شناسهٔ خبر: 15832 - سرویس جاده‌ای

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب و جنوب غرب آسیا در چهارمین اجلاس اسکاپ مطرح کرد:

آمادگی اسکاپ برای تقویت حمل‌و‌نقل منطقه‌ای/ نقش بسزای ایران در ارتباط آسیای مرکزی با جنوب آسیا

کومار رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب و جنوب غرب آسیا (UN-ESCAP) از آمادگی اسکاپ برای تقویت حمل و نقل منطقه‌ای خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیای که در منطقه دارد می‌تواند پلی برای ارتباط آسیای مرکزی و جنوب آسیا باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ ناجش کومار در چهارمین اجلاس نشست تبیین خط مشی تقویت ارتباطات حمل و نقل در جنوب، جنوب غرب آسیا و آسیای مرکزی (اسکاپ) که امروز بکشنبه ۲۹ آذرماه در هتل لاله تهران برگزار شد، اظهار کرد: باعث افتخار من است که به نمایندگی از دفتر منطقه‌ای جنوب و جنوب غرب آسیا(UN-ESCAP)  در اجلاس ایران حضور دارم.

وی با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای سیاست‌گذاری در حوزه تقویت شبکه حمل و نقل است گفت: این نشست از این جهت امروز اهمیت دارد که اکنون میراث بنیادین در اقتصاد‌ کشورها در حال شکل‌گیری است.

رئیس دفتر منطقه ای جنوب و جنوب غرب آسیا (UN-ESCAP) با تاکید بر نقش روز افزون حمل‌و‌نقل در اقتصاد گفت: اگر موتورهای اقتصادی جهان توانایی ایفای نقش همچون گذشته را نداشته باشند باید در حوزه تقویت اقتصاد منطقه‌ای متمرکز شد.

ناجش کومار افزود: باید همگرایی اقتصادی را سرعت دهیم و ظرفیت‌های بالقوه منطقه در حوزه حمل و نقل را شناسایی کنیم تا شاهد رشد و توسعه حمل و نقل باشیم. در همین راستا اگر به ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی منطقه‌ای نگاه کنیم براساس مطالعات صورت گرفته ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی منطقه ای در جنوب، جنوب غرب و آسیای مرکزی شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به سهم تجارت بین منطقه‌ای در جنوب، جنوب غرب و آسیای مرکزی تنها ۶ درصد از کل تجارت جهانی است گفت: ظرفیت‌های بالقوه افزایش این سهم وجود دارد و تنها باید آنها را بالفعل کنیم.

رئیس دفتر منطقه ای جنوب و جنوب غرب آسیا (UN-ESCAP) با تاکید بر اینکه این منطقه نیازمند کریدورهای جدید برای شکوفا شدن است افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش استراتژیک و ژئوپلیتیک در منطقه می تواند پلی برای ارتباط آسیای مرکزی  و جنوب آسیا باشد و نقش مهمی در این راستا ایفا می کند.

وی گفت: به منظور تسهیل تجارت و حمل و نقل می‌توان کارگروه های منطقه‌ای را تشکیل دهیم تا برای توسعه کریدورهای حمل و نقل زمینی و جاده‌ای که هدف اصلی این اجلاس است سیاست‌گذاری شود.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب و جنوب غرب آسیا از آمادگی اسکاپ برای تقویت حمل و نقل منطقه‌ای خبر داد و گفت: از طریق این روحیه همکاری می‌توان یک ارتباط خوبی بین کشورهای منطقه ایجاد کنیم./