شناسهٔ خبر: 14614 - سرویس هوایی

نویدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

افزایش ظرفیت ترمینال مسافری فرودگاه امام(ره) برای نوروز ۹۵/ انتخاب سرمایه‌گذار خارجی برای احداث ترمینال «ایران‌شهر» در سال جاری/ تامین ۱۰۰ درصدی سرمایه توسط سرمایه‎‌گذار

فرودگاه امام خمینی(ره) مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به توسعه ظرفیت مسافری ترمینال فعلی این فرودگاه تا قبل از سفرهای نوروزی ۹۵ گفت: علاوه بر ترمینال زیارتی در حال ساخت «سلام»، مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث ترمینال جدیدی تحت عنوان «ایران‌شهر» صورت گرفته است و در سال جاری مناقصه انتخاب سرمایه‌گذار نیز برگزار می‌شود.

محمود نویدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) پاسخگوی تقاضا و حجم مسافر این فرودگاه نیست، از اصلاح و بهبود وضعیت موجود این ترمینال تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی ۹۵ خبر داد و گفت: در حال حاضر این پروژه به پیمانکار واگذار شده و مشغول فعالیت است.

وی توسعه ظرفیت ترمینال موجود، بهبود سالن‌های ورود و خروج مسافران، اصلاح وضعیت سالن مخصوص بار مسافران، بهبود محوطه کنترل گذرنامه و افزایش تسهیلات بخش بازرسی و کنترل امنیت پروازهای خروجی را از مهمترین اقدامات جاری برای اصلاح وضع موجود ترمینال فعلی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تا پایان امسال و همزمان با آغاز سفرهای نوروز ۹۵ عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به طرح‌های توسعه‌ای این فرودگاه اشاره کرد و گفت: حدود ۶ ماه گذشته شرکت ناکو هلند به عنوان شرکت کارفرما مشاور شهر فرودگاهی امام خمینی انتخاب شد که اخیرا نیز موافقت اولیه با این شرکت به امضا رسید.

نویدی با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام در وسعت ۱۴ هزار هکتاری ساخته می‌شود که ۳۱۰۰ هکتار آن مجموعه هوانوردی شامل دو باند شمالی و جنوبی و ۵ ترمینال است، اظهار کرد: باند جنوبی این فرودگاه در مرحله ساخت قرار دارد و در تابستان سال آینده بعد از نصب سیستم‌های روشنایی به بهره برداری می‌رسد.

وی مساحت منطقه ویژه تجاری این فرودگاه را ۲۵۰۰ هکتار و وسعت منطقه آزاد را ۱۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: قانون مناطق آزاد نیز برای منطقه آزاد فرودگاه امام حاکم است به طوریکه تجار و بازرگانان می‌توانند بدون پرداخت مالیات و دریافت ویزا در این منطقه فعالیت اقتصادی کنند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: علاوه بر این ۵ هزار هکتار منطقه عادی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده است.

نویدی افزود: در راستای توسعه فاز ۲ طرح جامع فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) با هدف توسعه ظرفیت مسافری، گسترش تسهيلات سفر و ارتقاء خدمات زيارتي براي زائران حج و عتبات عالیات ترمینال «سلام» با ظرفیت اعزام و پذيرش بیش از ۳ میلیون مسافر ورودی و خروجی در حال ساخت است و تا پاییز سال آینده افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه ترمینال سلام با وسعت ۴۵ هزار مترمربع ساخته می‌شود گفت: يك طبقه ترمينال و۲طبقه مسير دسترسي مسافر به هواپيما از طریق سه دستگاه پل انتقال مسافران به هواپیما (ایربریج) در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در تکمیل فاز دوم طرح جامع فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و افزایش ظرفیت مسافری این فرودگاه، احداث ترمینال دو تحت عنوان ترمینال ایرانشهر با ظرفیت اعزام و پذیرش سالانه ۲۰ تا ۲۲ میلیون مسافر پیش بینی شده است که طی ۸ ماه گذشته مذاکراتی با سرمایه‌گذاران مختلف خارجی صورت گرفته و عملیات اجرایی مناقصه انتخاب سرمایه‌گذار ساخت این ترمینال در سال جاری برگزار میشود.

نویدی با بیان اینکه امیدواریم عملیات ساخت ترمینال ایران‌شهر در سال جاری آغاز شود گفت: مدت ساخت این ترمینال بین ۳ تا ۵ سال و همچنین سرمایه مورد نیاز برای احداث آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که ۱۰۰درصد سرمایه مورد نیاز برای ساخت این ترمینال توسط سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) افزود:‌ ۲۰ دستگاه پل اتصال مستقیم مسافران از سالن به هواپیما (ایربریج)، سیستم اتوماتیك جابجایی بار مسافر، سالن تشریفات اختصاصی (CIP) و سیستم چك مسافر اتوماتیك از جمله تجیهزات پیش‌بینی شده برای ترمینال مسافری ایران‌شهر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان اعزام و پذیرش فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سالانه حدود ۶ میلیون نفر و بیش از ظرفیت فیزیکی ترمینال موجود است گفت: با بهره برداری از ترمینال «سلام» در تابستان سال آینده ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌‌المللی امام خمینی به حدود ۱۰ میلیون در سال افزایش می‌یابد. همچنین با ساخت ترمینال مسافری «ایران‌شهر» طی سه تا ۵ سال آینده که ۲۰ میلیون ظرفیت مسافری در سال دارد، ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر فرودگاه امام خمینی به حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: علاوه بر این در فاز سوم در طرح جامع فرودگاه ظرفیت مسافری این فرودگاه به اعزام و پذیرش ۵۰ میلیون مسافر و در فاز ۴ نیز این ظرفیت به ۹۰ میلیون مسافر در سال افزایش می یابد.

نویدی با تاکید بر اینکه فرودگاه‌ها چاه‌های نفت در حال فوران در دنیا هستند گفت: مخازن مشترک ما در این عرصه دو فرودگاه دبی و استانبول هستند که متاسفانه در رقابت با ما پیشی گرفتند.

وی همچنین خواستار ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آب‌رسانی به فرودگاه امام خمینی (ره) توسط وزارت نیرو شد و گفت: فرودگاه خشک نمی‌تواند بهره‌وری داشته باشد از این رو موضوع آب‌رسانی به این فرودگاه یکی از درخواست‌های ما از دستگاه‌های ذیربط است./