شناسهٔ خبر: 15315 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو موسسه ایکوموس در گفتگو با پایگاه خبری:

ضوابط ساخت بناهای‌بلند نیازمند ضمانت‌های اجرایی باثبات است/ الزام شهروندان مسئول و غیرمسئول به رعایت ضوابط

پرویز طلایی عضو انجمن مفاخر معماری ایران با حائز اهمیت خواندن تدوین ضوابط ساخت بناهای‌بلند از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی گفت: ضوابط فراوانی در نظام ساخت‌و‌ساز کشور وجود دارد که رعایت آن‌ها از سوی تمامی شهروندان مسئول و غیرمسئول، شهرها را به محلی مطلوب برای زندگی تبدیل می‌کنند.

پرویز طلایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اهمیت تعیین ضوابط ساخت بناهای‌بلند که به زودی از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی رونمایی و ابلاغ می‌شود گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی در صورتیکه ثبات داشته باشند و به جد توسط مسئولان پیگیری شوند بسیار حائز اهمیت و موثر خواهند بود و به بهبود وضعیت موجود یاری می‌رسانند اما در صورتیکه این ضوابط تعیین شوند ولی باز هم شاهد بی‌نظمی در شهرها به ویژه کلانشهرها در ساخت ساختمان‌های بلند بی‌ضابطه باشیم بهبودی در وضعیت کیفی شهرهایمان حاصل نمی‌شود. مشکل شهرسازی ما در وهله نخست نبود قوانین نیست، همانطور که شاهد بودیم با وجود طرح جامع، در بسیاری از موارد طرح تفصیلی از آن پیروی نکرد و همین عدم تبعیت مشکلاتی را در شهرها به وجود آورد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران با یادآوری این نکته که در یک مقطع زمانی توسعه شهر تهران ممنوع بود گفت: پیش‌تر مسئولان ارشد شهری توسعه شهر را به دلیل پیش‌بینی کمبود آب، عدم توانایی در پاسخگویی به نیازهای جمیعت سرریز شهر و نداشتن زیرساخت‌های لازم ممنوع کرده بودند اما تغییر دولت‌ها برنامه‌های تعیین شده قبل را زیر و رو کرد و شاهد توسعه بی‌رویه شهرها شدیم.

طلایی ادامه داد: در صورتیکه ضوابط ضمانت اجرایی محکمی داشته باشند و به طور ویژه مدیران‌شهری ملزم به رعایت آنها شوند مطمئنا تدوین ضوابط تاثیرگذار خواهد بود. در زمان تدوین این ضوابط نیز انطباق با برنامه‌های بلندمدت توسعه شهرها حتما موردنظر مسئولان تدوین این چارچوب‌ها بوده است و امیدواریم این ضوابط بتوانند بخشی از مشکلات کلانشهرها به ویژه تهران را حل کند.

عضو موسسه ایکوموس در پایان گفت: ضوابط فراوانی در نظام ساخت و ساز کشور وجود دارند که در صورت رعایت از سوی تمامی شهروندان مسئول و غیرمسئول شهرها را برای زندگی مطلوب می‌کنند اما مسئله اصلی این است که در برخی موارد شهروندان مسئول خود را ملزم به رعایت همه موارد نمی‌دانند. /