شناسهٔ خبر: 14528 - سرویس ریلی

زمانیان دهکردی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

راه‌آهن بر قیمت بلیت قطار نظارت دارد/ کمیسیون بودجه مجلس پیگیر تخصیص اعتبارات به راه‌آهن از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت است

سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه راه‌آهن بر قیمت بلیت قطار نظارت مستمر دارد٬ گفت: توجه وزارت راه و شهرسازی به حمل و نقل حومه مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق می‌کند.

سیدسعید زمانیان دهکردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده دولت بر افزایش نرخ بلیت قطار نظارت دارد٬ گفت: اگر قرار بر تغییرات نرخ بلیت قطار باشد شرکت‌های خصوصی به صورت خودسر نمی‌توانند اعمال نظر کنند و راه‌آهن مانع آن‌ها خواهد شد.

وی به وضعیت اقتصادی موجود در کشور اشاره و تأکید کرد: در چنین شرایطی دولت باید برای حمل و نقل عمومی مردم یارانه در نظر می‌گیرد تا قیمت‌ها بیش از پیش گران نشود.

عضو کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی رویکرد جدیدی در قبال خدمات‌دهی به مسافران حومه کلانشهرها در نظر گرفته٬ باید از طرح‌ها و خدمات ویژه وزارت راه و راه‌آهن حمایت شود تا حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری به صورت یکپارچه‌ای به هم متصل شوند؛ در حال حاضر شاهد حمل و نقل فعال قطارهای حومه‌ای با نرخی مناسب در جنوب٬ شرق و غرب تهران هستیم که با حمایت دولت از صنعت ریلی این مدل حمل و نقلی در حال توسعه است.

وی توجه وزارت راه و شهرسازی به حمل و نقل حومه را مشوق مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خواند و افزود: در این شرایط یارانه‌های مرتبط با حمل و نقل ریلی نیز باید به طور کامل پرداخته شود.

زمانیان یادآور شد: طبق قانون باید ۷.۵ میلیارد دلار ظرف ۱۰ سال از محل صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن اختصاص یابد که البته هنوز این بند قانونی اجرایی نشده و شرکت نقت ریالی به هیچ یک از دستگاه‌های قید شده در ذیل بند «ق» ازجمله راه‌آهن پرداخت نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نشست اعضای کمیسیون متبوعش با مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون پیگیر اجرایی شدن این بند قانونی هستند تا شرکت راه‌آهن بتواند از این طریق طرح‌ها و پروژه‌های خود را با سرعت بیشتری اجرایی کند./