شناسهٔ خبر: 1494 - سرویس دانشنامه

آشنایی با ایستگاه قطار و انواع آن

قطار ایستگاه محوطه‌ای است که مجموعه‌ای از خطوط و سوزن‌های بهم پیوسته و ساختمان‌های اداری، سکوهای بار و مسافر در آن قرار دارد و محل توقف، تنظیم، قبول، اعزام ، عملیات مانور و سبقت، تلاقی قطارها و سایر وسایط نقلیه راه‌آهن است.

در ایستگاه امور مربوط به قبول تحویل بار، توشه، سوار و پیاده شدن مسافران انجام می‌شود که بر حسب موقعیت و میزان فعالیت درجه‌بندی شده و دارای حریم مشخص و معینی است.

ایستگاه تشکیلاتی:

ایستگاهی است که به تناسب جمعیت و موقعیت صنعتی و اقتصادی منطقه حتی المکان در مجاورت شهرها احداث شده که برای تنظیم و تشکیل قطارها دارای دسته مانور مستقل بوده و مجموعه‌ای از فعالیت‌های دپو، پست بازدید و سایر تاسیسات فنی راه‌آهن در آن انجام می‌شود.

ایستگاه تشکیلاتی درجه یک:

ایستگاهی است که دارای موقعیت محلی و هم‌جواری با شهرها و سازمان‌های دولتی و محلی است و به دلیل وسعت فعالیت پرسنل شیفتی و تاسیسات فنی و اداری متعددی دارد.

ایستگاه تشکیلاتی درجه دو:

ایستگاهی است که به تناسب نیاز دارای پرسنلی از مشاغل بهره‌برداری و خط ابنیه، برق و تاسیسات، ارتباطات و علائم است.

ایستگاه درجه سه:

ایستگاهی است که به منظور بالا بردن ظرفیت ترافیکی خط برای سبقت و تلاقی قطارها احداث شده و حجم فعالیت در آن کمتر از سایر ایستگاه‌های تشکیلاتی است.

ایستگاه گار:

در راه‌آهن ایران به تشکیلاتی درجه یک گفته می‌شود که وسعت فعالیت و تعدد خطوط  نه تنها عملیات مربوط به اعزام، تنظیم و تشکیل قطارها، فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در آن به صورت مضاعف انجام می‌شود بلکه در مواقع بروز حوادث به واسطه امکانات موجودی که دارد به کمک به شتابد.

ایستگاه بسته:

ایستگاهی است که بنا به متقضیات و دستور راه‌آهن موقتا سوزن‌ها و علائم آن برچیده شده و قطارها در آن توقف نمی‌کنند.

ایستگاه صنعتی و تجاری:

ایستگاهی‌هایی‌اند که در خطوط فرعی راه‌آهن قرار داشته و به تقاضای شرکت‌های دولتی و خصوصی برای جابه‌جایی بار و مصارف صنعتی – تجاری ساخته شده‌اند.