به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، برای رسیدن به این مقصد نهایی نیازمند تعیین هدف، برنامهریزی و راهبُرد هستیم و تدوین سندهای جامع توسعه استانها نیز یکی از سرمایهگذاریهای بلند مدتی است که گام اصلی تصور میشود.
شکافهای مدیریتی موجود؛ نیاز به برقراری تناسب بین اختیار و مسئولیت را در سطوح ملی و استانی با تدوین این سندها میسر شده است.
تدوین ۳۰ سند بخشی در لایههای عملیاتی، این سندها را به برنامههای بلندمدت فصلی و نرم افزاری با پشتیبانیهایی از منابع موجود و خلاقیتهای سازمانی منجر کرده است.
سند جامع توسعه حملونقل نیز برای بررسی مسائل حملونقل با همراهی سازمانها و نهادهای خصوصی، دولتی و مشاورین؛ تنظیم و تدوین شده و مسیر راه مهمی را برای پیادهسازی چشمانداز این بخش فراهم کرده است.
زنجیره ترانزیت، ساخت و ساختمان، گردشگری و سایر ذینفعان سازمانی بخشهای خصوصی و دولتی بطور مجزا و تلفیقی در این سند دیده شده است.
مگا پروژه کریدور شمال به جنوب، جاده نفت و مسیر ترانزیتی اینچه برون از مهمترین محورهای دیده شده در این سند برای توسعه ترانزیت و حملونقل بینالملل است.
ترانزیت؛ این طلای نوین هزاره سوم در حوزه کسبوکار، بازاری بینالمللی است که خرید و فروش کالا و خدمات را محقق میکند.
رشد ۵۴ درصدی ترانزیت استان طی چند سال اخیر، استفاده از پهنه جغرافیایی کشور را در مسیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، استان گلستان فراهم کرده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان درباره این سند چشمانداز استراتژیک توضیح میدهد: اولویتهای سازمانی این سند، افزایش درآمدهای سرانه برای توسعه فعالیتهای حملونقلی در بخشهای خصوصی و دولتی است.
عادل مصدقی اظهار میدارد: برای رسیدن به استانداردهای شریانهای حیاتی و مواصلاتی و تطابق آن با استانداردهای جهانی و بینالمللی در بخش حملونقل؛ تلاش ۶ ساله مقامات ارشد استانی بالاخص استاندار معزز، این نگاه جدید را در رویه حملونقل و ترانزیت بینالمللی دیده و دو چندان کرده است.
وی میافزاید: سهم ۱۲ درصدی ترانزیت موجود توسط بخش خصوصی بخصوص ترانزیتهای ورودی؛ زنجیرهای را در این سند فراهم ساخته که صرفاً حلقه تولید و عملیات نیست؛ بلکه تمام این حلقهها برای خدماتدهی مؤثر است.
مصدقی ادامه میدهد: استان گلستان، اولین استان کشور است که توانسته با پایش راهبُردهای دو بخش حملونقل و راهداری، سند جامع و توسعه حملونقل را تنظیم و تدوین کند.
وی میگوید: برای ارتقای جایگاه برنامهریزی استان در بخش حملونقل حدود ۴۰ جلسه تخصصی با همراهی بخشهای خصوصی و سازمانهای مرتبط در این زمینه برگزار شده تا واحدهای برنامهریزی هر سازمان، علوم جدید و بهروز را برای ارائه خدمات بهینهتر از قبل به مردم در این بخش فراهم کنند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان تصریح میکند: راهبُرد کامل این سند برای ۱۰ سال آینده ترانزیت و افزایش درآمدهای ارزی استان است.
به گفته مصدقی، از بین بردن فقر، اشتغالزایی بر مبنای شرکتهای دانش بنیان با ساماندهی شبکههای به روز نرم افزاری از اولویتهای مهم و هدفمند این سند توسعه استان است.
وی یادآور میشود که با ابلاغ چارتهای تفصیلی این سند توسط استاندار معزز؛ این سند رسمیت مییابد و پیادهسازی آن با مشارکت اتحادیهها و شرکتهای حملونقلی آغاز میشود.