شناسهٔ خبر: 14892 - سرویس وزارتی

آخوندی در جمع خبرنگاران:

اهمیت استان سمنان در کریدور جنوب به شرق و غرب به شرق/ پیگیری افزایش خدمات حمل‌و‌نقل عمومی و کیفیت زندگی در شاهرود / بررسی توسعه فرودگاه شاهرود

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهم‌سطح میامی-جاجرم گفت: در این سفر حدود ۴۴ میلیارد تومان پروژه‌های حمل‌و‌نقلی و ۳۳ میلیارد تومان پروژه‌های حوزه مسکن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پنجم آذرماه در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهم‌سطح میامی-جاجرم در جمع خبرنگاران گفت: امروز بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های شاهرود، دامغان و سمنان را در دستور کار دارم. شهرستان شاهرود از شهرستان‌های مهم استان سمنان است که پروژه‌های بسیار مهمی در زمینه‌های حمل‌ونقل در آن اجرا شده است، با توجه به اینکه استان سمنان بین مسیر تهران-مشهد قرار دارد و همچنین از جنوب به سمت شرق یک شاهراه اصلی کریدوری ایران محسوب می‌شود بنابراین از اهمیت فوق العاده‌ای برای اجرای پروژه‌های عمرانی برخوردار است.

وی افزود: تقاطع غیر هم‌سطح ولایت که امروز افتتاح شد مسیر را از میامی به جاجرم و سپس به خراسان شمالی متصل می‌کند. اهمیت این مسیر از جنبه‌های اقتصادی قابل توجه است از این جهت که از این مسیر می‌توانیم سریعا به ترکمنستان برسیم و یک کریدور ترانزیتی را شکل دهیم. همچنین افتتاح ۲۲ کیلومتر از این مسیر را برای احداث باند دوم آماده کرده‌ایم که امیدواریم در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: همچنین افتتاح پل غیرهم‌سطح در دامغان و افتتاح پروژه میدان ورودی سرخه از دیگر برنامه‌های سفر امروز ماست. در این سفر  حدود ۴۴ میلیارد تومان پروژه‌های حمل‌و‌نقلی و ۳۳ میلیارد تومان پروژه‌های حوزه مسکن به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی افزود: موقعیت شاهرود موقعیت منحصربه فردی است بدین معنا که این مسیر در سمت شرق به خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی وصل می‌شود و همچنین موقعیت تاریخی شاهرود موقعیتی است که آن را به یکی از شهرهای بزرگ ایران تبدیل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: افزایش کیفیت زندگی در شاهرود از برنامه‌های ماست. در این راستا طرحی را تحت عنوان سیاست‌های توسعه استراتژیک شاهرود با مقامات محلی در دست اجرا داریم تا بتوانیم کیفیت زندگی در این شهر را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح بهبود کیفیت زندگی شهر شاهرود گفت: علاوه بر بحث‌های مسکن مباحث راه نیز مورد توجه ماست و در این رابطه در صدد افزایش خدمات حمل‌و‌نقل عمومی در شهر هستیم. خوشبختانه در شهر شاهرود ارتباط بسیار خوب ریلی را با تهران داریم همچنین با توجه به اینکه این شهرستان بیش از ۳۰ هزار دانشجو که یک سوم آنها بومی و دو سوم از سایر شهرها هستند بنابراین بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل در این استان از برنامه‌های ماست.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر توسعه حمل و نقل جاده ای توسعه حمل و نقل ریلی از اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد امیدواریم بتوانیم برقی کردن قطار تهران-مشهد را که از این مسیر عبور می‌کند به نتیجه برسانیم همچنین توسعه فرودگاه شاهرود در دست بررسی قرار دارد. در حال حاضر تخصیص اعتباراتی را برای فراهم کردن زمین سوخت‌گیری فرودگاه انجام داده و امیدواریم بتوانیم فرودگاه را بیش از گذشته فعال کنیم.

وی گفت: در حال حاضر عمده‌ترین بحث ما افزایش ظرفیت کریدور موجود است که از تهران می‌آید و از شاهرود عبور می‌کند و به مشهد می‌رود که برنامه ما افزایش ظرفیت این کریدور است. همچنین کریدورهای دیگری نیز تعریف شده که از جندق می‌آید و به معلمان می‌رسد که کریدور بسیار مهمی است اما به رغم تنگناهای اعتباری در صدد افزایش ظرفیت کریدور موجود هستیم.

وزیر راه و شهرسازی فعال کردن سایر کریدورها را منوط به اعتبارات موجود دانست.

آخوندی درباره خدمات وزارت راه و شهرسازی برای زائرین اربعین حسینی در استان سمنان گفت: خوشبختانه در پایانه مهران در سال گذشته و امسال اقدامات گسترده ای انجام شده و جاده بین ایلام به مهران و ورودی مهران٬ همچنین پایانه ای که در شهر شلمچه اجرا شده وضع مناسب تری نسبت به گذشته دارد. از آن مهم تر جاده چزابه است که سال گذشته در وضعیت سختی بود و خوشبختانه جاده چزابه مورد بهسازی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: به رغم تنگناهای اعتباری تلاش کردیم هم پایانه‌ها و هم مسیرها به بهترین وجه و متناسب با وضع موجود مالی به سرانجام برسانیم.

آخوندی با اشاره به مشکلات مالی موجود در کشور تصریح کرد: بااین‌وجود تلاش شده تا مسیر منتهی به مرزها و نیز پایانه‌های مرزی در کشور با در نظر گرفتن وضعیت موجود مالی ساماندهی شود.

وی بابیان اینکه به عقیده او، رضایتمندی مردم از ارائه خدمات وزارت راه و شهرسازی برای اربعین امسال افزایش‌یافته است ابراز امیدواری کرد تا سال آینده شرایط مسیرها و پایانه‌های مرزی بهتر از گذشته شود.

آخوندی گفت: در این منطقه همچنان روند کاهش تلفات را داریم و ساخت پل‌های غیرهم سطح در جهت کاهش تلفات جاده‌ای و ایمنی راه‌ها احداث شده‌اند./