شناسهٔ خبر: 14540 - سرویس جاده‌ای

مشاور اجتماعی وزير راه و شهرسازی مطرح كرد:

ایمن‌سازی چهار هزار مدرسه در حاشیه راه‌ها / همكاری سازمان راهداری با وزارت آموزش و پرورش / توجه به نقش دانش‌آموزان در ایمن‌سازی

سعید معیدفر دکتر سعید معیدفر، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و مشاور وزیر راه و شهرسازی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «ایمنی جاده‌ای» در سال آینده تحصیلی به عنوان یک اولویت برای سوال «پرسش مهر» رئیس جمهوری قرار گیرد، دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموزان در این حوزه و همچنین اقدام برای ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها را تشریح کرد.

گفت‌و‌گوي هفته‌نامه نگاه؛ نشريه داخلي وزارت آموزش و پرورش با دكتر سعيد معيدفر را بخوانيد:

آقای دکتر معیدفر؛ با توجه به اینکه موضوع «حقوق شهروندی» که به تبع آن مقوله‌هایی نظیر «آموزش شهروندی»، «مشارکت شهروندی» و ... نیز مطرح می‌شوند، در متن رویکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم قرار دارد، چه برنامه‌هایی برای بهره‌گیری از ظرفیت جمعیت ۱۳ میلیونی دانش‌آموزان کشور در حوزه‌های مرتبط با راه و شهرسازی مدنظر قرار دارد؟

یکی از مقوله‌های مورد توجه در حوزه راه، موضوع ایمنی راه‌هاست. اعتقاد داریم از حقوق شهروندان است که در معرض آموزش‌های لازم در ارتباط با ایمنی در جاده‌ها قرار گیرند. دانش‌آموزان که آماده‌ترین افراد برای یادگیری و مهارت‌آموزی هستند، لازم است از جریان آموزش‌های مربوط به ایمنی جاده‌ای قرار گیرند. بنابراین به طریقی باید افکار عمومی دانش‌آموزان را نسبت به مسئله ایمنی جلب کنیم که هم برای آینده خود آنها به این موضوع توجه شود و هم آنها را به اهمیت ایمنی در حمل و نقل و مسئولیت‌هایی که در رفت‌وآمد در گذرگاه‌ها دارند، واقف کنیم. به همین منظور با همکاری سازمان دانش‌آموزی، مسابقه‌ای طراحی شده تا دانش‌آموزان با ارسال عکس، خاطره، داستان یا فیلم‌هایی در زمینه‌های ایمن یا ناایمن در حمل‌ونقل که خودشان با آن مواجه شده‌اند، خود مروج اهمیت موضوع باشند.

اینکه دانش‌آموزان می‌توانند نقش جدی در ایمن‌سازی داشته باشند را همه واقف هستند. چون بخش عمده‌ای از رفتارهای انسان در سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اگر دانش‌آموزان در همین دوران بتوانند متوجه مسئله ایمنی و اهمیت آن شوند، می‌توانند آینده ایمن را برای جامعه رقم بزنند. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش ایمنی به شهروندان و از جمله دانش‌آموزان، شاهد یک اتفاق‌نظر جدی در کمیسیون ایمنی راه‌ها هستیم.

آیا وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها دارد؟

بر اساس آمار موجود، چهار هزار مدرسه در حاشیه راه‌ها هستند که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری آموزش و پرورش اقداماتی را نظیر آموزش دانش‌آموزان حاشیه راه‌ها، ایجاد پل‌های عابر، نصب علائم، اصلاح هندسی جاده و ... انجام داده‌اند. البته لازم است حرکت‌هایی که تا کنون درباره ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها صورت گرفته است و در آینده انجام خواهد شد، تبدیل به یک سند برای ارتقای امنیت مدارس حاشیه راه‌ها شود.   

منبع: هفته‌نامه نگاه - نشريه داخلي وزارت آموزش و پرورش