شناسهٔ خبر: 15958 - سرویس مسکن و شهرسازی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

جزئیات کارگروه‌ها و کارگاه‌های دومین کنفرانس بناهای بلند/ آغاز رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی در کشور

همایش بناهای بلند دومین کنفرانس بناهای بلند با برگزاری ۲۸ کارگاه و کارگروه و نشست تخصصی امروز دوم دی ماه با رونمایی ضوابط ساخت و ساز بناهای بلند با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی به کار خود خاتمه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز دوم دی ماه با رونمایی از ضوابط ساخت و ساز بناهای بلند توسط پیروز حناچی دبیر شورای عالی و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی دومین کنفرانس بناهای بلند در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به کار خود خاتمه خواهد داد. اینها در حالی است که این کنفرانس در روز نخست خود یعنی ۳۰ دی ماه با سخنان انتقادی عباس آخوندی وزی راه و شهرسازی درباره شیوه‌های شهرسازی‌ در کشور همراه بود. وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود گفت: باغ‌ها، بازارها، مدارس، مکتب‌خانه‌ها، مساجد، پیش‌خوان‌‌ها، حمام‌های عمومی، زورخانه‌ها، تکیه‌ها، میدان‌ها، تماشاخانه‌ها قهوه‌خانه‌ها و... نمونه‌هایی از فضاهای عمومی هستند. اگر در حال حاضر بخش اعظمی از آنها را از دست داده‌ایم باید ببینیم با چه چیزی جایگزین شده‌اند. متاسفانه آنها از زندگی امروزین ما با حداقل جانشینی مناسب حذف شده‌اند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همچنین منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در کارگروه قوانین و مقررات در اولین روز نشست گفت: همان‌طور که می‌دانیم از ابتدای شکل‌گیری یک ساخت و ساز به ویژه بناهای بلند با قوانین سر و کار داریم تا زمان بهره‌برداری که افراد زیادی در این حوزه گسترده قانونی درگیر هستند. باید به نحوی به قانون نگاه کنیم تا بتوانیم چالش‌های قانونی را برطرف کنیم. متأسفانه کمبودهایی وجود دارد که باید به درستی به آن‌ها پرداخته شود. امیدواریم بتوانیم در این کنفرانس به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

محمود گلابچی نیز در نشست کارگروه معماری و شهرسازی گفت: تهران بر روی منطقه زلزله خیز قرار گرفته است که اگر معیار های لازم برای ساخت بناهای بلند در نظر گرفته نشود عواقب جبران‌ناپذیری گریبان‌گیر ما خواهد شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برنامه‌های نخستین روز کارگاه‌ها بدین شرح برگزار شد:

۱. کارگروه معماری و شهرسازی با موضوع معماری و بناهای بلند به دبیری محمد تحصیل دوست عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی.

۲. کارگروه تکنولوژی و ساختمان با موضوع سیستم های سازه ای به دبیری متین علاقمندان استادیار دانشگاه شهید بهشتی.

۳. نشست تخصصی کارگروه قوانین و مقررات به دبیری منوچهری شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی.

۴. کارگاه مورد کاوی با موضوع استفاده از روش های تامین مالی.

۵. کارگاه سیستم ICF پانلی سوپرپانلی و قالب عایق ماندگار مسطح پانلی.

۶. کارگروه معماری و شهرسازی با موضوع شهر و بناهای بلند به دبیری محمدحسین شریف زادگان عضو هیئت گروه برنامه ریزی و طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی.

۷. کارگروه تکنولوژی ساختمان با موضوع مباحث پایداری به دبیری کتایون تقی زاده عضو هیئت علمی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

۸. کارگاه مورد کاوی با موضوع معرفی فناوری ساخت و ساز خشک در ساختمان های بلندمرتبه.

۹. کارگاه مورد کاوی با موضوع چالش های گودبرداری های عمیق در محیط های شهری.

۱۰. کارگاه موردکاوی مطالعه موردی مدیریت پروژه ۱۴۴۰ واحد مسکن مهر امام صادق اراک از منظر تعادل تعالی پروژه.

۱۱. کارگاه موردکاوری با موضوع آجر و بلندمرتبه سازی.

۱۲. کارگاه موردکاوی پس کشیدگی در ساختمان های بلندمرتبه.

۱۳. کارگروه معماری و شهرسازی با موضوع محیط زیست و بناهای بلند به دبیری مرتضی نیکروان معاون دفتر توسعه پایدار دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

۱۴. کارگروه تکنولوژی و ساختمان با موضوع تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به دبیری محمدرضا سلطان دوست مدرس دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

۱۵. کارگاه موردکاوی با موضوع چالش های گودبرداری در محیط های شهری.

۱۶. کارگاه موردکاوی با موضوع معرفی فناوری ساخت و ساز خشک در ساختمان های بلندمرتبه.

۱۷. نشست تخصصی کارگروه اقتصادی و مالی.

۱۸. کارگروه مورد کاوی با موضوع استفاده از سیستم قالب تونلی در اجرای ساختمان های مسکن مهر فاز ۱۱ شهر جدید پردیس.

۱۹. نشست تخصصی کارگوه مطالعات اجتماعی و فرهنگی به دبیری احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و تنی چند از مسئولان شورای شهر و استادان دانشگاه.

۲۰. کارگروه معماری و شهرسازی با موضوع معماری و بناهای بلند به دبیری محمدرضا حافظی.

۲۱. کارگروه تکنولوژی و ساختمان با موضوع مباحث اجرایی و موضوعات ژئوتکنیکی به دبیری محسن غفوری آشتیانی.

۲۲. کارگروه مورد کاوی سیستم فاضلابی سوپردرین V با ونت متفاوت، راه حل نوآورانه سوپرپایپ برای ساختمان های بلند.

۲۳. کارگاه موردکاوی معرفی فناوری ساخت و ساز خشک در ساختمان های بلند.

۲۴. نشست تخصصی کارگروه CTBUH.

۲۵. کارگاه موردکاوی مطالعه موردی برج میلاد.

۲۶. کارگاه موردکاوی جایگاه برند و مدیریت اموال در استراتژی‌های پریمیوم در بناهای بلند.

همچنین پنل تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران امروز با حضور حبیب اله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تشکیل خواهد شد. پنل بلندمرتبه سازی بر مبنای حمل و نقل ریلی دیگر پنلی است که رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در آن به ارایه مطالعات خواهد پرداخت.

در مراسم اختتامیه که امروز از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱۱ به طول می‌انجامد کارگروه‌های تخصصی تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی به دبیری پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

گفتنی است دومین کنفرانس بناهای بلند به همت وزارت راه و شهرسازی به دبیری علمی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ۳۰ آذرماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران شروع شد و قرار است با برگزاری ۲۸ کارگاه تخصصی در زمینه صنعت ساخت و ساز، حقوق، مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی طی ۳ روز ادامه پیدا کند. اختتامیه این کنفرانس نیز با رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی توسط پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اعلام برگزیدگان برتر بخش مقاله ۲ دی ماه به کار خود پایان می‌دهد.

همچنین در دومین کنفرانس بناهای بلند سیدمحمد بهشتی رئیس شورای سیاستگذاری، محمدسعید ایزدی دبیر شورای سیاستگذاری، منوچهر شیبانی‌اصل دبیرکارگروه قوانین و مقررات، حسین عبده تبریزی دبیر کارگروه اقتصاد و مالی، احمد مسجد جامعی دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی، محمود گلابچی دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان، محمدرضا حافظی دبیر کارگروه معماری و شهرسازی و شادمهر راستین دبیر اجرایی دومین کنفرانس بناهای بلند را برعهده دارند. /