شناسهٔ خبر: 16295 - سرویس ریلی

مدیرعامل راه‌‌آهن مطرح كرد:

شرایط سخت جذب‌ سرمایه‌گذار‌ در زیر‌ساخت‌‌‌ ریلی‌‌/ سرمایه‌گذار ارزی به دنبال سود ارزی‌ است

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌‌آهن گفت: سرمایه‌گذار خارجی تمایل دارد، در مقابل سرمایه‌گذاری ارزی به سود‌آوری دست یابد، اما با توجه به اینکه در بخش زیر ساخت این ارز به ریال تبدیل می‌شود و سودی ندارد، برای آن سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی نخواهد داشت‌.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی درباره‌ جذب سرمایه خارجی‌ برای توسعه زیرساخت‌های ریلی به فارس گفت: ‌سرمایه‌گذاری برای زیر ساخت‌ها در کشور بسیار مشکل است.

‌مدیر‌عامل شرکت راه‌آهن به حضور شرکت‌های خارجی در کشور در دوران پس از تحریم تأکید و ادعا کرد:‌ پس از توافق هسته‌ای شاهد حضور تیم‌های اقتصادی بود‌یم که بیشتر آنها برای بحث توسعه خطوط ریلی و اتصال به شبکه خارجی وارد مذاکره شده بودند.

وی ادامه داد: البته ورود و مذاکرات آنها صرفاً مقدماتی است و جنبه عملیاتی نداشته است؛ خارجی‌ها پیشنهادات زیادی‌ در این‌باره اظهار داشته‌اند که بیشتر در زمینه ورود ناوگان جدید و تجهیزات مدرن به ایران است، اما واقعیت این است که سرمایه‌گذاری برای زیر ساخت‌ ها در کشور بسیار مشکل است و به یک چالش تبدیل شده و علت آن نبود سود‌آوری ارزی است که این امکان را از سرمایه‌گذاران سلب کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: یک سرمایه‌گذار خارجی تمایل دارد، در مقابل سرمایه‌گذاری ارزی به سود‌آوری ارزی نیز دست یابد که با توجه به اینکه در بخش زیر ساخت این ارز به ریال تبدیل می‌شود و سودی را به همراه ندارد، برای آن سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

پور سید آقایی با بیان اینکه در بخش ریلی گرایش برای سرمایه گذاری در مسیرهای ترانزیتی بسیار است، گفت: در این زمینه سرمایه‌گذار با ورود به این بخش و سرمایه‌گذاری خود از طریق ترانزیت به طور حتم به سودآوری ارزی خواهد رسید.

‌مدیر‌عامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: در این‌باره می توان به مسیر ریلی رشت - آستارا اشاره کرد که کالا از روسیه از طریق کشتی به بندر عباس آمده و بعد با ریل به قزوین سپس رشت و در نهایت هم آستارا منتقل می‌شود و همچنان این پروسه ادامه دارد./