شناسهٔ خبر: 163394 - سرویس ریلی

اصلاح سیستم ترمز ۸ هزار واگن باری در شبکه ریلی کشور 

صالحی مدیر عامل راه آهن از اصلاح و بهسازی سیستم ترمز ۸ هزار واگن باری در سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری روز گذشته اظهار کرد: در سنوات اخیر به‌دلیل نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن‌های در سیر بدون داشتن ترمز در ۱۰ الی ۲۰ سال اخیر سیر می‌کردند. نحوه سیر بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار حرکت می‌کرد و مسیر دارای شیبی است که نیاز به ترمز دارد، وقتی که ترمز می‌زد مثلاً ۲ واگن اول دارای ترمز بود و واگن‌های بعدی ترمز نداشت و با فرآیندهای مخرب پرریسک متوقف می‌شد و یکی در میان ترمز نداشتند.

وی افزود: در مدت ۳ ماه این ۸۰۰۰ واگن معیوب ترمزدار شد و قفل شدگی شبکه هم رخ نداد. امروز هیچ واگن باری بدون ترمز در شبکه راه‌آهن سیر نمی‌کند.

حدود ۱۰۰ درصد قطارهای باری به‌قطار کامل تبدیل شده‌است

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن، قطار باری کامل در سال گذشته تشکیل شد، همه واگن‌های باری کامل از یک نوع و یا متعلق به یک شرکت است. حتی تشابه سنوات ساخت واگن هم جزو تعاریف قطار کامل است. در کشور ما همه واگن‌های از یک نوع و متعلق به یک شرکت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه‌کرد: در ۳ ماه پایانی سال گذشته بخش عمده قطارهای باری ما قطار کامل بود و امروز نزدیک به ۱۰۰ درصد این قطارها، قطار باری کامل است

وی افزود: در ۱۵ الی ۲۰ سال اخیر یک‌سوم واگن‌های باری، بدون ترمز و ایمنی سیر می‌کرد اما در سال گذشته همه این ۸۰۰۰ واگن ترمز دار شد.

صالحی گفت: سال گذشته پیگیری ماده ۱۲ انجام و تلاش شد نقطه عطفی برای این ماده داشته باشیم تا پرداخت معادل صرفه‌جویی مصرف سوخت به‌ازای هر تن‌کیلومتر ۳۵ سی‌سی و هر نفر - کیلومتر ۲۰ سی‌سی انجام شود و ظرف مدت سنوات صرفه‌جویی، معادل آن به سرمایه‌گذاران پرداخت شود، به همین منظور بین وزرای راه و نفت توافق‌نامه‌ای امضا شد و سپس قرارداد بین راه‌آهن و شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام شد و حواله ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به امضای شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و راه‌آهن رسید که به‌زودی به شرکت نفت برای ارسال به سازمان برنامه ارسال می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح‌کرد: سرعت سیر در قطارهای باری به‌طور متوسط ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در مسافری متوسط ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است اما سرعت بازرگانی متفاوت است. در سرعت بازرگانی زمانی کنتور سرعت، صفر می‌شود که واگن تخلیه شده و دوباره به مبدا برگردد که پایین‌تر است اما با راه‌اندازی قطار کامل، سرعت بازرگانی افزایش می‌یابد، عمده دلیل کاهش سرعت سیر بازرگانی، تاخیر در تخلیه کالا از قطار است، برای رفع این مشکل باید مراکز لجستیکی ما تقویت شود.

صالحی اضافه‌کرد: قطار ترکیبی ایران کربلا در سال گذشته راه‌اندازی شدو هفته‌ای یک قطار رفت و برگشت از تهران به کربلا داشتیم و این به تسریع آغاز احداث خط آهن شلمچه بصره کمک کرد. در مین‌روبی در عمق ۳ کیلومتری داخل خاک عراق هستیم و که چند لایه مین‌ریزی دارد و پس از آتش‌بس دست‌نخورده مانده‌بود، میادین پیچیده مین داره و تیم مین‌روبی ۲۴ ساعته فعال است.

وی گفت: احداث پل بازشو آسانسوری طراحی کامل شده‌است و به‌زودی زمین برای احداث و شمع‌کوبی پل تحویل ما می‌شود.

۴ میلیون فرانک بدهی دولت قبل به راه‌آهن ترکمنستان را پرداخت کردیم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح‌کرد: انباشت عدم تعمیرات برای ما به ارث رسیده است و ما بدهی‌های ارزی و ریالی دولت گذشته را پرداخت کردیم. نظیر بدهی سنگین به کشور ترکمنستان که ماه‌های پایانی سال قبل پرداخت شد. ۶ میلیون فرانک بدهی ما ترکمنستان به ۲ میلیون فرانک رسیده است.

صالحی گفت: با چرخشی کردن واگن‌های مسافری، کاهش زمان توقف آنها، تغییر مسیرهای قطارهای مسافری به‌سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا توانستیم بیش از ۷ درصد افزایش جابه‌جایی مسافر نسبت به ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابه‌جایی مسافر در تاریخ ریلی را جابه‌جا کرد.

۲۰۰ لکوموتیو در قبرستان لکوموتیوها دپو شده‌است

صالحی تصریح‌کرد: روزی که من آمدم کمتر از ۹۵۰ دستگاه لکوموتیو موجود داشتیم، امروز بالای ۱۰۰۰ لکوموتیو داریم، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۱ لکوموتیو باری نو در داخل تولید کردیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه باری قدرت لکوموتیو و در حوزه مسافر سرعت لکوموتیو بالا رفته‌است.

وی افزود: ما ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو مسافری با عمر متوسط ۱۱ سال داریم. روزی که من به راه‌آهن آمدم از ۱۵۰ لکوموتیو مسافری ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود از این ۱۰۰ عدد ۸۲ لکوموتیو فعال بود و از این عدد فقط ۱۷ عدد لکوموتیو در رژیم بهره‌برداری مطمئن بود، بقیه لکوموتیو غیر مسافری است.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه‌داد : بیش از ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو سال‌هاست است که در کرج در قبرستان لکوموتیوها دپو شده‌است.

صالحی تصریح‌کرد: ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو متوقف طولانی‌مدت داریم که در مسیر بازگشت به سیر است. بسته سرمایه‌گذاری خوبی تعریف کرده‌ایم که در اردیبهشت در قالب فروش و ROT (مشارکت) برای بازسازی، عرضه می‌شود.

وی در موضوع تهاتر نفت گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از محل تهاتر برای پروژه‌های وزارت راه بود و نیاز داشت در سطح دولت و سایر سطوح مصوبات مختلف را بگذراند، الان بخشی از پروژه‌های حوزه وزارت راه در این محل تهاتر می‌شود، فروش پارت اول مبلغش به‌حساب وزارت راه واریز شد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن، صالحی گفت: در دولت‌های گذشته در موضوع بهسازی خطوط ریلی اقدامات مناسبی انجام نشد در همین راستا برای بهسازی خطوط ریلی ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که تأمین آن با این سیاست‌های باقیمانده از دولت قبل، مشکل است اما ما در این راستا برنامه‌ریزی داریم تا هم مالک لکوموتیو و واگن زیان نبیند هم از محل حق دسترسی به شبکه ریلی بهسازی خطوط محقق شود.