شناسهٔ خبر: 15524 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیئت مدیره بانک مسکن تشریح کرد:

جزئیات پرداخت تسهیلات ۶۰، ۵۰‌و ۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن/ ممنوعیت فروش تسهیلات جدید تا ۴ ماه/ اعلام زمان پرداخت تسهیلات خرید مسکن

ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اعلام تصویب افزایش تسهیلات خرید مسکن به ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان از ممنوعیت فروش تسهیلات به مدت ۴ ماه برای خریداران خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات جدید خرید مسکن از اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه سال جاری توسط بانک مسکن به اجرا درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی در نشست خبری بانک مسکن که امروز ۲۲ آذرماه در محل ساختمان مرکزی بانک مسکن برگزار شد با اشاره به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در رابطه با پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن گفت: با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده‌گذاری ما سه سقف تسهیلاتی ۶۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۵۰ میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۰ میلیون تومان برای سایر شهرها تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده‌گذاری پرداخت می‌کنیم که برای هرکدام از این تسهیلات ۱۰ میلیون تومان تسهیلات نیز در قالب جعاله در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به احتمال رونق گرفتن سفته‌بازی به تجربه آن در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی بانک مسکن این است که خرید و فروش تسهیلات تا سه برابر افزایش پیدا کند و به همین خاطر نیز بانک اقدامات احتیاطی را برای این قبیل سفته‌بازی‌ها در نظرگرفته است که بر مبنای آن افزایش سقف از آبان ماه مدنظر بانک مسکن قرار می‌گیرد و با نماد ۹۴۰۸و با آماده شدن بخشنامه و ابلاغ برای اجرا متقاضیان می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. این مابه‌التفاوت از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان از محل اوراق تامین می‌شود.

این مقام مسئول در بانک مسکن در بیان دیگر روش‌‌های بانک برای جلوگیری از سفته‌بازی گفت: در بورس برای خرید تعداد امتیاز محدودیت ایجاد کرده‌ایم که بر اساس آن نمادهای مربوط به آبان ماه ۹۴ به قبل تا دو ماه حق فروش تسهیلات را نخواهند داشت و همچنین برای تسهیلات جدید که با نماد ۹۴۰۸ و ۹ شناخته می‌شوند متقاضی و خریدار حق فروش آنها را تا چهار ماه ندارد.

عضو هیئت مدیره بانک‌مسکن همچنین افزود: اقدام دیگر بانک مسکن برای جلوگیری از سفته‌بازی افزایش محدودیت برای امتیازهایی است که در هر روز کد معاملاتی خریداری می‌کنند. بدین معنا برای نمادهای قبلی محدودیت ۹۰ امتیاز کماکان به قوت خود باقی است و برای نمادهای جدید این محدودیت به ۱۴۰ امتیاز افزایش پیدا می‌کند که مربوط به تسهیلات ۶۰ میلیونی است. همچنین خریداران در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر نمی‌توانند بیش از ۱۲۰ امتیاز خریداری کنند و محدودیت خرید امتیاز نیز در سایر شهرها ۱۰۰ امتیاز خواهد بود.

رحیمی‌انارکی در‌باره نحوه کنترل این محدودیت‌ها به انجام معاملات در پایان هر روز اشاره کرد و گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات در صورتیکه در پایان هر روز بیش از رقم ذکر شده خریداری کنند معاملاتشان خود به خود حذف می‌شود و به این ترتیب افراد باید دقت کنند زیرا حذف معاملات آنها باعث متضرر شدن و خسارت به آنهاست و بانک در قبال آن تعهدی را قبول نخواهد کرد.

این مقام‌مسئول در بانک مسکن درباره جزئیات تخصیص امکانات بانک به انبوه‌سازان گفت: کسانیکه مجتمع می‌سازند اگر بخواهند از این تسهیلات در تعداد بیشتری استفاده کنند این امکان برای آنها  مهیاست و خریداران و متقاضیان باید به شعبه مراجعه کنند و پس از آن با تشکیل پرونده تسهیلات را دریافت کنند. همچنین باید متقاضیان دقت کنند که همان روز برای معاملات سپرده ممتاز اقدامات فوق را انجام دهند و نتیجه را به اطلاع فرابورس برسانند زیرا در غیر اینصورت باید تمامی مراحل را از ابتدا طی کنند.

عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن در باره جزئیات واحدهایی که مشمول تسهیلات جدید می‌شوند گفت: ساختمان‌هایی که حداکثر ۲۰ سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد، ساختمان‌هایی که تاریخ صدور پروانه آنها بیش از ۲۰ و حداکثر تا ۲۵ سال است می‌توانند در تمامی مناطق شهری از سقف ۳۵ میلیون تومانی مسکن استفاده کنند که این رقم بدون تسهیلات جعاله است و ۱۰ میلیون تومان باید به آن اضافه شود.

ساختمان‌های بیش از ۲۵ سال مشمول تسهیلات جدید نخواهند شد

رحیمی‌انارکی تاکید کرد: ساختمان‌هایی که بیش از ۲۵ سال از صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد مشمول تسهیلات جدید مسکن نخواهند شد و سقف نهایی تاییدیه بانک‌مسکن برای پرداخت تسهیلات، حداکثر ۲۵ سال از صدور پروانه ساختمانی است.

این عضو هیئت مدیره بانک مسکن درباره روش های پرداخت اقساط گفت: پرداخت اقساط به سه روش ساده، پلکانی و پلکانی دوره‌ای انجام می‌شود و مدت بازپرداخت نیز حداکثر ۱۲ سال است. همچنین نرخ سود سپرده قانونی ۱۸.۵ درصد است که این نرخ با ۵.۱ درصد کاهش پرداخت خواهد شد.

رحیمی انارکی درباره جزئیات پرداخت اقساط تسهیلات ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان اظهار کرد: پرداخت اقساط ۴۰ میلیون تومانی به روش ساده ۶۹۳ هزارتومان، پلکانی ۵۷۸ هزار تومان و پلکانی دوره ای در ۵ ساله اول، ۶۲۱ هزارتومان، ۵ ساله دوم ۷۴۶ هزار تومان و در دو سال پایانی نیز ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده است.

این مقام مسئول افزود: پرداخت اقساط تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نیز به روش ساده ۸۶۶ هزارتومان، پلکانی دوره ای در پنج سال اول ۷۷۰ هزارتومان، در پنج سال دوم ۹۳۲ هزار تومان و در دو سال انتهایی نیز یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و به روش پلکانی از ۷۳۱هزارتومان آغاز خواهد شد. همچنین بازپرداخت تسهیلات ۶۰ میلیونی نیز به روش ساده با بازپرداخت ماهیانه یک میلیون و ۴۰ هزارتومان، پلکانی در پنج سال نخست ۹۳۲ هزارتومان، در پنج ساله دوم یک میلیون و ۱۳۰ هزارتومان و در دو سال انتهایی نیز یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان تعیین شده است که در روش پلکانی سالیانه از ۸۶۷ هزارتومان آغاز می‌شود./