شناسهٔ خبر: 15922 - سرویس مسکن و شهرسازی

گزارش دومین روز تشکیل کارگاه‌های تخصصی دومین کنفرانس بناهای بلند:

جزئیات نشست تخصصی کارگاه‌های تخصصی قوانین و مقررات/ دومین کنفرانس بناهای بلند امکان تدوین یک منشور را دارد

پنل نشست تخصصی کارگاه‌های تخصصی قوانین و مقررات به دبیری منوچهر شیبانی‌اصل با تاکید بر تدوین منشور ساخت و ساز بناهای بلند امروز اول دی ماه در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دومین کنفرانس بناهای بلند، امروز اول دی‌ماه نشست تخصصی کارگروه‌ قوانین و مقررات به دبیری منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و در برج میلاد تهران آغاز شد.

بنا بر این گزارش و به نقل از ستاد خبری دومین کنفرانس بناهای بلند منوچهر شیبانی اصلی گفت: مان‌طور که می‌دانیم از ابتدای شکل‌گیری یک ساخت و ساز به ویژه بناهای بلند با قوانین سر و کار داریم تا زمان بهره‌برداری که افراد زیادی در این حوزه گسترده قانونی درگیر هستند. باید به نحوی به قانون نگاه کنیم تا بتوانیم چالش‌های قانونی را برطرف کنیم. متأسفانه کمبودهایی وجود دارد که باید به درستی به آن‌ها پرداخته شود. امیدواریم بتوانیم در این کنفرانس به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

در این نشست همچنین مهدی ابراهیمی عضو کارگروه قوانین و مقررات به اهداف قانون اشاره کرد و گفت: اهداف قانون شامل اهداف‌اجتماعی، تأمین‌امنیت و عدالت‌اجتماعی در حوزه مسکن است. دومین نگاه اهداف قانون اهداف حقوقی هستند. با کمبود‌هایی در بحث قوانین مواجه هستیم. برای نمونه ما در فقه چیزی به عنوان مالکیت تدریجی نداریم، ولی به تدریج این نوع از مالکیت وارد قانون شد، اما چندان موفق نبود. اگر در بیع، مبیع معلوم نباشد بیع باطل است. مثل زمانی که چیزی را معامله می‌کنیم که وجود ندارد.

ابراهیمی ادامه داد: روش‌های تعیین شده برای حصول به اهداف قانون شامل چند مورد است. اول جرم‌انگاری است برای اینکه تضمینی روی معاملات وجود داشته باشد این مورد به وجود آمده است. دوم الزام ثبت رسمی قرارداد‌ها است که بر همین اساس دیگر در هیچ مشاور املاکی نمی‌توان سندی را به ثبت رساند. سوم صدور شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد است که باید به شهرداری تسلیم شود و تمامی اجزای یک واحد را باید نشان داده باشد حتی تعداد پریز‌ها و نوع مصالح به کار رفته در واحد. این موارد کمک می‌کند تا چالش‌های قانونی در حوزه مالکیت تدریجی تا حدود زیادی رفع شود.

همچنین دکتر مجتبی حسینعلی‌پور، دکتر اقبال شاکری، مهندس سیدمحمد صباغ رضوی، مهندس المیرا تاروردی‌زاده، مهدی ابراهیمی، مهندس شهلا فخار زاده و مهندس علیرضا جدیدی نیز به عنوان اعضای کارگروه قوانین و مقررات در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دومین کنفرانس بناهای بلند به همت وزارت راه و شهرسازی به دبیری علمی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ۳۰ آذرماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران شروع شده و قرار است با برگزاری ۲۸ کارگاه تخصصی در زمینه صنعت ساخت و ساز، حقوق، مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی طی ۳ روز ادامه پیدا کند. اختتامیه این کنفرانس نیز با رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی توسط پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اعلام برگزیدگان برتر بخش مقاله ۲ دی ماه به کار خود پایان می‌دهد./