شناسهٔ خبر: 15820 - سرویس جاده‌ای

امینی در چهارمین اجلاس منطقه‌ای اسکاپ:

ظرفیت ۳۰ میلیون تنی عبور کالاهای ترانزیتی از ایران/ هدف اجرای بیش از ۵۰ میلیارد دلار پروژه زیربنایی جاده‌ای و ریلی در ایران

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در چهارمین اجلاس منطقه‌ای اسکاپ گفت: بیش از ۵۰ میلیارد دلار پروژه زیربنایی در زمینه راه و راه آهن با بیش از ۴۰ هزار کیلومتر طول برای نیل به اهداف توسعه پایدار منطقه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ امیر امینی امروز یکشنبه ۲۹ آذرماه در چهارمین نشست تبیین سیاست‌های تقویت ارتباطات حمل ونقل در جنوب غرب آسیا و آسیای مرکزی گفت: امیدوارم مباحث این اجلاس مورد استفاده شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی قرار گیرد. بدون تردید ابتکار ارزشمند در پایه این نشست حاکی از عمق نگاه منطقه‌ای نسبت به موضوع حمل و نقل، ترانزیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های راهبردی است. در همین راستا بعد از برگزاری موفقیت آمیز سومین اجلاس وزرای اسکاپ در خصوص نقش مشارکت عمومی و خصوصی در توسعه زیرساخت‌ها که در سال ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد سرفصل نوینی در این حوزه پیش روی جمهوری اسلامی ایران گشوده شد تا منجربه پیشرفت‌های قابل توجه شود.

وی افزود: نقش سازنده سازمان‌های بین‌المللی به خصوص unescap (مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا) در طراحی و مدیریت پیوندهای اقتصادی منطقه همواره روشنگر و سازنده بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تعریف و تصویب شبکه بزرگراه‌های آسیایی، شبکه راه‌آهن آسیایی، خطوط ارتباطی آسیا-اروپا از این دسته فعالیت‌ها برای دستیابی به منطقه‌ای دارای اقتصاد فعال و توسعه یافته است.

امینی با بیان اینکه منطقه‌ای که برای تحکیم ارتباطات حمل و نقلی آن در این اجلاس گرد هم آمده‌ایم مرزی برای تولید و تبادل کالا بین آسیا و اروپا است افزود: در روزهایی که برخی کشورهای منطقه گرفتار جنگ٬ مصیبت و آوارگی هستند این نقش سازنده سازمان های منطقه‌ای برای ایجاد تعامل و تعادل بین کشورهای منطقه است که می‌توانند در کاهش اثرات مخرب این تنش‌ها موثر باشد.

وی تاکید کرد: قطعا نقش  unescap (مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا) در توزیع فرصت‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشورهای منطقه برای توسعه متوازن و مبارزه با فقر و نابرابری می‌تواند بیشتر از گذشته باشد. جهت‌گیری جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل و ترانزیت، همکاری و تعامل با سایر کشورها به منظور استفاده از موقعیت بسیار ویژه فلات ایران در دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب، دریای خزر در شمال و قاره اروپا در غرب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر مهمترین کریدورهای بین المللی از جمله کریدور شمال-جنوب که بنادر هندوستان را به روسیه وصل می‌کند قرار دارد ادامه داد: همچنین کریدور شرق-غرب به عنوان مسیر باستانی جاده ابریشم و کریدور جنوبی تراسیکا که با توجه به امکانات زیرساختی خوب ایران مسیر مطمئن برای گذرگاه شرق آسیا به اروپا و بالعکس است نیز از مهمترین کریدورهای بین المللی ایران هستند.

امینی با بیان اینکه شاخه جنوبی تراسیکا از جهت حمل بار از چین به اروپا و اروپا به چین از مسیر ایران عبور می‌کند گفت: در سال گذشته مسیر ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان که می‌تواند در خدمات‌دهی به کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی ایفای نقش کند٬ افتتاح شد.

وی به دسترسی بنادر ایران در شمال و جنوب به شبکه ریلی و آزادراهی اشاره کرد و افزود: همه این امکانات می‌تواند به ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه حمل و نقل منجر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس برآورد آنکتاد (كنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد) هزینه‌های باربری در کشورهای محصور در خشکی حدود ۱۶ درصد و سایر کشورها حدود ۱۱ درصد ارزش صادرات آنها را تشکیل می‌دهد که عبور از قلمرو جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های حمل و نقل را باتوجه به کاهش تعرفه‌ها و کاهش زمان توقف در مرز و سایر اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کشورهای همسایه و محصور در خشکی کاهش داده است.

توجیه اقتصادی عبور کالاهای ترانزیتی از ایران با تکمیل راه آهن چین به ۳ کشور آسیایی

امینی افزود: در صورت تکمیل و اتصال راه آهن چین به قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مسیری با توجیه اقتصادی بالا برای عبور کالاهای ترانزیتی باشد.

وی به عملکرد جابجایی کارگاه ترانزیتی از ایران اشاره کرد و افزود: عملکرد جابجایی کالای ترانزیتی ایران سالانه حدود ۱۳ میلیون تن است.

وی ادامه داد: ایران با جاده‌هایی به طول ۲۲۰هزار کیلومتر و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای ظرفیت ترانزیت سالانه حداقل ۳۰ میلیون تن کالا است.

امینی با بیان اینکه حمل و نقل بین المللی فرصتی برای تعامل بهتر دیگر کشورها است گفت: جمهوری اسلامی ایران قصد گسترش همکاری‌های ترانزیتی به همه کشورهای منطقه را دارد. کشور ما هاب خدمات ترابری بین‌المللی در منطقه آسیا بوده و در این زمینه آماده هرگونه همکاری را با سایر شرکا است.  ایران همواره تلاش داشته تا با حمایت و اجرای برنامه‌های منطقه‌ای زمینه همکاری‌های بزرگ و توسعه‌های امید بخش را فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد دلار پروژه زیربنایی در زمینه راه و راه آهن با بیش از ۴۰ هزار کیلومتر طول برای نیل به اهداف توسعه پایدار منطقه توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی مترصد جذب سرمایه‌گذاری های متناسب در امور زیربنایی حمل و نقل است و اخیرا در نوامبر امسال کنفرانسی با عنوان معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت حمل ونقل ایران برگزار شده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش حمل و نقل ایران باید به زیربخش‌ها هدایت شود مانند بخش راه آهن چون حوزه ریلی هزینه‌های کمتری از قبیل تصادفات، مصرف انرژی یا ایجاد آلایندگی دارد. همچنین بنادر تاثیرگذاری کلان بر توسعه تجارت، توان اشتغال‌زایی و تولید دارد.

وی یادآور شد: وظیفه دولت تنظیم بازار خدمات و زیرساخت‌های حمل و نقل است به نحوی که منافع مسافران و صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های راهساز و دولت همزمان حفظ شود. در این راستا وزارت راه و شهرسازی به سمت رقابتی کردن قیمت‌ها حرکت کرده است.

امینی گفت: هدف راهبردی جمهوری اسلامی ایران تحقق مراودات اقتصادی و جریان آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار در فضای تعامل اقتصادی و رفع نظامند موانع است. ظرفیت کریدورهای منطقه تاکنون آن طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته و تنها بخشی از کل حمل و نقل از این طریق انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هماهنگ‌سازی سیاست‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه کریدورهای کلیدی ترانزیتی٬ با یکپارچه‌سازی سامانه‌های حمل و نقل به نتیجه خواهد رسید ادامه داد: با توجه به هزینه‌های کلان این پروژه‌ها انتخاب مناطق با اولویت منوط به تصمیم کشورهای منطقه است. همکاری و هماهنگی موفق در زمینه کریدورهای ترانزیتی به مشارکت در مزایای پایدار منطقه و کشورهای عضو خواهد انجامید.

 وی به پیشنهاداتی در راستای تجاری‌سازی کریدورهای بین المللی ترانزیتی عبوری از منطقه اسکاپ با توجه به موقعیت منحصربه فرد استراتژیک و ژئوفلوتیک این منطقه اشاره کرد و گفت: تهیه و تدوین یک پروژه مطالعاتی برای بازاریابی و بازارسازی کریدورهای عبوری از منطقه اسکاپ و چگونگی تجاری‌سازی این کریدورها از طریق جذب صادرکنندگان توانمند بین‌المللی برای حمل و نقل و ترانزیت کالا پیشنهاد می‌شود.

امینی با ارائه پیشنهاد تشویق و ترقیب سازمان‌های بین المللی مالی و اقتصادی همانند بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک آسیایی و دیگر موسسات مالی توانمند برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشورهای عضو منطقه خواستار کمک به کشورهای عضو به منظور ارتقای استفاده از روش مشارکت عمومی- خصوصی p.p.p در سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل در کلیه شقوق شد.

وی به پیشنهاد دیگری در خصوص تجاری سازی کریدورهای بین المللی ترانزیتی در منطقه اشاره کرد و افزود: اجرایی کردن موافقت نامه‌ای دو جانبه و چند جانبه حمل و نقلی که بین کشورهای عضو به امضا رسیده است. در این راستا پیشنهاد می‌شود دبیرخانه اسکاپ نتایج مطالعات ارزشمندی که در زمینه تدوین قالب‌های جدید موافقت‌نامه های میان اعضا صورت داده است را برای کشورهای عضو تشریح کرده و برای اعضا ارسال کند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین خواستار فراهم کردن تسهیلات لازم برای عبور و مرور مرزی در منطقه و افزایش ساعات کاری گمرکات مرزی و رفع موانع فیزیکی و غیر فیزیکی در این خصوص شد و افزود: کمک به تاسیس مراکز لجستیک در کشورهای عضو و عملیاتی شدن پروژه‌های بنادر خشک همانگونه که در موافقت‌نامه بنادر خشک اسکاپ تصریح شده و کاهش هزینه‌های رسمی عملیات حمل و نقل و ترانزیت و تلاش برای حذف هزینه‌های غیر رسمی که در برخی از کشورهای عضو از ناوگان جاده ای کشورهای منطقه اخذ می‌شود از دیگر پیشنهادات است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: امیدوارم نتیجه این گردهمایی از پیش برای جامعه بشری مفید و سازنده باشد و منجر به توسعه کشورهای منطقه شود./