شناسهٔ خبر: 16257 - سرویس وزارتی

وقتی آلودگی هوای امروز در دهه ۶۰ پيش‌بينی شده بود

هشدار وزير مسكن دهه ۶۰ نسبت به بلندمرتبه‌‎سازی‌ها در منطقه ۲۲ تهران/ بلندمرتبه‌هايی كه کریدور جابه‌جایی هوا را مسدود كردند

آلودگي هوا وقتی منطقه ۲۲ تهران طراحی می‌شد، اصرار مرحوم كازرونی وزير مسكن دهه ۶۰ بر اين بود که این منطقه به عنوان دالان باد تهران «کوتاه مرتبه» و با حداکثر فضای سبز باقی بماند؛ اما این همه ساختمان‌های بلند که در این منطقه احداث شده است جریان باد تهران را متوقف کرده و هیچ سازگاری با کیفیت شهر برای زندگی ندارد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، اين اظهارات دكتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي است كه اول دي ماه در دومین کنفرانس بناهای بلند و در حالي كه هواي غبارآلود تهران را يادآوري مي‌كرد، مطرح شد.

وزیر راه و شهرسازی در اين كنفرانس گفت: موضوع مهم در بلند‌مرتبه‌سازی، ارتقای کیفیت زندگی است اما با توجه به مطامع سودجویان، بلندمرتبه‌سازی درست دشوار است. نمی‌خواهم با بناهای بلند مخالفت کنم يا بگویم خوب است یا بد، اما من به دنبال شهری هستم که بتوانم در آن زندگی کنم و شهر مطلوب منِ ایرانی باشد.

آخوندي افزود: ظرف ۳۰ سال گذشته تمام منطقه یک تهران که سراسر باغات ارزشمند و شش تنفسی تهران بودند به بناهای بلند تبدیل شده است. آیا این ساخت و سازها غیر از پاسخگویی به حرص بی‌پایان سوداگران دلیل دیگری دارد؟

وي خاطرنشان كرد: وقتی منطقه ۲۲ تهران طراحی می‌شد مرحوم کازرونی اصرار داشت که این منطقه به عنوان دالان باد تهران کوتاه‌مرتبه و با حداکثر فضای سبز باقی بماند و می‌گفت اگر طرحی هم تصویب شود اجرای آن باید در طول ۲۵ سال و به صورت تدریجی باشد. ولی آیا این همه ساختمان‌هایی که در این منطقه احداث شد واقعا برای پاسخ به نیاز تهران بود؟ آیا این همه ساختمان بلند که جریان باد تهران را متوقف کرده است هیچ سازگاری با اندیشه ایران‌شهری و کیفیت شهر برای زندگی دارد؟

دكتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، در حالي كه بر لزوم تلاش برای رفع کامل نگرانی مردم در خصوص آلودگی هوا تاكيد مي‌كرد، گفت: برای ساختمان‌های بلندمرتبه که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند چاره‌اندیشی شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به درخواست دولت از وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی، لزوم نظارت بر بلندمرتبه‌سازی در برخی مناطق شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید برای برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، بخصوص آنهایی که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند، چاره‌اندیشی شود و حداقل از این به بعد از ساختن‌ آنها در اینگونه مناطق جلوگیری شود.