شناسهٔ خبر: 15984 - سرویس استان‌ها

استاندار همدان پیشنهاد کرد؛

همدان، قطب بازآفرینی شهری در کشور شود/ بازآفرینی محلات همدان مانع الحاق زمین‌های کشاورزی به شهرها می‌شود

دهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری استاندار همدان با تشکر از توجه وزیر راه و شهرسازی به بحث بازآفرینی محله‌های نابسامان شهری در استان همدان از تصویب همه پیشنهادات ستاد بازآفرینی استان در جلسه اخیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همدان خبر‌ داد.

محمدناصر نیکبخت در حاشیه دهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که به بررسی بافت‌های نابسامان استان همدان اختصاص داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره این جلسه گفت: جلسه بسیار خوبی بود مخصوصا توجه دکتر آخوندی به بحث بازآفرینی در استان‌ها و اشراف ایشان بر موضوع خیلی امیدوارکننده بود.

استاندار همدان درباره واکنش وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهاد وی مبنی بر تبدیل استان همدان به قطب بازآفرینی شهری گفت:آقای آخوندی از این پیشنهاد استقبال کرد و درباره پیشنهادات ۱۹ گانه ارائه شده در این گزارش، قول مساعد داده شد  که کمک شود.

وی ضمن اظهار امیدواری برای حاصل شدن نتیجه مناسب از این جلسه افزود: درباره موضوع حمل و نقل استان و هماهنگی بین حمل و نقل سه‌گانه که وزیر راه در این جلسه بر آن تأکید کردند هم این را اضافه کنم که خوشبختانه زیرساخت‌ها فراهم است. حتی راه‌آهن هم در استان وجود دارد و خوشبختانه هم‌اکنون تا ملایر رسیده و ان شاءالله سال آینده به مرکز استان هم می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار همدان نيز به خبرنگار ما گفت: این جلسه نشان‌دهنده انسجام بین دستگاه‌های عضو ستاد بود. با توجه به بافت تاریخی همدان و مناطق فرسوده، بسیاری از بافت‌های فرسوده بازآفرینی شده‌ بود که قرار است برای ادامه کار بخشی از اعتبارات ملی هم اختصاص داده شود و با توجه به عضویت شورای شهر در این ستاد امیدواریم با مشارکت مردم و مساعدت دولت هرچه زودتر مشکلات بافت‌های شهری استان حل شود.

محمود‌‌ رضا عراقی ادامه داد: ما چاره‌ای جز رفتن به سمت بازآفرینی محلات و نشان دادن هویت خودمان نداریم. این کار می‌تواند بافت شهری ما را ارتقا دهد و جلوی الحاق اراضی کشاورزی به شهرها را بگیرد. وقتی بافت‌های فرسوده ما توانمند بشود مردم ساکن در این مناطق به زندگی در آنجا ادامه می‌دهند و به این ترتیب از گسترش شهر به سمت زمین‌های کشاورزی جلوگیری می‌شود.

وی وضعیت حمل و نقل استان در دولت یازدهم را بسیار خوب ارزیابی کرد و با اشاره به آماده بهره‌برداری بودن آزادراه همدان - ملایر ادامه داد: در حال حاضر فاصله زمینی تهران - همدان ۳ ساعت است و مردم تهران می‌توانند همان زمانی که برای سفر به شمال می‌گذارند را صرف مسافرت به همدان کنند. ضمن این که همدان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی جداگانه برای زمستان و تابستان دارد.

وی در مورد راه‌آهن استان هم گفت: خط‌‌ آهن غرب کشور در حال حاضر از اراک تا ملایر آمده و خط ملایر - تهران - مشهد برقرار است. ریل راه‌آهن همدان به سنندج هم بیشتر کارهایش تمام شده و ما منتظر انجام فاینانس ریل‌ها هستیم که قول داده‌اند اگر این مرحله انجام بشود ان شالله تا ۲ سال آینده این خط هم به بهره‌برداری می‌رسد.

عراقی افزود: پیشنهاد داده‌ایم که راه‌آهن همدان - سنندج با اتصال به ملایر به راه‌آهن غرب کشور متصل شود که به‌این ترتیب در ۲ نقطه استان تقاطع ریلی داریم./