شناسهٔ خبر: 15923 - سرویس مسکن و شهرسازی

گزارش دومین روز تشکیل کارگاه‌های تخصصی دومین کنفرانس بناهای بلند:

ضرورت به کارگیری عناصر معماری ایرانی در طراحی سازه‌های بلند/ لزوم بازنگری در معیارهای ساخت بناهای بلند

محمود گلابچی نشست تخصصی کارگاه‌ تخصصی تکنولوژی و ساختمان به دبیری محمود گلابچی با تاکید بر ضرورت به کارگیری عناصر معماری ایرانی در طراحی سازه‌های بلند امروز اول دی ماه در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ستاد خبری دومین کنفرانس بناهای بلند، محمود گلابچی دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند بیان کرد: دومین کنفرانس بناهای بلند در حال پرداختن به پرچالش‌ترین مبحث معماری و شهرسازی است. موضوعی که محصول علم و تکنولوژی و درصدد رفع نیازهای انسان کرد.

وی خاطرنشان کرد: احداث ساختمان‌های بلند باید در جایی صورت بگیرد که ضرورت‌های معماری و شهرسازی و زیست‌محیطی ایجاب می‌کند. بنابراین هدف از برگزاری دومین کنفرانس بناهای بلند ترویج بناهای بلند بدون در نظر گرفتن فرهنگ نیست.

استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران ضمن ابزار نگرانی در ساخت بی‌اصول بناهای بلند اظهار داشت: تهران بر روی منطقه زلزله خیز قرار گرفته است که اگر معیار های لازم برای ساخت بناهای بلند در نظر گرفته نشود عواقب جبرانناپذیری گریبان‌گیر ما خواهد شد.

وی اظهار داشت: از ۴۶۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخت بناهای بلند مرسوم بوده است. اهرام مصر از آن زمان و مساجد و گلدسته های امروزی نمونه بارز این بناها هستند.

گلابچی با بیان این موضوع که از تکنولوژی‌های نوین در ساخت بناهای بلند بهره نگرفته‌ایم، گفت: از زمانی که تهران به بلندمرتبه‌سازی پرداخته، هیچ ملاحظاتی برای ساخت اصولی این سازه‌های بلند در نظر گرفته نشده است.

گلابچی در پایان با اشاره به لزوم تحقیق و تفحص در ساختمان‌‌های بلند اعلام کرد: در کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند، ۳۰ مقاله پذیرفته شده است که از این تعداد ۱۲ مقاله بصورت شفاهی ارائه خواهند شد.

علاقمندان در ادامه این نشست تخصصی بیان کرد: مطالعات زیادی در حوزه شبه ساختمان بناهای بلند صورت گرفته است که مشخص کرده‌اند چه کارهایی باید صورت بگیرد تا با توجه به میان رشته ای بودن بناهای بلند احداث این بناها با توجه به تمام زوایای اجتماعی فرهنگی، شهرسازی و معماری صورت بگیرد.

وی با تأکید بر فرم ساختمان‌های بلند در احداث این بناها، اظهار داشت: ارتفاع تنها معیار تعریف یک ساختمان بلند نیست؛ معماری و بحث سازه از مهم‌ترین موضوعاتی است که می توان بر اساس آن ها پیش‌بینی کرد که ساختمان های بلند به چه سمتی رفته و چه نیازهایی پیدا خواهند کرد.

گفتنی است دومین کنفرانس بناهای بلند به همت وزارت راه و شهرسازی به دبیری علمی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ۳۰ آذرماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران شروع شده و قرار است با برگزاری ۲۸ کارگاه تخصصی در زمینه صنعت ساخت و ساز، حقوق، مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی طی ۳ روز ادامه پیدا کند. اختتامیه این کنفرانس نیز با رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی توسط پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اعلام برگزیدگان برتر بخش مقاله ۲ دی ماه به کار خود پایان می‌دهد./