شناسهٔ خبر: 15905 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر علمی دومین کنفرانس بناهای بلند مطرح کرد:

شهرهایمان هیولاهایی شده‌اند که حتی توسط خالقان آنها نیز قابل مهار نیستند/ بناهای بلند؛ وصله‌ ناهمگون شهرها/ جایگاه یازدهم ایران در بلندمرتبه‌سازی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: شهرهایی که ساخته‌ایم فرانکشتاین هستند؛ هیولاهایی که حتی خالقان آنها هم نمی‌توانند آن را کنترل و مهار کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در دومین کنفرانس بناهای بلند که عصر دیروز دوشنبه ۳۰ آذر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی، محمدسعید ایزدی و سیدمحمد پژمان معاونان وی برگزار شد با اشاره به این‌که «فرانکشتاین» معروف‌ترین اثر ماری شرلی نویسنده انگلیسی است گفت: فرانکشتاین در این اثر نام یک دانشمند جوانی است که با استفاده از تکه‌های جانوران مختلف هیولایی می‌سازد و سپس با استفاده از نیروی الکتریسیته به او جان می‌دهد.

دبیر علمی دومین کنفرانس بناهای بلند افزود: این هیولا آنقدر شر به پا می‌کند که در نهایت حتی خالق آن هم نمی‌تواند مهارش کند و این هیولا، دانشمند جوان را از پا درمی‌آورد. در طول زمان به آن مخلوق و هیولا نام خالقش را می‌دهند. حتی به مرور واژه فرانکشتاین به معنی یک هیولا به فرهنگ لغات و دایره واژگان زبان انگلیسی افزوده می‌شود. منتقدان ادبی و هنری این رمان را نخستین اثر ژانر علمی ـ تخیلی می‌دانند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: شهرهایی که ساخته‌ایم فرانکشتاین هستند؛ هیولاهایی که حتی خالقان آنها هم نمی‌توانند آن را کنترل و مهار کنند.

وی اظهار کرد: بناهای بلند یکی از وصله‌های ناهمگون شهرها هستند. این‌ها به دلیل ناهمگونی در شهر، خود به عاملی برای مزاحمت تبدیل شده‌اند. گفته می‌شود که ما عنوان یازدهمین کشور دنیا از نظر تعداد بناهای بلند را در اختیار داریم اما هنوز جایگاه مناسبی از نظر ساماندهی و زیباسازی شهر با استفاده از این گونه بناها را در دنیا نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدوارم با استفاده از این کنفرانس که نگاه به برگزاری مداوم آن در سال‌های آینده و با عنوان بین‌المللی را داریم بتوانیم راه حل مشکلات ساخت و ساز برج‌ها را بیابیم، خاطرنشان کرد: این کنفرانس در ۵ کارگروه و به صورت چنددیسیپلینی برگزار می‌شود. در طول یک سال گذشته ۱۰۰ مقاله علمی به این همایش رسید از میان آنها ۵۹ مقاله پذیرفته شد و ۳۰ مقاله هم توانستند مجوز ارائه شفاهی در طول همایش را دریافت کنند. ضمن اینکه در این کنفرانس سه روزه ۲۸ کارگاه جنبی به صورت همزمان برگزار می‌شود./