شناسهٔ خبر: 15814 - سرویس ریلی

فخاری خبر داد:

انعقاد قرارداد ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری با واگن‌پارس/ سرعت قطار ۱۸۰ کیلومتر/ تحویل ماهانه ۴ دستگاه واگن/ وجود تکنولوژی ساخت واگن با سرعت ۲۲۰ کیلومتر

محمد جواد فخاری مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا با تشریح جزئیات انعقاد قرارداد ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری با واگن‌پارس٬ گفت: سرعت این قطار ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و تجهیزات متفاوتی نسبت به سایر قطارها دارد.

محمدجواد فخاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از یک رام قطار چهار تخته ویژه نگین (غدیر) شرکت ریل ترابر سبا٬ گفت: ساخت ۱۲ دستگاه از این واگن‌ها به پایان رسیده که  فعلاً ۶ دستگاه را تحویل گرفته‌ایم و از این ماه، ماهانه ۴ دستگاه واگن تحویل می‌گیریم.

وی با بیان اینکه شرکت ریل ترابر سبا تنها شرکتی است که روی قطارهای جدید و نو سرمایه‌گذاری کرده است افزود: سرعت این قطار ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و تجهیزات متفاوتی نسبت به سایر قطارها دارد.

مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا ادامه داد: واگن‌های طراحی شده مجهز به WiFi و سیستم صوت و تصویری لمسی بوده که در نوع خود منحصر به فرد است. علاوه بر این دیواره‌های قطار به صورت نسوز و با استفاده از تکنولوژی جدید ساخته شده که هیچ گونه آلودگی و جانوری نمی‌تواند در آن نفوذ کند.

این فعال حوزه ریلی با اشاره به اینکه شرکت واگن پارس برای ارتقای تکنولوژی ساخت واگن‌های خود ملزم به همکاری با صنایع هواپیماسازی ایران ﴿هسا﴾ شده است یادآور شد: تفاهم‌نامه تحویل این واگن‌ها ۱۰۰ دستگاه بوده که ۳۷ دستگاه تبدیل به قرارداد و ۵۵ درصد مبلغ کل قرارداد نیز پرداخت شده است. علاوه بر این ماهانه ۴ دستگاه واگن نیز از شرکت واگن پارس دریافت می‌شود که سرعت این واگن‌ها بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. تکنولوژی ساخت واگن با سرعت ۲۲۰ کیلومتر در شرکت واگن پارس وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین ۲۸ دستگاه واگن از شرکت کره وارد کرده‌ایم که اولین واگن راحت اتوبوسی کشور در مسیر تهران-میانه تردد می‌کند و مناسب است.

مدیرعامل ریل ترابر سبا گفت: هر واگن حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که ۲.۵ میلیارد تومان قرارداد است و ۲۰۰ میلیون تومان ارزش افزوده پرداخت می‌شود در حالیکه منافع خاصی سیستم ریلی ندارد و باید هزینه-درآمدها یکسان شود.

وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن نباید درآمد هزینه‌ای باشد و باید تبدیل به سازمانی مورد حمایت دولت شود، گفت: ۱۰۰ واگن مسافری دیگر و ۱۰۰۰ واگن باری به ناوگان ریل ترابر سبا افزوده می‌شود که در این باره منتظر سبد حمایتی دولت هستیم./