شناسهٔ خبر: 14816 - سرویس وزارتی

در مراسم گرامیداشت هفته بسیج عنوان شد:

سرهنگ افشاری: وزارت راه ، برای عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی گام برمی‌دارد / سیدعلایی: بسیج، تجلی وحدت و یكپارچگی آحاد مردم است

سعید سید علایی در مراسم گرامیداشت هفته بسیج که باتلاش مركز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر، بسیجیان سازمان‌ها و شركت‌های تابعه در سالن الغدیر ساختمان شهید دادمان برگزار شد، سیدعلایی معاون وزیر راه و شهرسازی و سرهنگ افشاری فرمانده بسیج وزارت راه و شهرسازی در این مراسم سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ علیرضا افشاری در مراسم گرامیداشت هفته بسیج با بیان اینکه عزتی که امروز کشور از آن بهره می‌گیرد نتیجه و حاصل تلاش‌ها و مجاهدت‌های بسیج در عرصه‌های مختلف است٬ گفت: زمانی که امام خمینی (ره) فرمان تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی را صادر کردند بذل نهالی را کاشتند که مزایای آن هر روز شکوفاتر از دیروز می‌شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شاخصه‌ها و ویژگی‌های بسیج٬ افزود: بسیج، حركتی مردمی است كه با حضور همه قشرها، از دل ملت و برای ملت تشكیل شده و در همه عرصه‌های دفاع، علم، هنر، سازندگی، سیاست، فرهنگ، یاری مستضعفان، تولید، فناوری، ورزش، درخشش‌های بین‌المللی و در هر كار خیر، حضوری پربركت داشته است.

فرمانده بسیج وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: رهبر انقلاب بسیج را یك مجموعه حزب الله واقعی نامیدند و در تبیین فرهنگ و تفكر بسیج تأکید کردند که بسیج سیاسی است اما سیاست‌زده، سیاسی‌كار و جناحی نیست. بسیج مجاهد است اما بی‌انضباط و افراطی نیست، عمیقاً متدین و متعبد است اما متحجر و خرافی نیست، بابصیرت است اما ازخودراضی نیست، اهل جذب حداكثری است اما غیور است و درباره اصول تسامح نمی‌كند، طرفدار علم است اما علم‌زده نیست، اخلاق اسلامی دارد اما این اخلاقش ریاكاری نیست، در آباد كردن دنیا فعال است اما خود اهل دنیا نیست.

وی ادامه داد: فرهنگ بسیجی مجموعه‌ای از معرفت‌ها، روش‌ها و منش‌هایی است كه می‌تواند مجموعه‌های عظیمی را در دل ملت‌ها بوجود آورد و تضمین‌كننده حركت مستقیم آنها باشد.

سرهنگ افشاری با بیان اینکه به بركت خون شهدا در دفاع مقدس، ایثارگری سربازان گمنام و ایثارگری‌های سربازانی كه در فاصله هزاران كیلومتری مرزها برای حفظ امنیت ایران می‌كوشند، هم اكنون كشورمان در امنیت است٬ ادامه داد: پس از مایوس شدن دشمن از راه‌حل های نظامی برای ضربه زدن به کشور ،دشمن تغییر تاکتیک داد و سعی دارد اهداف خود را از طریق مذاکره دنبال کند.غافل از اینکه   روحیه بسیجی در این عرصه نیز مانع رسیدن دشمن به اهدافش باشد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم میلیونی اربعین در عراق، یادآور شد: این روزها با برگزاری این مراسم در حالی كه قسمت‌هایی از كشور عراق در دست تروریست‌های تكفیری است، بزرگترین مانور قدرت محسوب می‌‌شود و اهل فن می‌دانند برگزاری مراسمی به این وسعت در این شرایط به چه توانی نیاز دارد.

افشاری با تاكید بر اینكه ۲۱ ماه از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، بیان كرد: در این خصوص باید جدی باشیم و دشمن‌شناسی از ویژگی‌های بسیجی است و نباید به لبخند دشمن دلخوش باشیم و بر اساس اقتصاد مقاومتی باید به استعداد‌های داخلی باور داشته باشیم.

وی اعلام كرد: وزارت راه و شهرسازی باید برای عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی گام بردارد و با این عمل یكی دیگر از ترفندهای دشمن را برملا كند.

یقین و عشق‌ورزی محصول تفكر بسیجی

در ادامه این مراسم سید سعید سید علایی هم  با اشاره به اینكه تردیدی نیست كه مردم، اصلی‌ترین بخش یك جامعه زنده و پویا هستند و نقش حیاتی آنها در حفظ ثبات و پیشرفت كشور بر كسی پوشیده نیست، تصریح كرد: مقتدرترین حكومت‌ها چنانچه فاقد پشتوانه مردمی باشند به‌راحتی آسیب‌پذیر بوده و قدرت پیش‌برنده لازم را نخواهند داشت.

وی یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) با بینش عمیق خود، بارها بر جایگاه مهم مردم برای رساندن كشور به سعادت، تأكید ورزیده و بر این اساس، ایشان در پنجم آذرماه سال ۱۳۵۸، فرمان تاریخی تشكیل بسیج را صادر فرمودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: امام با درایت بی‌نظیر خود در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، قشرهای گوناگون را به یكپارچگی و بسیج عمومی برای نجات كشور از بحران جنگ تشویق كردند. قدرت مردم در پرتو تدبیر آن پیر فرزانه و پیوند الهی آنان با یكدیگر، نه تنها بهترین راهكار برای مواجهه با مصائب جنگ بود، بلكه بعد از جنگ نیز بسیج را به‌عنوان یكی از مستحكم‌ترین نهادهای كشور مطرح ساخت.

سید علایی گفت: امام خمینی(ره) محصول تفكر بسیجی را یقین و عشق‌ورزی می‌دانستندزیرا فرمودند : «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است كه شكوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد».

معاون توسعه و مدیریت منابع در جمع بسیجیان وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: خمینی كبیر(ره) تربیت‌یافتگان مكتب بسیجی را انسانهایی می‌دانند كه به‌ نام و شهرت نمی‌اندیشند: «بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاك اسلامی است كه تربیت‌یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.»

سید علایی تاكید كرد: امام پایه و اساس شكل‌گیری بسیج را احكام فقهی و جهادی و مبتنی‌بر روحیه دفاع و بازدارندگی می‌دانستند: «سنگ بنای بسیج بر حكم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی كه مبتنی‌بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان‌گشایی.»

وی افزود: بر اساس اندیشه امام راحل (ره) بسیج، بر اساس ارزش‌های انسانی و فرهنگ ریشه‌دار اسلامی شكل گرفته و رمز موفقیت آن، این است كه از اعتقاد میلیون‌ها انسان برخاسته است. زمانی كه افراد مسیر زندگی و هدف خود را با تفكر بسیج هماهنگ و همسو می‌بینند، به آن گرایش می‌یابند. ایمان، اخلاص، ایثار و شجاعت، ویژگی‌های بسیجی‌هایی هستند كه در دامن فرهنگ اصیل اسلامی رشد كرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه بسیجی كسی است كه فقط رنگ خدایی را پذیرفته است به آیه ۱۳۸سوره بقره اشاره و بیان كرد: حضرت امام خمینی (ره) در این خصوص فرموده‌اند: «آن اخلاص و محبت شما (بسیجیان) و آن ایثار در راه خدا، بالاترین ارزش است برای شما».

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ویژگی شجاعت و شهامت بسیجیان بیان داشت: امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند" آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخار آفرین است، روحیه‌ی بزرگ و قلب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان (بسیجیان) كه سربازان حقیقی ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه هستند، می‌باشد و این است فتح الفتوح."

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه عرصه حضور بسیج، نیاز و مصالح كشور است، یادآور شد: مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده‌اند «بسیجی بودن، یعنی فعال بودن، در میدان عمل رفتن، متعالی كار كردن، سرما و گرما را تحمل می كند و از لذتهای شیرین زیر دندان هر انسان براحتی چشم می پوشد. بسیجی آرمانگرا و با اخلاص و با گذشت و در هر میدانی تن به كار بده است.»

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنانش تاكید كرد: بسیج یعنی حضور مقتدرانه مردم و مقام معظم رهبری با بر شمردن ویژگی‌های برجسته فرهنگ و تفكر بسیجی و توصیف محبت آمیز و امیداوار كننده بسیجیان در این راستا تصریح كرده‌اند: «بسیجیان جوان، گلهای بوستان انقلاب، نیروی حیاتبخش انقلاب و مایه امید و دلگرمی ملت و رهبر انقلابند.»

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ مراسم گرامیداشت هفته بسیج  روز سه شنبه -۳ آذرماه - در سالن الغدیر ساختمان شهید دادمان برگزار شد. در پایان این مراسم نیز از ورزشکاران برگزیده بسیجی وزارتخانه که در ۴ رشته ورزشی حائز رتبه برتر شده‌ بودند، تقدیر به عمل آمد./