شناسهٔ خبر: 16607 - سرویس مسکن و شهرسازی

بازدید عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از پایگاه خبری

بازدید عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید جواد میرحسینی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بازدید کرد.

میرحسینی که به تازگی به عنوان هیئت مدیره این شرکت معرفی شده است در این بازدید به مسائل مختلفی از جمله بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور پرداخت و درباره معضل حاشیه‌نشینی در کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرکز شهر تهران در طول تاریخ در دوره‌ای از سمت میدان توپخانه، میدان انقلاب و آزادی به سمت تجریش منتقل شد زیرا رضاشاه کاخ خود را در این منطقه احداث کرد و حاشیه‌نشینی تهران از آن مناطق و در اطراف خانه‌های درباری شکل گرفت. این نوع حاشیه‌نشینی الزاما در آن زمان بد هم نبود و حتی می‌توان آن را نوعی حاشیه نشینی پولداری دانست.

افزود: حاشیه‌نشینان معمولا در اطراف مناطق برخوردار سکونت می‌کنند زیرا می‌اندیشند که می‌توانند در این مناطق به هویت مشخصی دست یابند و نمونه آن را می‌توان در حال حاضر در مناطقی مانند سعادت آباد تهران مشاهده کرد که می‌توان در آن زمینی یافت که مترمربعی ۲۰ میلیون تومان ارزش دارد و کمی آن طرف‌ترخانه‌ای وجود دارد که مترمربعی کمتر از یک میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.

هسته اولیه شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در سال ۱۳۷۴ با تاسیس دفتر بهسازی بافت شهری در حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی سابق شکل گرفت. بعدها و به منظور پیش‌نگری، پیش‌گیری و درمان مسائل مورد اشاره و با رسالت تجدید حیات شهری و نیل به شهر پایدار و مشارکتی، سازمان عمران و بهسازی پدید آمد.

بر اساس اساسنامه سال ۱۳۸۳، هدف از تشکیل شرکت،"سیاست‌گذاری، راهبری و برنامه‌ریزی در زمینه‌ احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و همچنین مدیریت استفاده بهینه از امکانات مذکور در جهت توسعه درونی شهرها و ارتقای محیط زندگی شهری در چارچوب سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران و توسعه و ترویج فعالیت‌های فوق‌الذکر از طریق مشارکت شهرداری‌ها، ساکنان و مالکان بافت‌های مورد اشاره و اشخاص حقیقی و حقوقی" است./