شناسهٔ خبر: 15776 - سرویس استان‌ها

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی بوشهر خبر داد:

ساخت مجتمع بندری نگین گامی مؤثر در طرح توسعه بندر بوشهر/ بهره‌برداری از پایانه کانتیری نگین تا دو سال آینده

محمد راستاد مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی بوشهر ساخت مجتمع بندری نگین را یکی از مهمترین اقدامات درحال انجام برای توسعه بندر بوشهر دانست و گفت: اولین مرحله از فاز یک این مجتمع تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد‌رسید.

محمد راستاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: بوشهر به عنوان یکی از مهمترین استان‌های ساحلی کشور دارای ۹۳۷ کیلومتر خط ساحلی، ۱۱ بندر تجاری و همچنین چند بندر اختصاصی نفت و گاز و پتروشیمی است که درکل ۴۳ درصد از سهم حمل و نقلی دریایی کل کشور را شامل می‌شود.

راستاد در ادامه با بیان اینکه این بندر مهمترین بندر تجاری کشور به شمار می‌رود گفت: این بندر از نظر حمل و نقل دریایی در زمینه تخلیه و بارگیری کانتینری جایگاه دوم را در کشور دارد که ۱۲ درصد از سهم کل کشور و همچنین ۲۴ درصد از سهم استان را در این بخش به خود اختصاص می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اجرا و مطالعه چندین طرح توسعه‌ای در این بندر اعلام کرد: از آغاز عملیات ساخت مجتمع بندری نگین به عنوان مهمترین طرح توسعه‌ای بندر بوشهر یک سال می‌گذرد که اولین مرحله از فاز یک این مجتمع تا دو سال آینده به پایان خواهد رسید، این مجتمع شامل یک پایانه کانتیری با ظرفیت حدود ۷۰۰ هزار تی‌ای‌یو است که به همراه ظرفیت فعلی استان، ظرفیت کلی این بندر را به یک میلیون تی‌ای‌یو افزایش می‌دهد.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی بوشهر همچنین افزود: این مجتمع بندری دارای ۶۰۰ متر اسکله، ۳۰ هکتار محوطه و یک پایانه چندمنظوره است که این پایانه نیز با ۱۰ هکتار محوطه و سرمایه‌گذاری  ۲۰۰ میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی احداث خواهد‌شد.

راستاد در بخش دیگری از سخنانش از طرح ساخت پایانه مواد فله مایع در بندر بوشهر خبر داد و گفت: عملیات احداث این پایانه با هدف تخلیه و بارگیری مواد فله مایع با سرمایه‌گذاری اولیه یکصد میلیون تومانی در چند ماه آینده آغاز می‌شود.

به گفته وی اعتبار لازم برای اتمام این پایانه ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده‌است.

وی در پایان تأکید کرد که با تکمیل مجتمع بندری نگین ظرفیت بندر بوشهر دوبرابر می‌شود که توسعه قابل توجهی برای بوشهر در سهم حمل و نقل دریایی کشور به شمار می‌رود./