شناسهٔ خبر: 15114 - سرویس هوایی

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

آزادسازی نرخ بلیت ۱۷۰ مسیر پروازی/ پرداخت تسهیلات خرید هواپیما از تکالیف صندوق توسعه ملی/ گروه‌بندی ایرلاین‌های بدهکار به شرکت فرودگاه‌ها

هواپيماي بوئینگ 747 اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر پروازی مهمترین خبر حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اخبار مهم حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمدعلی عبدالله‌زاده عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی

اختصاص تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما از تکالیف صندوق توسعه ملی است.

هواپیما به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی پذیرفته می‌شود.

تمام ریسک پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی بر عهده بانک‌های عامل است که این شرایط به طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات پرداخت می‌کنند.

رحمت الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور

امیدواریم شرکت‌های هواپیمایی عزم خود را برای پرداخت بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها‌ جزم کنند.

گروهی از ایرلاین‌ها بدهکار به شرکت فرودگاه‌های کشور به دلیل کاهش توانایی مالی و درآمد امکان پرداخت هزینه‌های خود را ندارند که قانون‌گذار، مراجع ناظر بر فعالیت‌های آنها و دستگاه‌های ذیربط باید درباره آنها تعیین تکلیف کنند. گروهی نیز ایرلاین‌هایی هستند که توانایی پرداخت بدهی‌های خود را دارند و معمولا در خارج از صنعت هوانوردی نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند. گروهی دیگر شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از درآمدهای خود برای صنعت و توسعه ناوگان استفاده می‌کنند.  

از حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت مبلغ خدمات فرودگاهی است که در زمان خرید بلیت، به ازای هر مسافر در پروازهای داخلی ۷ هزار تومان و به ازای هر مسافر در پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان توسط ایرلاین دریافت می‌شود.

جزئیات پروازها و اعزام‌و‌پذیرش ۵۴ فرودگاه کشور در ۷ ماهه امسال

در ۷ ماهه نخست امسال ۲۹ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۴۴ مسافر با ۲۳۶ هزار و ۸۰۱ پرواز داخلی و خارجی در ۵۴ فرودگاه کشور جابجا شدند حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته میزان اعزام و پذیرش مسافر  ۲۸ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۴۵۶ نفر بود و این تعداد مسافر از طریق ۲۲۹ هزار و ۳۹۲ پرواز جابجا شدند. این آمار از رشد ۳ درصدی نشست و برخاست‌ها و ۲ درصدی تعداد جابجایی مسافران در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

براساس مقررات یاتا (انجمن بین المللی هوانوردی) مبلغ دریافتی از مسافران بابت بلیت‌های پروازهای خارجی برنامه‌ای هر ۱۵ روز بین آژانس‌ها و ایرلاین‌های داخلی و خارجی تسویه می‌شود.

مبلغ بلیت پروازهای داخلی که به صورت سیستم رزرو (خارج از تور و چارتر) به فروش می‌رسد بین ۵ تا ۷ روز پس از فروش تسویه می‌شود.

در حاضر بیش از ۲۵۰۰ آژانس هواپیمایی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری (مجوز بند الف) و حدود ۵ هزار آژانس هواپیمایی دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی (مجوز بند ب) در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

خرید آنلاین سهمی از بازار فروش بلیت هواپیما را به خود اختصاص داده و در آینده نیز این سهم افزایش می‌یابد.

مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

نرخ بلیت در ۱۷۰ مسير پروازی داخلی آزاد شد که شامل ۲۶ مسیر منتهی به جزایر کیش و قشم، ۳۷ مسیر منتهی به شهرهای نفتی، ۳۵ مسیر انفرادی، ۷۲ مسیر جدید می شود.

نرخ بلیت ۸۷ مسير همچنان جزء مسيرهای حمايتی است.

دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری منصوب شد.

مجتبی بیاتی مدیر فرودگاه شهدای ایلام

از هفته پیش تاکنون روزانه میانگین هشت پرواز فوق‌العاده رفت و برگشت از این فرودگاه به مقصد تهران با هدف انتقال زائران بر قرار شده است.