شناسهٔ خبر: 16148 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه مطرح کرد:

امکان فراهم شدن اعطای وام مسکن با بازپرداخت ۲۵ ساله/ پرداخت تسهیلات تا ۵۰ درصد قیمت مسکن با بازپرداخت بلندمدت/ جزئیات برنامه‌های بانک توسعه‌ای مسکن

علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که هدف‌گذاری ما در وزارت راه و شهرسازی، پرداخت وام خرید تا ۵۰ درصد قیمت مسکن است گفت: ما به دنبال افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن تا ۱۵، ۲۰ و ۳۰ سال هستیم و اینها برنامه‌های بلندمدتی است که در راستای بانک توسعه‌ای مسکن اجرا می‌شود.

علی چگنی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سیاست‌های کلان این وزارت در حوزه توسعه وام‌های مسکن اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی بازار مسکن هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضاست. برای حمایت از سمت تقاضا و اینکه متقاضیان بتوانند برای خرید خانه تسهیلات دریافت کنند، ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه‌های توانمند کردن متقاضیان و افزایش قدرت خرید آنها، کاستن مبلغ اقساط پرداختی است که در هر ماه از سوی متقاضیان به بانک واریز می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قدرت خرید تابعی از ثبات اقتصاد کلان کشور است، گفت: ثبات اقتصاد کلان نیز خود تابعی از دو فاکتور تورم و رشد اقتصادی است؛ اگر تورم کشور تک‌رقمی شود، می‌توان مبلغ اقساط را کاهش داد که با کاهش آن، استقبال از وام مسکن هم از سوی مردم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در اقتصاد مسکن تابعی از اقتصاد کلان است، رشد اقتصادی است. به این معنا که درآمدهای مردم افزایش یابد؛ در اثر هماهنگ شدن این دو فاکتور ("کاهش تورم" و "رشد اقتصادی و افزایش درآمد") قدرت بازپرداخت وام شهروندان هم افزایش یافته و مردم بیشتری می‌توانند وام مسکن دریافت کنند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد طولانی کردن زمان بازپرداخت است. چون بانک‌ها توانمند شده و می‌توانند هم تعداد فقره‌های بیشتری وام بدهند و هم میزان آن را تا ۱۵۰ میلیون تومان بیفزایند. هدف‌گذاری ما در وزارت راه و شهرسازی، پرداخت وام خرید مسکن تا ۵۰ درصد قیمت مسکن است.

این مقام وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به دنبال افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن تا ۱۵، ۲۰ و ۳۰ سال هستیم، اظهار کرد: وقتی بازپرداخت وام ۲۵ ساله باشد، در واقع مبلغ اقساط پرداختی حتی از نصف مبلغ فعلی هم کمتر می‌شود. بانک هم از آنجایی که مردم بیشتری اقساط را به موقع پرداخت می‌کنند و حجم مطالبات بانک کاسته می‌شود، درنتیجه می‌تواند تعداد وام‌های بیشتری بدهد. اینها برنامه‌های بلندمدتی است که در راستای بانک توسعه‌ای مسکن اجرا می‌شود؛ البته باید این برنامه‌ها را از یک جایی شروع کنیم و نمی‌توانیم اجرای آن را مدام به آینده محول کنیم.

چگنی با تأکید بر اینکه با طولانی شدن زمان بازپرداخت اقساط مسکن، بازار رهنی هم شکل می‌گیرد، بیان کرد: بازار رهنی به نوبه خود به تأمین منابع مالی بیشتر بازار مسکن کمک کرده و چندین برابر زمان فعلی، قدرت وام‌دهی مؤسسات مالی و پولی را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: البته برنامه‌های ما نهایتا ۳۰ تا ۴۰ ساله است و نمی‌توانیم وام مسکن با بازپرداخت ۶۰ ساله را برنامه‌ریزی کنیم. الآن باید به سمت ۱۵ سال و ۲۰ سال حرکت کنیم و در سال‌های آینده پرداخت وام مسکن با بازپرداخت ۳۰ و ۴۰ ساله را در دستور کار قرار دهیم. به عبارت دیگر اگر تا ۲۰ سال بعد بتوانیم وام مسکن با بازپرداخت ۲۵ ساله را عملیاتی کنیم توانسته‌ایم به یکی از چشم‌اندازهای مثبت دست یابیم./