شناسهٔ خبر: 16445 - سرویس جاده‌ای

امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ارائه خدمتی نوین در راستای دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات/ سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی "متا" (Clearinghouse) در وزارت راه و شهرسازی گفت: متا یک سرویس الکترونیکی برای جستجو، نمایش، انتقال و انتشار داده‌ها از منابع مختلف از طریق اینترنت است.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی "متا" (Clearinghouse) وزارت راه و شهرسازی از تاریخ ۱۲ دی‌ماه راه‌اندازی شد٬ گفت: این سامانه در سطوح مختلف (جستجو، نمایش، آنالیز) و بر مبنای معماری‌های متفاوت (متمرکز و غیرمتمرکز) قابل اجرا است.

وی یادآور شد: کاربرد وسیع داده‌های مکان‌محور در وزارت راه و شهرسازی، استفاده از داده‌ها و نرم افزارهای GIS را ضروری کرده است ولی از طرفی به سبب عدم اشتراک‌گذاری مطلوب داده‌ها و از سوی دیگر به سبب پراکندگی فعالیت‌های GIS در سطح این وزارتخانه، وضعیت داده‌‌های GIS و بانک‌های  GIS را همچنان نمی توان ایده‌آل دانست و مسئله فوق تقریبا در سطح تمامی وزارتخانه‌ها کم و بیش به عنوان مشکل اصلی در بکارگیری بهینه GIS مطرح است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طولانی بودن روند اجرای پروژه‌های GIS کلاسیک نیز به این مشکلات افزوده است. همچنین موازی‌کاری‌ها در تهیه و تولید داده‌های مکانی که هزینه‌های مادی و زمانی قابل توجهی را به سازمان‌ها تحمیل می‌کند یکی دیگر از پیامدهای این مسئله است.

وی یکی از راهکارهای شناخته شده برای حل این مشکلات را  پیاده‌سازی مرکز تبادل اطلاعات مکانی (Clearinghouse) سازمانی و ملی عنوان و اظهار کرد: می‌توان آن را به نوعی شبکه "به اشتراک‌گذاری و تبادلات اطلاعات مکان‌محور در سطح سازمان، وزارتخانه و در نهایت در سطح ملی" دانست.

امینی یادآور شد: مرکز تبادل اطلاعات مکانی (Clearinghouse) یک سرویس الکترونیکی برای جستجو، نمایش، انتقال و انتشار داده‌ها از منابع مختلف از طریق شبکه در اکثر مواقع اینترنت بوده که قادر است سرویس‌های مکمل را نیز برای داده‌های متفاوت ارائه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هنگامی که با داده‌های مکانی مواجه هستیم، این سرویس "مرکز تبادل اطلاعات مکانی" نیز نامیده می‌شود و کاربران با مراجعه به مرکز تبادل اطلاعات مکانی (Clearinghouse) از مواردی از قبیل اینکه چه داده مکانی موجود است٬ خصوصیات داده‌های مکانی موجود چیست و روش‌های دسترسی به آن‌ها چگونه است٬ آگاه خواهند شد.

امینی با بیان اینکه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (Clearinghouse) وزارت راه و شهرسازی هم اکنون در سطح نمایش با هدف توسعه جهت رسیدن به سطح آنالیز ایجاد و بر مبنای معماری متمرکز پیاده‌سازی شده است٬ ادامه داد: از ویژگی‌های ارزشمند این مرکز تبادل اطلاعات، می‌توان به عدم وابستگی آن به محصولات و نرم‌افزارهای GIS خارجی و در عین حال پوشش بخش وسیعی از داده‌های مکان‌محور مورد استفاده در کشور، اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اهداف اصلی و دستاوردهای مورد انتظار این طرح٬ گفت: ایجاد شبکه‌ای برای گردآوری کلیه داده‌های مکان‌محور وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن٬ ایجاد ژئوپرتال بخشی برای وزارتخانه٬ طراحی و توسعه زبان مشترک برای معرفی داده‌های موجود (متادیتا)٬ به روز بودن بانک اطلاعات مکانی گردآوری شده٬ ایجاد موتور جستجوی داده‌های مکانی٬ تولید داده‌های مکانی دارای ارزش افزوده٬ جلوگیری از موازی‌کاری در تهیه و تولید داده‌های مکانی٬ ایجاد انگیزه و فرهنگ بهره‌گیری از GIS و داده‌های مکانی از اهداف اصلی و دستاوردهای این طرح است./