شناسهٔ خبر: 1591 - سرویس مسکن و شهرسازی

‌پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی اسکان بشر:

ندای زاغه نشین‌ها را گوش دهیم

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی اسکان بشر در پیامی اعلام کرد: باید به ندای مردمی که در زاغه‌ها زندگی می‌کنند گوش فرا دهیم تا دریابیم چه اقدام‌هایی برای آنان موثر و چه کارهایی موثر نبوده و چه اقدامی نیاز به انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر٬‌ که صبح امروز دوشنبه ۱۴ مهرماه در سالن اجتماعات سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران، پیام دبیر کل سازمان ملل را قرائت کرد.

در این پیام آمده است: «طی دهه گذشته٬ تلاش‌ها در راستای آرمان‌های توسعه هزاره موجب شده، نسبت مردمی که در زاغه‌ها بسر می‌برند به نصف کاهش یابد. در عین حال طی همین دوره، گسترش سریع شهرنشینی به ویژه در جهان در حال توسعه، شاهد افزایش جمعیت زاغه نشین شده و در برخی نواحی منطقه جنوب صحرای آفریقا نزدیک به ۷۰ درصد از ساکنان شهری در زاغه‌ها و مناطق مسکونی غیررسمی زندگی می‌کنند.»

در ادامه پیام بان کی مون تاکید شده: «حلبی آباد‌ها غالبا در نامرغوب‌ترین و نامناسب‌ترین زمین‌ها مانند دشت‌های مستعد سیل همچنین دامنه تپه‌های شیب دار قرار دارند و عمدتا به شکل ذاتی نسبت به رخدادهای آب و هوایی شدید فزاینده‌ای آسیب پذیر هستند که عامل آن‌ها تغییرات اقلیمی است.»

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام خود آورده است: «بسیاری از مردم که در زاغه‌ها زندگی می‌کنند، مجبور به مهاجرت به دلیل نبود فرصت‌ها در مناطق روستایی یا کشور مبدا خود شده‌اند؛ آنان به گونه‌ای منظم از خدمات آب، سرویس‌های بهداشتی، برق و روشنایی خیابان‌ها بهره نمی‌برند؛ جرم، غالبا فراگیر است به ویژه زنان و دختران در معرض خطر هستند. بیکاری، مشاغل پاره وقت و هزینه حمل و نقل به مکان‌های دور برای کار به سختی زندگی در زاغه‌ها می‌افزاید.»

وی در این پیام با اشاره به اینکه برای دستیابی به توسعه پایدار و زندگی شرافتمندانه برای همه، باید این مسائل حل شود، تصریح کرده است: «امسال روز جهانی اسکان بشر به زاغه نشین‌ها اختصاص یافته و غالبا مردم حاشیه نشین در غربت گمنامی به سر می‌برند یعنی هیچ آدرس یا آماری ندارند و نمی‌دانند چه وقت اوضاع زندگی آنان بهبود خواهد یافت. بنابراین با یادگیری تجربیات زاغه نشین‌ها، طراحان و سیاست گذاران شهری می‌توانند رفاه بخش عظیمی از خانواده بشری را بهبود بخشند پس اجازه دهید به ندای مردمی که در زاغه‌ها زندگی می‌کنند گوش فرا دهیم تا دریابیم چه اقداماتی برای آنان موثر و چه کارهایی موثر نبوده و چه اقدامی نیاز به انجام است.»

بان کی مون تاکید کرده است: «اینجانب در این روز جهانی اسکان بشر، دولت‌ها، بخش تجاری، موسسات علمی و سازمان‌های غیردولتی را ترغیب می‌کنم به زاغه نشین‌ها اجازه اظهار نظر داده شود و به آنچه می‌گویند گوش فرا دهند. ما فناوری و دانش برای ایجاد شهرهایی پایدار از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست را براساس راه حل‌های محلی داریم. تضمین اینکه شهرهای بزرگ و کوچک ما با طراحی و مدیریت خوب گسترش یابند، نه تنها برای رفع نیازهای مسکن جمعیت رو به رشد شهری ضروری است، بلکه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی حفاظت از محیط زیست و حمایت توسعه نیز حیاتی است. پس اجازه دهید بر دستور کار شهری تمرکز کنیم که هیچکس را پشت سر نگذارد.»

‌گری لوئیس پس از قرائت پیام دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی اسکان بشر٬ به نکاتی درباره شرایط سکونتگاه‌های ایران اشاره کرد. هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تاکید کرد:‌ بان کی مون به عوامل مختلفی که محیط‌های شهری را تهدید می‌کند اشاره کرد اما در ایران سه عامل از همه بیشتر٬ زندگی شهری را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گفته وی در ایران از هر ۱۰ نفر٬ هفت نفر در شهر‌ها زندگی می‌کنند و شهروندان از سوی عوامل مختلفی از جمله شرایط اقلیمی تحت فشار قرار می‌گیرند. لوئیس توضیح داد: ما در ایران با کمبود آب و شرایط خشکسالی مواجه هستیم و افزون بر آن بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله پیش روی ایرانی‌ها است. همانگونه که‌بان کی مون اشاره کرد ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی در معرض این خطر‌ها قرار دارند و باید خود را متعهد به کاستن آن کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از کارهایی که در این زمینه به ما کمک می‌کند تعهد به سیاست گذاری‌های صورت گرفته است. سند راهبردی ملی ایران یکی از مهم‌ترین سیاست گذاری‌هایی است که در این زمینه می‌تواند تاثیر گذار باشد. باید خود را متعهد به رسمی کردن سکونتگاه‌های غیر رسمی بدانیم.

گری لوئیس خطاب به مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: بدانید که راه طولانی در پیش دارید. به شما اطمینان می‌ دهم که سازمان ملل و آژانس اسکان بشر تا آخر این راه٬ به شما کمک خواهد کرد.

وی در ‌‌نهایت تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی باید سه اولویت را در برنامه کاری خود قرار دهد. لوئیس ادامه داد لازم است که مسئولان به اولویت بخشی به مسکن به ویژه در سکونتگاه‌های غیر رسمی٬ برنامه ریزی شهری و توجه بیشتر به ریسک پذیری زلزله در ایران نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

یک میلیارد انسان در زاغه‌ها زندگی می‌کنند

در ادامه مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر٬ جون کلاس، مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد، نیز پیامی داشت که توسط سیامک مقدم٬ نماینده دفتر برنامه اسکان بشر در ایران قرائت شد. پیام مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر کلل متحد اینگونه آغاز شد: «امسال سازمان ملل متحد بر آن است توجه جهانیان را به ساکنانی که در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کرده و می‌کنند، معطوف کنند و به صدای زاغه نشینان یا ساکنان مناطق نابسامان شهری گوش فرا دهد. هدف، افزایش آگاهی نسبت به شرایط زندگی در گوشه‌هایی از جهان است که پرازدحام و فاقد مسکن مناسب هستند، تسهیلات زیر ساختی آب و بهداشت نامطلوبی دارند یا فاقد آن هستند و امنیت حق تصرف ندارند.»

در بخش دیگر این پیام آمده است: «در این مناطق، فضای عمومی به ندرت وجود دارد و خیابان بندی نیز اصلا وجود ندارد. سیستم حمل و نقل عمومی ناپیداست و دسترسی به خدمات فوری و اولیه هم وجود ندارد. در اهداف توسعه هزاره، تعهد کردیم برای به بهبود زندگی ۱۰۰ میلیون زاغه نشین تا سال ۲۰۲۰ میلادی اقدام کنیم.»

 مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد همچین ادامه داد: «تا سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از دو برابر این تعهد حاصل شده است. با رشد شهرنشینی، تعداد افرادی که در زاغه‌ها به دنیا می‌آیند یا به آن نقل مکان می‌کنند، روبه افزایش است و جمعیت کل ساکنان زاغه نشین نیز افزایش خواهد یافت. برخی از برآورد‌ها حاکی از سکونت یک میلیارد انسان در زاغه هاست.»

در پیام جون کلاس تاکید شده است: «زاغه نشینان بیش از دیگران تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند، چرا که مسکن آن‌ها غالبا در مناطق خطرناک شیبدار یا فضاهای ساختمانی نامناسب و با مصالح نامناسب ساخته شده و از این رو آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر زمین لغزش، زمین لرزه و سیل بیشتر است.»

در ادامه این پیام توضیح داده شده است: «تلاش‌های ارزشمندی به منظور بهبود زاغه‌ها در سرتاسر دنیا و فراهم کردن زندگی بهتر برای ساکنان آن‌ها صورت گرفته اما زاغه‌ها، خود، نمود فرآیند شهری شدن شتابان و بی‌رویه است. نمودی که نتیجه مجال دادن به رشد شهر‌ها بدون طراحی شهری و قانونگذاری مناسب و بی‌توجهی به شهروندان است. در حالی که روند بهسازی زاغه‌ها ادامه دارد، باید عاجلانه فعالیت‌هایمان را بر برنامه‌ریزی شهری موثر و ساخت مسکن ارزان‌ قیمت و امن متمرکز کنیم تابه طور شایسته و مناسب با نیازهای فزاینده شهروندان مواجه شویم. با تکیه به روایت‌های واقعی می‌توان نقش برنامه‌های بهسازی زاغه‌ها در دستیابی به شرایط زندگی بهتر برای ساکنان زاغه‌ها و آثار اقتصادی و اجتماعی عمیق‌تر آن‌ را به تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان درعرصه شهری نشان داد.»

در انتهای پیام مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد آمده است: «در سال ۲۰۱۶ میلادی، همایش جهانی ملل متحد با موضوع مسکن و توسعه شهری پایدار (هبیتات ۳) ما را به دستور کار شهری جدید هدایت خواهد کرد اما برای جلوگیری از گسترش زاغه‌ها نمی‌توان تا آن زمان دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. شهروندان حق زندگی در مسکن مناسب و استفاده از خدمات زیر بنایی و پایه را دارند و ما باید کاری کنیم که برنامه ریزی شهر‌هایمان در تناسب با تامین نیازهای آن‌ها باشد. نزدیک به یک میلیارد زاغه نشین چنین انتظاری ازما دارند باید صدای آن‌ها را بشنویم.

پس از قرائت این پیام سیامک مقدم٬ نماینده دفتر برنامه اسکان بشر در ایران توضیحاتی درباره فعالیت این دفتر در ایران ارائه کرد. مقدم تاکید کرد: چندین سال است که دفتر برنامه اسکان بشر نماینده‌ای در ایران دارد٬ مهم‌ترین هدفی که این دفتر در ایران دنبال می‌کرد کاهش خطرات و آسیب‌های زلزله بود.

نماینده دفتر اسکان بشر در ایران ادامه داد: البته در ماه‌های اخیر با توافق وزارت راه و شهرسازی٬ اهداف دیگری تعریف شد و نگاهی فرا‌تر از مسائل زلزله در نظر گرفته شد. بر این اساس قرار است دفتر اسکان بشر با همکاری این وزارتخانه٬ مسئله شهری شدن سکونتگاه‌های غیر رسمی را هدف قرار دهند./