شناسهٔ خبر: 15907 - سرویس مسکن و شهرسازی

عبده تبریزی مطرح كرد:

درآمد نفت‌فروشی دولت ۱۸ میلیارد دلار؛ مجموع خانه‌های خالی ۲۰ میلیارد دلار/ هدررفت ۲۷ میلیارد دلار به دلیل تخریب زودهنگام ساختمان‌ها/ انحراف سرمايه‌گذاران از مسير درست ساخت‌و‌ساز

حسین عبده مشاور مدیریت، تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی شیوه های تأمین مالی ساخت و فروش بناهای بلند را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دكتر حسين عبده‌تبريزي در دومین کنفرانس بناهای بلند درباره موضوع شیوه‌های تأمین مالی بناهای بلند گفت: ما در پژوهشکده اقتصادی و مالی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در طول یک سال گذشته همه مباحث مربوط به اقتصاد شهر و شیوه‌های تأمین درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها را رها کردیم و به موضوع روش‌های تأمین مالی بناهای بلند پرداختیم.

دبیر کارگروه اقتصادی دومین کنفرانس بناهای بلند ادامه داد: تأمین مالی بناهای بلند به طور کلی در دو حوزه تأمین مالی ساخت و ساز و تأمین مالی خرید سازه‌های بلندمرتبه پیگیری می‌شود. در بخش نخست ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که بناهای بلند چه ویژگی‌هایی دارند که عده‌ای بیایند و در ساخت این گونه سازه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی افزود: از دیدگاه اقتصادی بیشتر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بلندمرتبه‌سازی از کوتاه مرتبه و تک واحد سازی به صرفه‌تر است. چرا که سرانه متراژ هر فرد در این گونه ساختمان‌ها به دلیل استفاده از فضای آسمان از واحدهای کوتاه مرتبه بیشتر و بزرگتر خواهد بود.

وی با اشاره به تخریب ساختمان‌ها در ایران پیش از موعد تمام شدن عمرشان، تصریح کرد: ۲۷ میلیارد دلار در ایران به دلیل تخریب زودهنگام ساختمان‌ها به هدر رفته است یعنی بناهایی که می‌توانسته‌اند ۴۰ تا ۵۰ سال عمر کنند، در پایان ۲۰ یا ۳۰ سال از گذار عمرشان تخریب شده‌اند. البته خوشبختانه این تخریب‌ها بیشتر درباره ساختمان‌های کوچک مقیاس رخ می‌دهد و در حوزه ساختمان‌های بلندمرتبه کمتر به دنبال تخریب بوده‌ایم.

عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: امسال نهایتا دولت بتواند ۱۸ میلیارد دلار نفت بفروشد در حالی که ۲۰ میلیارد دلار خانه‌های خالی داریم.

وی علت وقوع چنین پدیده‌ای را دادن اطلاعات غلط از سوی شهرداری‌ها به سرمایه‌گذاران عنوان و خاطرنشان کرد: در حالی که شهرداری‌ها می‌بایست سرمایه‌گذاران را به نوسازی خانه‌های فرسوده ترغیب می‌کردند، به ساخت و ساز در اراضی بکر هدایت کردند که نتیجه‌اش وجود این همه خانه خالی در تهران و کشور است.

عضو هیئت هلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ارقام سرمایه‌گذاری در بلندمرتبه سازی بسیار بالاست گفت: بنابراین نمی‌توان با استفاده از روش‌های سنتی تأمین مالی بناهای کوتاه در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

وی نام شیوه‌های پیشرفته تأمین مالی بلندمرتبه‌سازی را «تأمین مالی ساختاریافته» ذکر و بیان کرد: در این شیوه پیشرفته با استفاده از امکانات بازار سرمایه و بازار پولی به تأمین مالی بلندمرتبه‌سازی اقدام می‌شود.

عبده تبریزی از دیگر نکات مهم در بحث اقتصاد بلندمرتبه‌سازی را شیوه‌های خاص تأمین مالی کار مهندسی ساخت، تهیه انرژی ساختمان، تهیه مصالح ساختمانی ویژه و حتی تأمین مالی تعمیر و نگهداری این بناها پس از تکمیل ساخت و آغاز سکونت مالکان دانست.

وی افزود: پس از بحث درباره تأمین مالی ساخت، به بحث درباره تأمین مالی خرید اینگونه بناها می‌پردازیم. در خرید بناهای بلند باید وام خرید به اندازه‌ای باشد که قدرت خرید مصرف کننده را تقویت کند و با شیوه‌های معمول فعلی تسهیلات‌دهی نمی‌توان واحدهای بناهای بلند را به فروش رساند.

وی با اشاره به نحوه خرید اینگونه واحدهای ساختمانی با استفاده از بازار رهن، ادامه داد: پیش از انقلاب بانک رهنی وجود داشت که در آن زمان وام‌های بلندمدت ۳۰ تا ۴۰ ساله به مردم می‌فروخت و حتی برای پیدا کردن مشتری‌های بیشتر، بازاریابی فروش تسهیلات انجام می‌داد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت اخیر بانک مرکزی با پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به انبوه‌سازان برای ساخت بناهای بلند، تأکید کرد: یکی دیگر از مباحث اقتصاد بلندمرتبه سازی، بحث اجاره واحدهای برج است. در دنیا فروش واحدهای بناهای بلند رایج نیست و عمدتا اینگونه سازه‌ها را به صورت اجاره‌های بلندمدت و به شکل لیزینگی واگذار می‌کنند./