شناسهٔ خبر: 14898 - سرویس وزارتی

حضور آخوندی در جمع مدیران راه و ترابری و حمل و نقل شهرستان‌های شاهرود و میامی

بررسی وضعیت پروژه‌های راه و شهرسازی استان سمنان با حضور آخوندی/ تأکید وزیر راه و شهرسازی بر ارتقای کیفیت زندگی در کنار توسعه فیزیکی و عمرانی

نشست وضعیت پروژه‌های راه و شهرسازی استان سمنان با حضور آخوندی بررسی شد و وزیر راه و شهرسازی بر ارتقای کیفیت زندگی در کنار توسعه فیزیکی و عمرانی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پنجم آذرماه در جریان سفر یکروزه خود به استان سمنان در جمع مدیران راه و ترابری و حمل و نقل شهرستان های شاهرود و میامی که با حضور استاندار سمنان و تنی چند از مسئولان در محل اداره کل راه و ترابری استان سمنان برگزار شد، گفت: ارتقاء کیفیت زندگی یکی از مباحثی است که این وزارتخانه در کنار طرح های عمرانی و فیزیکی خود مورد عنایت قرار می دهد.

وی با اشاره به پیشنیه تاریخی، علمی، فرهنگی و پتانسیل های ویژه شهرستان شاهرود، گفت: این وزارتخانه با انجام پروژه‌های مختلف به دنبال ارتقاء کیفیت زندگی در این خطه است.

آخوندی افزود: سیاست های ما امروز به شدت متکی به دولت تلقی می شود و سلسله مراتب اداری برآن حاکم است لیکن برای پیشرفت، توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی می بایست از این سلسله مراتب خارج شده و به سمت رقابت پذیری بین شهرها در راستای توسعه و کیفیت زندگی مردم گام برداریم.

عضو کابینه یازدهم با اشاره به توسعه استراتژیک شهرها یا سی دی اس، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای خروج از اقتصاد تک محصولی متکی به نفت است و ما در شهرها اگر بخواهیم توسعه استراتژیک و ارتقاء سطح زندگی را شاهد باشیم می بایست اتکا به نفت را کم کرده و به سمت بخش خصوصی برویم.

آخوندی با بیان اینکه امروز ۸۶ شهر ایران ازجمله شاهرود، بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، بیان داشت: این آمار به ما نشان می دهد که ۸۶ شهر با قابلیت توسعه و ارتقاء سطح زندگی در ایران وجود دارد که باید این شهرها از سلطه دولتی و ساختار دولتی شامل دولت، پایتخت، مرکز استان و ... خارج شوند و به دنبال جذب سرمایه گذار با هم رقابت کنند که شاهرود یکی از این شهرها است که پتانسیل های ویژه ای دارد.

وی افزود: پیشینه تاریخی شاهرود، فرهنگ، طبیعیت، راه های مواصلاتی، قرار گرفتن بر چهارراه شمالشرق ایران، میزبانی از زائران علی بن موسی الرضا(ع)، محیط زیست، قرار گرفتن در میانه راه تهران-مشهد و علما، فضلا، چهره های برجسته کشوری و بین المللی از این شهرستان به عنوان یکی از مراکز مستحق رشد و مستعد سرمایه گذاری و در نهایت ارتقاء کیفیت زندگی ساخته است که قطعا بدانید نگاه وزارت راه و شهرسازی به این سمت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه باید از سلسله مراتب دولتی گذشت، گفت: وقتی توانستیم در شهری رقابت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم، آن زمان می توانیم شاهد جذب سرمایه، و درنهایت شاهد ارتقاء اقتصاد و ارتقاء سطح رفاه، آسایش مردم و کیفیت زندگی باشیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: هر شهری سکونتگاهی منحصر به فرد است و بعضا لازم است برای خودش سیاست های توسعه ای داشته باشد که در رعایت و اجرای آن ها نیازی به رعایت سلسله مراتب نیست و شهرستان شاهرود نیز به دلیل جمعیت زیاد و وجود پتانسیل های فراوان، (مانند ۸۶ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر دیگر که مرکز استان نیستند) به دلیل مرکز استان نبودن نباید از این قطار توسعه عقب بماند.

وی افزود:البته در این بین باید این توضیح را نیز داد که مراد من از سرمایه تنها سرمایه مالی نیست بلکه سرمایه اجتماعی نیز می تواند به شهر سرازیر شده و در سیاست های توسعه ای دخیل شود اما لازمه جذب این سرمایه، ارتقاء کیفیت زندگی است.

عضو کابینه یازدهم با بیان اینکه توجه به سبک زندگی در کنار مسائل فیزیکی و عمرانی یکی از اولویت های کاری وزارت راه است، گفت: برای اینکه بتوانیم شهری پویا داشته باشیم باید جریانی ایجاد کنیم که کیفیت زندگی شهری در آن جریان، اولویت قرار گیرد و در این سیستم می بایست غیر از جاده، مسکن وسایر زیرساخت های شهری، فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی نیز مورد توجه باشد.

آخوندی با اشاره به اینکه توسعه فقط فیزیکی نیست، ابراز داشت: هر شهر به هرحال موضوعی دارد که در توسعه فضاهای شهری می تواند بر روی آن تمرکز کند و آن پتانسیل نیز در ارتقاء سطح زندگی مردم آن شهر موثر خواهد بود لذا شناسایی این عوامل موثر در توسعه و پرداختن به آن ها یکی از راه های دست یافتن به ارتقاء کیفیت زندگی است.

وی افزود: ایده رقابت پذیری شهرها و سیاست های توسعه شهری که اهمیتشان کمتر از پروژه های عمرانی نیست، باعث هم افزایی در شهر ها می شود و قطعا در خلال آن اتفاقات خوبی نیز رخ می دهد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ناحیه راه آهن شمالشرق(۱) نیز گفت:خوشبختانه سیستم کنترل تمام اتوماتیک قطارها، اتفاق خوبی است که برای اولین بار در این ناحیه رخ داده است و با حجم کار نرم افزاری مناسبی که در شاهرود انجام شده است، می توان انتظار داشت که تمامی قطار های پایتخت تا مشهد توسط یک اتاق کنترل هدایت شوند و حتی در صورت لزوم با فشردن دگمه ای توقف و یا حرکت کنند.

آخوندی با بیان اینکه اقدامات نرم افزاری پروژه کنترل تمام اتوماتیک قطارها به اتمام رسیده است، توضیح داد: کار نرم افزاری وسیعی برای این پروژه انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری، طرح بزرگ کنترل هوشمند قطارهای پایتخت تا مشهد مورد افتتاح قرار گیرد.

وی درباره ایمنی راه های مواصلاتی استان سمنان نیز ادامه داد: خواب آلودگی امروز بیشترین عامل تصادفات در جاده های کویری این استان است لیکن برای رفع این مشکلات باید نسبت به معماری راه، ساخت سکوی نماز، درختکاری، ایستگاه، پارکینگ و ... اقدام شود و این مهم قطعا مورد حمایت وزارتخانه نیز قرار خواهد گرفت./