شناسهٔ خبر: 14792 - سرویس مسکن و شهرسازی

با حضور وزیر راه و شهرسازی:

جزئیات بررسی مشکلات بافت‌های نابسامان شهری قم / هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی برگزار شد

ستاد ملی بازآرینی قم وضعیت بافت‌های نابسامان شهر قم در هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری صبح امروز سه‌شنبه سوم آذرماه با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان قم با حضور وزیر راه و شهرسازی در این وزارتخانه برگزار شد و نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جنبه‌های مختلف به بررسی ابعاد این بافت‌ها در استان قم پرداختند. 

در این نشست محمد سعید ایزدی، محسن نریمان و امیر امینی معاونان وزیر راه و شهرسازی، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم، محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم، عباداله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی کشور، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش و همچنین برخی سازمان‌های غیردولتی حضور داشتند.

معاون امور عمرانی استاندار قم در این نشست توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی ارائه داد و پیشنهادهای ستاد بازآفرینی این استان را مطرح کرد.

مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بر اهمیت شهر قم تاکید کرد و خواستار در اولویت قرار گرفتن بازآفرینی شهری در آن شد. وی در صحبت‌هایش به موضوعاتی مانند میزان سرانه‌ها در قم، اهمیت ایمن‌سازی این شهر، احیا و باززنده‌سازی جاذبه‌های گردشگری در قم و همچنین لزوم تدوین چارچوبی در حوزه معماری و شهرسازی در این شهر پرداخت.

طالبیان معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز بافت تاریخی قم را در حال نابودی دانست و از این بافت‌ها به عنوان ثروت شهر قم یاد کرد.

نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز بررسی موضوع احداث شهر جدید در اطراف شهر قم و تعیین تکلیف شهر جدید پرنیان را خواستار شد.

وزیر راه و شهرسازی نیز بعد از شنیدن صحبت‌های حاضران در نشست به مباحثی مانند سابقه تاریخی و موقعیت استراتژیک قم، مشکلات ناشی از طرح مونوریل در این شهر، مداخلات نامطلوب در پروژه‌ها و لزوم حفظ هویت شهری و وحدت فضایی شهر قم پرداخت و گفت: باید نظریه و ایده مشخصی درباره شهر قم داشته باشیم و اندیشه‌ای درباره تمام بخش‌های این شهر ارائه دهیم.

آخوندی در ادامه یکپارچه دیدن طرح بازآفرینی قم را ضروری دانست و ریل‌پایه شدن شهر قم را یکی از مهمترین راهکارهای نجات این شهر از مشکلات موجود عنوان کرد.