شناسهٔ خبر: 16518 - سرویس مسکن و شهرسازی

مقتدایی در نشست شورای مسکن خوزستان:

تصمیمات توسعه‌ای برای بازسازی خوزستان باعث افزایش حاشیه‌نشینی شده است

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با بیان این که تصمیمات توسعه‌ای برای بازسازی در خوزستان باعث افزایش حاشیه نشینی شده است گفت: همیشه بازسازی در شهرهای جنگ زده نمی‌تواند در زندگی اجتماعی مردم موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری ایرنا، عبدالحسن مقتدایی در نشست شورای مسکن خوزستان با اشاره به اینکه تصمیماتی که برای خوزستان در تهران گرفته می شود همواره مانند سایر استان‌ها این تصمیمات گرفته می شود اظهار کرد: به عقیده ما خوزستان هیچ وجه تشابهی با سایر استان ها ندارد.

وی افزود: در زمان حاضرتوجه به بافت‌های فرسوده مطرح است اما تخریب داشته‌های دیگران و تخریب محیط زیست شاید در آینده نسل‌های بعدی را با مشکلات زیادی مواجه سازد.

استاندار خوزستان با بیان این که خوزستان به دلیل جنگ، سلایق مختلف در بازسازی و رفتارهایی که در توسعه ملی تاثیرگذار بوده متضرر شده است گفت: بخشی از شهرهایی مانند سوسنگرد و هویزه به دلیل فرسودگی منازل جدیدی دراین شهرها ساخته شد اما این ساخت و سازها هیچگاه با فرهنگ مردم آن منطقه سازگار نبود است.

وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود تمامی مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد باید نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد و یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش بافت‌های فرسوده جلوگیری از مجوزساخت و ساز در اماکنی است که تاریخ طولانی از احداث آن ها گذشته است.

مقتدایی حفاظت از ساختمان‌هایی که روی اصول ساخته شده‌اند را یک ضرورت دانست و افزود: معماری‌های ماندگار را نباید تخریب کنیم بلکه باید از آن‌ها بیشتر از گذشته حفاظت کرد چرا که این بناها سرمایه‌های تاریخی استان است.

وی بخش توسعه ملی را یکی از دلایل نابودی اماکن تاریخی دانست و گفت: در زمان حاضر برخی تصمیمات توسعه‌ای موجب حاشیه نشینی خیلی از شهروندان در این استان شده است.

با افزایش مشارکت مردمی می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت بهسازی شهرها برداریم

فرج الله خبیر نیز در نشست شورای مسکن خوزستان بحث بازآفرینی را یک امر مهم برشمرد و اظهارکرد: اگر چه بحث بازآفرینی یک امر مهم به شمار می‌رود اما در کنار آن باید به فیزیک شهرها، مسائل اجتماعی ، فرهنگی و توانمندی های ساکنان نیز توجه شود.

وی به افزایش حاشیه نشینی در برخی از مناطق استان اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر در کنار تمامی مشکلاتی که در خصوص بافت‌های فرسوده در استان وجود دارد موضوع حاشیه نشینی در سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهرهای صنعتی نظیر اهواز و ماهشهر و در برخی شهرهای غیر صنعتی مانند دزفول و شوشتر را شاهد هستیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: با ایجاد دفاتر خدمات نوسازی در سطح استان و با افزایش مشارکت های مردمی می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت بهسازی شهرها برداریم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: مطالعات مربوط به جابه جایی سکونتگاه‌های غیر رسمی در سال‌های گذشته انجام شده و طرح‌های آن نیز انتخاب شده‌اند اما به عقیده ما جایگاه جایی ساکنان از نقطه‌ای به نقطه دیگر بدون در نظر گرفتن تعلقات آن‌ها کار علمی نیست اما در برخی مناطق به دلایل زیست محیطی و ایجاد ترافیک های سنگین ناچاریم که ساکنان را جابه جا کنیم.

وی به احداث پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در سطح استان اشاره کرد و گفت: از سال‌های گذشته کار ساخت پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در اهواز، دزفول، شوشتر، ماهشهر، امیدیه، آغاجاری ، بندر امام و خرمشهر آغاز شده است و در شهری نظیر خرمشهر پیشرفت این واحد ها از ۳۰ تا ۹۰ درصد هم اعلام شده است اما هزینه‌های مصالح از زمانی که کار ساخت این واحدها آغاز شد به مرور افزایش یافت و همین امر باعث کندی روند ساخت این پروژه‌ها شد.

خبیر افزایش تسهیلات واحد های مسکونی در حال ساخت را در تکمیل هرچه سریعتر آن ها موثر دانست و افزود: در این زمینه باید تصمیمات جدی گرفته شود و اگر مبلغ تسهیلات این واحدهای مسکونی از ۳۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال ارتقا پیدا کند شاید روند ساخت این واحدهای مسکونی سرعت بیشتری پیدا کند و یک هزار و ۸۰۰ واحد دیگر نیز هرچه سریعتر به اتمام برسد./