به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی علیاکبر صفایی در نشست ویژه اعضای شورای مدیران ارگانهای دریایی کشور که با حضور برخی مقامات و مسئولین کشوری ذیربط در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، اظهار داشت: یک سال تا پایان دولت سیزدهم باقی مانده و از شورای ارگانهای دریایی که از سابقه بسیار بالایی برخوردار است و در حوزه دریا رکن اصلی و مهمترین بخش دریایی کشور به شمار میرود، انتظار داریم طی مدت زمان باقی مانده با رویکرد ویژهای در مسیر تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور گام بردارد.
ضرورت ایجاد هرچه سریعتر ستاد اجراییسازی سیاستهای کلی توسعه دریا محور
وی بر تشکیل هر چه سریعتر ستاد اجراییسازی سیاستهای کلی توسعه دریامحور تاکید کرد و افزود: مهمترین مسئله این است که اجازه ندهیم کار روی زمین بماند و پیشبرد اهداف و برنامهها از هر چیزی مهمتر است و مهم نیست که کدام بخش این کار را میکند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ارگانهای دریایی از سابق طولانی برخوردار هستند و دارای تجربیات بسیاری در حوزه دریایی هستیم، خاطرنشان کرد: مجموعه ناوگان کشتیرانی ما در منطقه بزرگترین است و صنایع ما در حوزه دریا رشد کردهاند و توانستهایم کشتی بسازیم و به کشورهای دیگر تحویل دهیم.
باید در مسیر توسعه دریا محور برنامهمحور حرکت کرد
صفایی با اشاره به اینکه مصوب شد که دستگاهها در مسیر تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور به صورت برنامهمحور حرکت کنند، عنوان کرد: ما به عنوان ارگانهای دریایی و مهمترین بخش تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور باید طی یک سال آینده با اقدامات ویژه پیش برویم و در مقابل مردم و خداوند شرمنده نباشیم، عنوان کرد: برخی دستگاهها در حوزه دریا اقدامات مهمی داشتهاند و مهمترین مسئله در برهه کنونی حرکت به صورت برنامهمحور است.
وی ادامه داد: مجموعه ارگانهای دریایی باید عامل چرخیدن چرخ دریایی کشور باشند و برخی دستگاهها اگر امروز در مورد این گردش کوتاهی کنند، چرخ تجارت خارجی کشور میخوابد؛ باید بدانیم که اپراتورهای دریایی و بندری اگر یک ساعت کار نکنند، اقتصاد کشور دچار آسیب میشود و چرخ صنعت دریایی باید با بهترین کیفیت بچرخد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ارگانهای دریایی باید عملکرد دولت در راستای توسعه دریامحور را تهیه و ارائه کنند، یادآور شد: ارگانهای دریایی در مسیر تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفتهاند و باید تمامی دستگاهها و ارگانهای دریایی، اقدامات صورت گرفته را تجمیع کنند تا به دولت ارائه شود. در این راستا باید برنامه محور پیش برویم و در دولت سیزدهم در حوزه دریامحور، عملکرد مطلوبی داشته باشیم.
صفایی تاکید کرد: باید زحمات صورت گرفته نشان داده شود و در سالهای آتی با برنامهریزی بهتر و منسجمتر با محوریت معاون اول رییس جمهوری پیش برویم به طور حتم با تحقق این سند بالادستی، حوزه دریایی کشور روزهای روشنی پیش رو خواهد داشت.
میزان سرمایهگذاری سازمان بنادر در بنادر کشور از سال ۱۴۰۱ تا کنون
وی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع داخلی خود در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۸ همت پروژه، در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۲ همت پروژه و در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۳ همت پروژه سرمایهگذاری کرده است، گفت: در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۹ همت پروژه سرمایهگذاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده است.
میزان سرمایهگذاری بخش غیردولتی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره سرمایهگذاری صورت گرفته از سوی بخش غیردولتی در بنادر کشور طی سه سال گذشته، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ معادل ۴ همت پروژه، در سال ۱۴۰۱ معادل ۲ همت پروژه و در سال ۱۴۰۲ معادل ۳ همت پروژه از سوی بخش خصوصی در بنادر کشور مدنظر قرار گرفته و در سال ۱۴۰۳ نیز ۵۵ همت پروژه از سوی بخش غیردولتی به منظور سرمایهگذاری در بنادر کشور، تعریف شده است.
میزان سرمایهگذاری در بنادر کشور توسط سازمان بنادر و بخش غیردولتی
صفایی با اشاره به میزان سرمایهگذاری در بنادر کشور توسط سازمان بنادر و بخش غیردولتی طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲ همت پروژه، در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۴ همت پروژه، در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۶ همت پروژه مدنظر قرار گرفته است و در سال ۱۴۰۳ نیز معادل ۱۵۴ همت پروژه سرمایهگذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی و بخش غیردولتی، تعریف شده است.
اهم پروژههای اجرا شده سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم
وی مهمترین پروژههای اجرا شده سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم را تشریح کرد و اظهار داشت: ساخت و بهرهبرداری از فاز ۳ پایانه کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی، ساخت و تکمیل بندر چند منظوره خمیر، افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی به منظور پذیرش کشتیهای ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU، احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن، ساخت و تکمیل بندر چندمنظوره سیریک، ساخت و تکمیل بندر چند منظوره اروندکنار، ساخت و بهرهبرداری از ۵۰ فروند انواع شناورهای دریایی و تجهیزات دریایی در داخل کشور از جمله اقدامات مهم انجام شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تجهیز بنادر کشور به تعداد ۱۵۰ دستگاه انواع تجهیزات بندری توسط بخش غیردولتی، خرید و بهرهبرداری از ۳۳ فروند شناور جدید در دریای خزر، ساخت و بهرهبرداری از ۵۵۰ هزار تن انواع ترمینالهای مکانیزه غلات، جذب بیش از ۷۵ همت سرمایهگذاری بخش غیردولتی در بنادر، ساخت بندر مسافری چمخاله، ساخت بندرگاه نخل ناخدا، ساخت و بهر برداری از بندر بوموسی، توسعه سواحل مکران و نیز ساخت ترمینال مسافری همراه با اسکله بندر بوشهر از دیگر اقدامات مهمی است که میتوان به آن اشاره کرد.
مهمترین پروژههای در دست اقدام سازمان بنادر
صفایی در مورد مهمترین پروژههای در دست اقدام سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد: جذب سرمایهگذار بخش خصوصی خارجی، ساخت بندر گناوه، ساخت کشتیسازی و سیلوهای غلات در بندر انزلی، ساخت بندرگاه ریگ، طراحی و تولید نرمافزار جامع بندری، ساخت اسکله رو-رو ریلی کانتینری و سیلوی غلات بندر امیرآباد، ساخت منطقه بزرگ مسافری و گردشگری در بندرعباس، ساخت سیلوهای غلات و تجهیزات بندری و دریایی بندر امام خمینی (ره) و سرمایهگذاری چین از جمله مهمترین پروژههای در دست اقدام همسو با توسعه دریامحور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی است.