شناسهٔ خبر: 15055 - سرویس وزارتی

فخریه‌کاشان در دیدار با هیأت اقتصادی ایتالیا مطرح کرد:

سه شرط همکاری ایران با شرکت‌های ایتالیایی در پروژه‌های راه و شهرسازی/ معرفی پروژه‌های آماده ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

نشست هیئت ایتالیایی با قائم مقام وزیر راه و شهر سازی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با معرفی پروژه‌های آماده ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت: "وجود شریک‌های داخلی و استفاده از سایر بازارها علاوه بر بازار ایران"، "انتقال تکنولوژی در علوم طراحی، مهندسی٬ ساخت و انتقال دانش نحوه مدیریت و بهره‌برداری" و "تأمین مالی کامل پروژه‌ها توسط شریک خارجی" سه شرط همکاری ایران با شرکت‌های ایتالیایی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ هیأت اقتصادی ایتالیا به ریاست «کارلو کالندا» قائم‌مقام وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی آمد و با «اصغر فخریه کاشان» قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل دیدار کرد.

کالندا در این نشست ضمن تأکید بر اولویت اول ایتالیا مبنی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ایران اعلام کرد: دولت ایتالیا قصد دارد این اقدام را با عنایت به شرایط دشوار منطقه تحقق بخشد. در جلسه‌ با رئیس بانک مرکزی ایران تفاهماتی برای همکاری مؤسسه بیمه ساچه ایتالیا با ایران به دست آمد اما تمامی اقدامات اجرایی آن به بعد از عملیاتی شدن برجام موکول شد.

وی اضافه کرد: ما مشتاق سفر هیأت ایرانی به ایتالیا و شکل‌گیری روابط اقتصادی خوبی بین دو کشور هستیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل نیز در این نشست حضور این هیأت‌ ایتالیایی در ایران را نشانه بازسازی و تداوم روابط استراتژیک دو کشور خواند و گفت: امروز ایران به عنوان کشوری بدون بدهی خارجی و دارای جمعیت تحصیل‌کرده و زیربناهای مناسب نسبت به کشورهای همسایه به حضور و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در رفع برخی نیازهای خود احتیاج دارد.

فخریه‌کاشان در ادامه هزینه برآوردشده اجرای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی برای یک دوره پنج تا ۱۰ ساله را ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی ایران برای ۱۰ سال آینده تأمین ۵۰۰ هواپیما با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار، ۱۲۸ هزار دستگاه کامیون و ۴۸ هزار اتوبوس جدید با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت و داشتن محیط زیستی سالم، احداث پنج فرودگاه بین‌المللی، احداث ۱۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی و احداث چندین هزار کیلومتر آزادراه، تجهیز و ارتقای دو بندر بزرگ بین‌المللی و احداث پنج شهر جدید را در برنامه دارد.

رئيس شوراي هماهنگي و سياست‌گذاري تامين مالي خارجي پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در ادامه مشارکت شرکت‌های ایتالیایی با جمهوری اسلامی ایران را نیازمند رعایت سه شرط دانست و بیان کرد: "وجود شریک‌های داخلی و استفاده از سایر بازارها علاوه بر بازار ایران"، "انتقال تکنولوژی در علوم طراحی، مهندسی٬ ساخت و انتقال دانش نحوه مدیریت و بهره‌برداری در پروژه‌های انجام شده" و "تأمین مالی کامل پروژه‌ها توسط شریک خارجی" سه شرط همکاری ایران با شرکت‌های ایتالیایی است. 

این مقام مسئول با اشاره به تفاهمات انجام شده بین بانک مرکزی ایران و مؤسسه ساچه بیان کرد: در صورت تحقق این رابطه بانکی می‌توانیم بگوییم که از فردای برجام شاهد تفاهمات خوبی بین دو کشور خواهیم بود.

فخریه‌کاشان در طول این نشست پروژه‌هایی چون برقی کردن خط آهن تهران – مشهد، احداث خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا، اجرای طرح توسعه بنادر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی (ره) و پروژه‌های مربوط به فرودگاه‌های مهرآباد، اهواز و اصفهان و اداره بخش بین‌المللی این فرودگاه‌ها را به عنوان پروژه‌های آماده ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی نام برد و اضافه کرد: ایجاد یک مرکز لجستیک در فرودگاه امام خمینی (ره)، ایجاد کریدور حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان، ازبکستان٬ ارمنستان و عمان٬ تأمین هلی‌کوپترهای ناوگان اورژانس هوایی از نمونه‌های دیگر طرح‌‌های نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به شمار می‌روند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل یادآور شد: در صورت لغو تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام تفاهمات خوبی بین دو کشور ایران و ایتالیا به امضا خواهد رسید.

قائم‌مقام وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز در پاسخ به این مطالب بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم که از سوی هر دوکشور نماینده‌ای برای پیگیری این مسئله و انتقال آن به کشور مقابل انتخاب شود تا ضمن معرفی پروژه‌ها اقدامات لازم برای امضای قرارداد و انجام تفاهمات انجام شود./