شناسهٔ خبر: 15595 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ارایه گزارش اجرایی‌شدن طرح سواحل مکران به زودی در هیئت‌وزیران/ پی‌گیری مسائل زیست‌محیطی، مشارکت‌های مردمی و پدافند غیرعامل در شرح خدمات طرح‌های شهری

زهره داوود پور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی با اعلام ارایه گزارشات و مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد سواحل مکران به زودی در هیئت وزیران از تصویب و ورود شرح خدمات به طرح‌های جامع شهرها خبر داد.

زهره داوودپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات معاونت معماری و شهرسازی در رابطه با سواحل مکران که از دستورات مقام معظم رهبری برای پراکنش مناسب جمعیت و توزیع متوازن آن در سراسر کشور است گفت: یکی از کارهایی که در سال جاری به نتیجه رسید بحث سواحل مکران است. طرح کالبدی این منطقه همانند سایر طرح‌ها از زمان تهیه تا تصویب در دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود و پس از نهایی‌شدن گزارش موضوع شورای‌عالی معماری و شهرسازی در کارگروه مربوطه در ریاست جمهوری مصوبات لازم را اخذ خواهد کرد.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی افزود: شرح خدمات سواحل مکران به تصویب شورای‌عالی رسیده، قراردادهای آنها بسته شده و مرتبا گزارشاتی در کارگروه‌های مربوطه در سطح معاون اول ریاست‌جمهوری ارایه می‌کنیم و اینها همه در راستای توجه به تمدن دریامحوری که مدنظر مقامات عالی نظام است دنبال می‌شود. به عبارتی در اجرای این مصوبه ما به دنبال تعادل بخشی به عدم تعادل فضایی شمال غربی و جنوب شرقی کشور و اصلاح آن هستیم.

وی تاکید کرد: در جلسه قبل شورای‌عالی معماری و شهرسازی خروجی مرحله اول طرح سواحل مکران به شورای عالی ارایه شد که به زودی در هیئت وزیران نیز گزارشی در این رابطه ارائه خواهد شد.

داوودپور درباره دیگر اقدامات این دفتر به بحث شرح خدمات طرح‌های کالبدی از سطح ملی تا محلی اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که از سال گذشته و کاملا جدی در دستور کار ما قرار گرفت و مورد تقاضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز بوده و هست بحث شرح خدمات طرح‌ها بود. در همین راستا نیز ما طرح مطالعاتی برای شهرها تعریف کرده‌ایم و همزمان با طرح مطالعاتی و آماده‌شدن آن، شرح خدمات طرح‌های فرودست همچون طرح جامع را نیز در دست بازنگری داریم.

مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی افزود: در آسیب‌شناسی و بازنگری شرح خدمات طرح‌های فرودست همچون طرح جامع مطالعات مغفول مانده مدنظر قرار گرفت و بر اساس آن مباحثی همچون مشارکت‌های‌مردمی، مسائل زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل، اقتصاد شهر و مسائل شهرها در دستور کار آمد. در حال حاضر ما این را در ذهن داریم که از میان شهرهایی که حداقل یک طرح جامع دارند به شکل پایلوت یکی دو شهر را با طرح‌های استراتژیک پیش ببریم و با شناختن مسائل (problem) که بخشی از آنها شامل گسترش سکونتگاه‌های خودرو، حمل و نقل یکپارچه درون شهری و برون شهری است به حل مسائل شهرها بپردازیم.

وی در پایان گفت: در خصوص شهرهایی که می‌خواهیم برای آنها طرح جامع تهیه کنیم در تلاش هستیم از ظرفیت‌های تیپ ۱۲ استفاده کنیم و موضوعات جدید را به شرح خدمات قبل اضافه کنیم. همچنین در بازنگری شرح خدمات دو رویکرد را دنبال می‌کنیم؛ یکی استفاده از ظرفیت‌های تیپ ۱۲ و پیشنهاد آنها به سازمان مدیریت است و دیگری نیز برای شهرهایی که قبلا قرارداد تیپ ۱۲ برای آنها تهیه شده به عنوان الگو طرح‌های problem oriented تهیه می‌کنیم.

لازم به ذکر است قرارداد تیپ شماره ۱۲  شامل استفاده از خدمات مهندسی، مطالعات و تهیه طرح‌ها و برنامه‌های توسعه و عمران، حوزه نفوذ، تهیه طرح‌های تفصیلی، نقشه‌های جزئیات شهرسازی، و نظارت بر اجرای طرح‌ها و برنامه‌های دوره پنج ساله عمرانی شهر است. /