شناسهٔ خبر: 16038 - سرویس ریلی

گسترش صنعت ریلی، مقدمه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران/ برنامه‌ها را برای ریل پایه، یکپارچه کنیم

قطار باری یک کارشناس و استاد دانشگاه گفت: ساختار حمل و نقل درون و برون شهری براساس ریل پایه می‌تواند برای کل نظام اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد و کمک خواهد کرد تا به آرمان‌های توسعه‌ای خود برسیم بطوریکه نظام جابجایی و الگوهای مسافرتی به سمت ریل کشیده خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، اصغر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به جدی شدن نظام کارآمد ارتباطی در همه کشورهایی که پرچم دار توسعه هستند، اظهار داشت: در حال حاضر ارتباطات جاده ای براساس تغییراتی که در نظام های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی رخ می دهد، این نظام ارتباطی طراحی، باز طراحی و پویا می شود و به عنوان یک متغیر و عامل مهم ، بر متغیرهای دیگر توسعه از جمله توسعه اقتصادی، اجتماعی و غیره تاثیر می گذارد.

وی افزود: متاسفانه در سالیان اخیر به خصوص 10 سال گذشته رکود سنگینی را در بخش ارتباطات شبکه ای شاهد بودیم و پویایی را به اندازه کشورهای جهان نداشتیم، و به نظر می رسد وضعیت حمل و نقل ریلی و مجموع شبکه های راهی و ارتباطی دقیق تر از دیگر بخش ها بوده است.

مهاجری بیان داشت: قوانین موجود مختص مجموعه شبکه ارتباطی کشور بسیار ضعیف و قدیمی است و دیگر پاسخگو نیست.

این جامعه شناس ادامه داد: به طور مثال برای ترمینال ها که نقش کاملا حساسی را در ساختار شهری دارند، همچنان قانون مجلس در مورد ترمینال های شهر تهران قدیمی است و کارکرد خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه قوانین گذشته دیگر قادر نیست شرایط را برای ترمینال ها و ایجاد یک شبکه ارتباطی پویا فراهم کند، گفت: در حال حاضر با توجه به ساختار شهری امروز نمی توان جانمایی درستی را برای پایانه ها در نظر گرفت و چه بسا برخی تصمیم گیری ها درباره این جانمایی ها تنها نگران کننده است .

وی اضافه کرد: امروزه دنیا در مسیر جاده های هوشمند در حال حرکت است اما ما همچنان از فرسودگی راه های دسترسی و ناوگان فرسوده استفاده می کنیم که این موضوع را می توان برای بخش مهم و استراتژیک حمل و نقل ریلی هم مثال زد.

به گفته وی، اگر در دنیا در ردیف های بودجه ای، سهم حمل و نقل ریلی قابل توجه است، اما این موضوع در کشور ما همچنان با مشکلاتی نظیر کمبود منابع اعتباری دست و پنجه نرم می کند در صورتی که بایستی در ردیف بودجه ای، رقم مطلوبی در جهت توسعه این بخش اختصاص داده شود.

مهاجری به سرعت، دقت و ظرفیت بالای جابجایی بخش ریلی اشاره کرد و افزود: امروزه جهان بر روی این نظام یعنی نظام شبکه ارتباطی ریل پایه حرکت می کند و ما همچنان درابتدای راه قرار داریم.

گسترش صنعت ریلی، مقدمه ای برای حضور سرمایه گذاران

وی به نقش دولت به منظور بستر سازی برای توسعه نظام شبکه ریلی در کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که بخواهیم شبکه ریلی کشور را در مقام مقایسه با کشورهای توسعه یافته قرار دهیم، می بینیم که در بسیاری از بخش ها و زیر ساخت ها به دلایلی، با دنیا فاصله زیادی داریم.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد که دولت می تواند با برنامه ریزی های مدونی که برای توسعه این شبکه ارتباطی ایمن و با صرفه تدوین و تهیه می کند، سرمایه های زیادی را به سوی خود جذب و بستر مشارکت و همکاری را با کشورهای دنیا بیش از پیش گسترده سازد.

مهاجری به یکی دیگر از نکات مهم و کلیدی اشاره کرد و آن هم اتصال استان های مختلف به یکدیگرو در ادامه ارتباطات ریلی با کشورهای همسایه است که این خود مقدمه ای برای حضور سرمایه گذاران و بستر سازی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه افزایش ضریب ایمنی خواهد شد.

وی به موضوع مهمی چون ساختار شهرسازی ریل پایه اشاره کرد و گفت: ساختار حمل و نقل درون و برون شهری براساس ریل پایه می تواند برای کل نظام اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد و کمک خواهد کرد تا به آرمان های توسعه ای خود برسیم بطوریکه نظام جابجایی و الگوهای مسافرتی به سمت ریل کشیده خواهد شد.

برنامه ها را برای ریل پایه، یکپارچه کنیم

این جامعه شناس معتقد است با توجه به طراحی نظام شبکه ارتباطی ریل پایه اما هنوز شاهد یکپارچه شدن برنامه ریزی ها برای این موضوع نیستیم چرا که دیدگاه های مردمی را برای این موضوع و اینکه چگونه می توانیم حمل و نقل ریلی را گسترده کرده و خدمات با کیفیتی را ارائه دهیم، در نظر نمی گیریم.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم تاثیرات اجتماعی شبکه ارتباطی ریل پایه را در سبک زندگی مردم ارزیابی کنیم و آنان را در مسائل مختلف مشارکت دهیم بایستی مردم و مطالبات آنان را در نظر بگیریم.

وی نگاه جزیره ای را در این بخش مورد انتقاد قرار داد و افزود: نظام شبکه ریل پایه موافق نگاه جزیره ای نبوده و نیست بلکه مشارکت های مردم و بخش خصوصی و ایده های آنان را خواستار است.

مشارکت های مردمی نظام شبکه ریل پایه را توسعه می دهد

مهاجری در پایان مسئولان ریلی را خطاب قرار داد و تاکید کرد: مسئولان فعال در حوزه ریلی بایستی با آگاهی کامل از وضعیت اجتماعی که در آن قرار دارند، نظام جابجایی بار و مسافر را شناخته تا بتوانند برآوردی درست از نظام ارتباطی حوزه حمل و نقلی مربوط به آن داشته باشند.

وی گفت: بررسی تغییرات در زندگی مردم پس از اجرای نظم شبکه ارتباطی ریل پایه و همچنین الگوها و سبک زندگی آنان ، ما را می تواند برای ادامه مسیر کمک کند و همچنین ایمان داشتن به این نظام ریل پایه و مشارکت بخش خصوصی و مردمی در جنبه های مختلف نیز ما را برای آزمون بزرگی چون ساختار شهرسازی بر پایه ریل آماده تر می کند.

منبع: ايسنا