به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، یازدهمین نشست تخصصی کمیسیون اجرایی آئیننامه مدیریت حملونقل و سوانح رانندگی استان مرکزی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، دبیری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان و با حضور مدیران و نمایندگان دستگاههای اجرایی و خدمات رسان عضو این کمیسیون در سالن اجتماعات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی برگزار شد.
در این نشست تخصصی، عوامل دخیل در کاهش تصادفات رانندگی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی در زمینههای مختلف از جمله مهندسی راه، تسریع در ارائه خدمات امداد و نجات، ارتقاء فرهنگ رانندگی، تقویت شاخصهای پیشگیری، تولید و پخش محتواهایی درخصوص ارتقاء فرهنگ رانندگی ایمن از بستر رسانه ملی، مدیریت سرعت و مواردی دیگر ارائه شد.
علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در جریان این نشست بر تلاش مضاعف برای ایمن سازی تعدادی از تقاطعاتِ همسطحِ تعیین شدهی دارای اولویت در محورهای مواصلاتی استان با مشارکت سه جانبه دفتر امور روستایی، فرمانداریها و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی تأکید کرد و افزود: تمامی دستگاههای اجرایی و خدمات رسانِ عضو در کمیسیون اجرایی آئیننامه مدیریت حملونقل و سوانح رانندگی در استان مرکزی باید پیش از شروع فصل زمستان نسبت به پیشبرد برنامههای کوتاهمدت خود اقدام کرده و از هیچ تلاشی درخصوص کاهش تصادفات جادهای دریغ نکنند.
ساماندهی امدادخودروهای سیار تحت پوشش کانون جهانگردی، تعیین تکلیف تعدادی از راههای استان که هنوز تحویل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای نشده و برگزاری جلسات منظم شورای ترافیک توسط فرمانداریها از دیگر موارد مهمی بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بر آن تأکید کرد.
مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی نیز با بیان گزارشی از اقدامات بعمل آمده جهت ارتقاء ایمنی و افزایش کیفیت راههای استان و وضعیت ترافیکی در محورهای برونشهری اظهار داشت: بر اساس تحلیل دادههای ۷۰ دستگاه ترددشمار برخط منصوب در محورهای مواصلاتی استان، روزانه بطور میانگین بیش از ۸۸۵ هزار تردد در جادههای شریانی استان در شش ماهه اول امسال به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است.
وی افزود: میزان تخلف تخطی از سرعت مجاز در راههای اصلی و شریانی استان برابر با ۱۴ درصد است که آمار کشوریِ آن برابر با ۹ درصد است، لذا همین امر موجب شده تا سرعتِ متوسطِ خودروهای عبوری از این محورها به عدد ۸۸ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد که این رقم در مقایسه با میانگین آمار سرعت خودروهای عبوری از شبکه راههای کشوری ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر است.
به گفته جهانی، ۸۶ دوربین ثبت تخلف سرعتِ مجهز به محاسبه میانگین سرعت، در جادههای استان وجود دارد که ۲۸ دستگاه از آن در آزادراه، ۳۸ دستگاه در بزرگراهها و ۲۰ دستگاه در راههای اصلی استان مرکزی سرعت خودروهای عبوری را رصد و دادههای تخلفات شناسایی شده را برای اعمال قانون بصورت آنلاین ارسال میکنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی در ادامه با اشاره به ویژگیهای خاص تجهیزات هوشمند و خدماتی در راههای استان در مقایسه با آمارهای کشوری خاطرنشان کرد: میانگین فاصله دوربینهای ثبت تخلف سرعت در راههای استان مرکزی برابر ۲۳ کیلومتر میباشد که این میزان در راههای کشور برابر با ۴۳ کیلومتر است و با توجه به فعالیت ۳۰ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی فعال در سطح راههای ارتباطی استان، متوسط فواصل این مجتمعات در استان برابر با ۶۶ کیلومتر است که این میزان در کشور برابر با ۸۳ کیلومتر است.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای ارتقاء کیفیت و ایمنی راههای استان در سالجاری پرداخت و گفت: از ابتدای امسال یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر خط ترافیکی در انواع راههای استان اجرا شده و بیش از ۹۰۰ عدد انواع تابلوهای اخطاری و انتظامی و حدود ۱۳۰ مترمربع تابلوی اطلاعاتی نصب شده و ۲۲ کیلومتر شیار لرزاننده طولی نیز اجرا شده است.
جهانی افزود: ۱۷ کیلومتر احداث روشنایی، تعمیر بازسازی بروزرسانی و نصب ۲۲۳ دستگاه چراغ چشمک زن، تعمیر و نصب ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر گاردریل آسیب دیده بر اثر تصادفات، اجرا و اصلاح ۳۲۴ کیلومتر شیب شیروانی راهها و نصب ۱۳ کیلومتر حفاظ بتنی(نیوجرسی)، تعویض صفحات تابلوهای فاقد بازتاب، اجرای روشنایی نقطهای در بیش از ۱۵ نقطه در محل تقاطعات همسطح منجمله تقاطعهای مهرآباد، دهشیرخان، زرین خوشه، طرمزد، جیریا، مشهدالکوبه، رباط ترک، گردنه دُخان، جلکبر و... از جمله اقدامات شاخصی است که برای افزایش سطح ایمنی در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.
تکمیل زیرگذر کردیجان در آشتیان، تکمیل واریانت روستای میان رودان در خمین، تکمیل پل بزرگ و باند دوم شازند به آستانه و اجرای طرح کامل ایمنی آن در شازند، تکمیل واریانت روستای رضاآباد در ساوه از جمله اقدامات شاخصی است که به گفته جهانی امسال تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
وی یادآور شد در تلاشیم تا با تکمیل طرحهای تعریض محور «کمیجان - ساروق»، رفع دو نقطه حادثهخیز «یساول» و «خاتم آباد»، تکمیل تقاطع غیرهمسطح «راهجرد»، تکمیل تقاطع غیرهمسطح «راهآهن نورآباد»، احداث تقاطع غیرهمسطح سه راهی سد الغدیر ساوه و احداث زیرگذر در محور «نیم ور - دلیجان» که از جمله پروژههای مهم در دست اجرای این اداره کل است بتوانیم خدمات مطلوبی به کاربران جادهای بویژه مردم شریف استان مرکزی ارائه دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی در ادامه به ارتقاء رویه آسفالتی راههای استان نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۸۲ کیلومتر انواع روکش آسفالت و ماسه آسفالت برای نگهداری از راههای موجود اجرا شده و بیش از ۴۲۱ هزار مترمربع لکه گیری هندسی نیز برای رفع خرابیهای حاد توسط پیمانکاران بخش خصوصی اجرا شده است.
این کمیسیون به ریاست علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی و با حضور حامد آزاد و حمید پاکپور مدیران کل دفاتر فنی و امور روستایی استانداری مرکزی، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، محمد پورشمس رئیس پلیس راه استان مرکزی و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاههای خدماترسان در سالن اجتماعات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.