علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح گزارش عملکرد ۹ ماهه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان جادهای در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری از محل آئین نامه اجرایی بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در اجرای نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، قریب به ۴۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی تمدید و ویرایش ثبت سفارش شدهاند که فرایند واردات آنها به کشور انجام شد.
وی افزود: متعاقباً در اجرای مصوبات بازدید دادستان کل کشور از گمرک تهران جهت تسریع در ثبت سفارش و ترخیص کامیونهای موجود در گمرکات کشور و نیز در اجرای ماده ۸ آئین نامه اجرایی بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع مصوبه شماره ۹۲۵۲۳ / ت ۶۱۳۶۷ه– مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ هیات وزیران، ثبت سفارش کامیونهای وارداتی مشمول قانون یاد شده، قریب به ۸۴۰۰ دستگاه ناوگان کامیون کشنده وارداتی امکان ثبت سفارش آنها توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت با تائید و تشخیص و همکاری این سازمان صورت پذیرفت و همچنان در شرف انجام است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: نوسازی ناوگان مسافری با اولویت تولید داخل در قالب مصوبه شورای اقتصاد (طرح ۸۵ هزار دستگاه) و توسعه ناوگان مسافری (سواری کرایه بین شهری، ون، مینی بوس و اتوبوس) از محل تولید داخل و واردات از محل بند ص تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور انجام میپذیرد. در این راستا به منظور تسهیل در واردات ناوگان مسافری اتوبوس برون شهری اقداماتی با هماهنگی و همکاری بانک مرکزی جهت تخصیص ارز صورت پذیرفته و برای ترغیب متقاضیان به منظور واردات اتوبوس و استفاده از تولید داخل، امکان استفاده از تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی این سازمان پیش بینی شده است.
راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری
وی در ادامه با اشاره به نقش این ستاد در طرح واردات ۵هزار دستگاه اتوبوس با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ساز و کار آن که اخیرا معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، گفت: به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و همچنین انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.
احمدی فینی با اشاره به تعداد ناوگان نوسازی شده از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون خاطرنشان کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال ۱۴۰۰ تا قبل از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو تعداد ۶۴۱۰ دستگاه در بخش نوسازی و ۱۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده اند و در ادامه با واگذاری مسئولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق آمارهای واصله تا کنون در مجموع قریب به ۳۸ هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.
وضعیت سنی و فرسودگی ناوگان عمومی برون شهری
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری اظهار کرد: ناوگان باری عمومی جادهای کشور شامل ۴۱۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان ۱۹/۸۴ سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز ۱۴ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۴/۴۷ سال، مینی بوس ۲۹ هزار دستگاه با متوسط عمر ۲۸/۰۶ سال و سواری کرایه ۳۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۲/۷سال است.
وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند، افزود: همچنین در بخش مسافری ۵۵۰۰ اتوبوس، ۲۱ هزار مینی بوس و ۶۸۰۰ دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار مینی بوس و ۲۱ هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری در دستور کار دولت نیست.