شناسهٔ خبر: 15273 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه مطرح کرد:

برخی تعاونی مسکن را برای خرید زمین غیرمسکونی و تغییرکاربری تاسیس می‌کنند/ وجود ۱۶۰۰ پرونده زمین‌خواری کلان و ۱۹۸۰ پرونده تغییرکاربری باغ به مسکونی در دستگاه قضا

صادق رحیمی مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه از وجود پرونده‌هایی در دادگاه‌ها برای بررسی وضعیت هزار و ۹۸۰ فقره پروانه ساخت در حدود ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی و زمین‌هایی که از زراعی و باغی به مسکونی تغییر کاربری داده شده‌اند خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت الاسلام و المسلمین صادق رحیمی امروز یکشنبه ۱۵ آدر در نهمین هم‌اندیشی آموزشی مدیران و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی با بیان اینکه زمین‌خواری کار کسانی است که دارای قدرت و نفوذ هستند و برخورد با آنها بسیار مشکل است، گفت: در دو دهه اخیر زمین‌خواری رشد داشته که علت آن ورود افراد آلوده و کسانی خارج از اقشار ضعیف و متصل به شبکه‌های قدرت به این حوزه است و برخورد با آنها عزم جهادی می‌خواهد.

مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه با تقدیر از تلاش و عزم وزیر راه و شهرسازی در راه حفظ حقوق بیت‌المال و اراضی ملی ادامه داد: بخش اعظمی از پرونده‌های محاکم قضایی مربوط به زمین و تصرف اراضی است که عمدتا از سالیان متمادی باقی مانده است. مراد از «زمین»، در عرصه بیت‌المال، اراضی دولتی و موات است که متولی آنها دو وزارتخانه راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی هستند.

مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه با تأکید بر اینکه این دو وزارت برای حفظ اراضی ملی باید دو اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از در معرض زمین‌خواری قرار گرفتن اراضی دولتی و سپس پیگیری قضایی پرونده‌های موجود را انجام دهند، اظهار کرد: قوانین مربوط به مبارزه با زمین‌خواری دقیقا اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال ما قانون منع فروش زمین‌های فاقد کاربری مسکونی به تعاونی‌های مسکن را داریم ولی تعاونی‌ها زمین‌های مسئله‌دار و فاقد کاربری مسکونی را خریداری و با اعمال نفوذ در کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری می‌گیرند؛ اصلا فلسفه ایجاد تعاونی‌های مسکن از سوی برخی همین موضوع خرید زمین‌های بدون کاربری مسکونی و سپس اخذ مجوز تغییر کاربری است که خلاف قانون است.

وی با اشاره به ساخت شهرک‌های بدون مجوز در تهران که بر خلاف قانون فاقد هر گونه فضای آموزشی، درمانی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و ... است، خاطرنشان کرد: شهرکی با دو هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده که نه تنها مجوزی برای ساخت آن شهرک اخذ نشده است، بلکه هیچ گونه موارد مصرح در قانون شامل ساخت انواع فضاهای آموزشی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و ... در آن رعایت نشده است در حالی که در قانون ساخت شهرک همه این موارد پیش‌بینی شده است و شوراهای استانی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی جلوی اینگونه ساخت و سازها را بگیرند. مشکل ما کمبود قانون نیست بلکه در اجرای قانون ضعف داریم.

مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه با تأکید بر حمایت قوه قضائیه از شوراهای استانی حفظ حقوق بیت‌المال افزود: کسی که سرمایه‌گذاری کرده و مجوز ساخت و ساز دارد و سپس دادگاه حکم تخریب بنا را می‌دهد باید خسارت دریافت کند.

به گفته مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه حدود ۱۱۵ هزار پرونده مربوط به تصرف غیر قانونی منابع طبیعی در محاکم قضایی مفتوح است. همچنین هزار و ۶۰۰ پرونده زمین‌خواری کلان در دستگاه قضا مطرح شده و پرونده‌هایی نیز برای هزار و ۹۸۰ فقره پروانه ساخت که برای حدود ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی و زمین‌هایی که از زراعی و باغی به مسکونی تغییر کاربری داده شده‌اند، در دادگاه‌ها در حال بررسی است./