصل می‌شود را انجام داده است.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران گفت: آزمایشگاه مکانیک خاک همچنین به پروژه آزاد راه تهران - شمال، متروی تهران، فرودگاه امام (ره)، برج‌های دوقلوی مخابرات، مسکن ویژه تهرانسر و سد نمرود ورود کرده و کار کنترل کیفیت آنها را انجام داده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، آزمایشگاه مکانیک خاک به تازگی به طور شبانه‌روزی اکیپ‌های گشت تشکیل داده تا از پروژه‌های عمرانی در داخل شهر بازدید و اگر نیاز به کنترل کیفیت داشته باشند این کار را انجام دهند.

نوعی قالیباف افزود: برای هر ساختمان تا ۵ طبقه در داخل شهر تهران تخفیف‌های مناسبی در نظر گرفته‌ایم به طوری که مالکان می‌توانند با پرداخت مبلغ ۵ میلیون تومان که کمتر از یک درصد هزینه پروژه است به طور کامل کار کنترل کیفیت را به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران محول کنند./