شناسهٔ خبر: 16685 - سرویس استان‌ها

توحید اخلاقی آخرین وضعیت پروژه‌های راهسازی آذربایجان‌شرقی را اعلام کرد؛

افتتاح تقاطع غیرهمسطح خسروشاه تبریز -آذرشهر در دهه فجر/ بزرگراه بستان‌آباد -تبریز جایگزینی امن برای کاهش حوادث جاده‌ای/ پایان زیر‌سازی خط‌آهن میانه -بستان‌آباد

توحید اخلاقی مدیر‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی ضمن اعلام خبر افتتاح تقاطع غیر همسطح خسروشاه در بزرگراه تبریز - آذرشهر در دهه فجر سال جاری از پیشرفت قابل قبول ساخت خط‌آهن استان نیز خبر داد.

توحید اخلاقی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که ساخت تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهر خسروشاه واقع در بزرگراه تبریز - آذرشهر، از سال‌ها قبل شروع شده‌ است، گفت: به دلیل وجود واحدهای صنعتی و کارخانه‌های تولیدی در بزرگراه تبریز - آذرشهر، این محور یکی از پر ترافیک‌ترین محورها در استان است و ساخت پل در محل تقاطع ورودی شهر خسروشاه، یکی از خواسته‌های مهم اهالی این شهر است.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبلی ساخت این پل شروع شده‌‌ بود، اضافه کرد: بنابه دلایلی سرعت اجرای این پروژه خیلی کند بود که امر نارضایتی اهالی را به‌وجود آورده‌بود، از این‌رو تصمیم گرفتیم کار ساخت این پروژه را در اولویت قرار دهیم . در حال حاضر این پروژه با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال آماده افتتاح  است که انشالله در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در خصوص سایر مواردی افتتاحی در دهه فجر گفت: امسال در اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تلاش‌های زیادی در زمینه روکش آسفالت صورت گرفته است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی داشته‌ایم و اگر آب و هوا اجازه دهد، این میزان بیشتر هم خواهد شد. بنابراین در دهه فجر امسال تعدادی از پروژه‌های روکش آسفالت که آماده بهره‌برداری شده‌است، افتتاح خواهد‌شد.

اعتبار گرفته شد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در خصوص وضعیت سایر پروژه‌های راهی نیز گفت: بعد از ساخت آزادراه میانه -  تبریز، جاده قدیم این مسیر، حد فاصل بستان‌آباد - تبریز برای استفاده در مواقع ضروری در نظر گرفته‌شد، اما به لحاظ عرض کم جاده، ۴ خطه شدن این محور ۵۵ کیلومتری در اولویت قرار‌گرفت.

 وی افزود: هم اکنون ۴۵ کیلومتر از این بزرگراه به بهره برداری رسیده اما برای تکمیل آن نیاز به اعتبار کافی داشتیم که موفق شدیم اعتبار لازم را اخذ کنیم تا بتوانیم آن را در مناقصه قرار دهیم.

اخلاقی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه برای تکمیل حداقل به ۱۵ میلیارد تومان هزینه نیاز داشته‌باشد .همچنین این طرح در صورت تکمیل می‌تواند در مواقعی که آزاد راه تبریز - میانه به هر دلیل مسدود شده مسیر امنی برای جایگزین شدن باشد و ترافیک آزادراه را کم کند.

ساخت بزرگراه‌های جدید

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به این که در حال حاضر در چند محور استان هم از نظر ترافیک بالا و هم از نظر حادثه‌خیز بودن مشکل وجود دارد، افزود: به همین منظور ۴ خطه کردن این محورها ضرورت دارد و پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شده‌ که یکی از آنها بزرگراه تبریز - اهر است.

وی ادامه داد:در سفری که اردیبهشت امسال ریاست جمهوری به استان داشت قرار شد ۹۰ میلیارد تومان طی امسال و سال آینده به این پروژه اختصاص داده شود تا در ۲ سال کار تمام شده و انشالله در دهه فجر سال ۹۵ افتتاح شود.

اخلاقی گفت: اما در حال حاضر ۲۰ کیلومتر از سمت اهر و ۱۵ کیلومتر از سمت تبریز آماده بهره‌برداری است و مابقی قطعات هم به پیمانکار داده شده و پیمانکاران در تمام قطعات فعال هستند.

وی اضافه کرد: بزرگراه بستان آباد - سراب هم یکی دیگر از این پروژه‌هاست که در سفر چند مدت پیش رئیس‌جمهور به استان قرار شد اعتبارات قطعات اول و سوم آن تأمین شود.

آزادراه تبریز - سهند

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از دیگر پروژه‌های مهم راهی استان را ساخت آزادراه تبریز - شهرجدید سهند دانست و گفت: قبلا ساخت این آزاد راه ۲۲ کیلومتری بین ما و شرکت عمران شهر جدید سهند تقسیم شده بود به‌طوری که ساخت ۷ کیلومتر به عهده این شرکت و ۱۵ کیلومتر به عهده اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بود. اما بر اساس توافقات صورت‌گرفته بنا شد ساخت همه ۲۲ کیلومتر به عهده شرکت عمران شهر جدید سهند باشد.

وی افزود: توافقات لازم انجام شده و اجرای آن به موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موکول شده است.

خط‌‌ آهن میانه - بستان‌آباد تا دوسال دیگر

اخلاقی در مورد پروژه‌های ریلی استان نیز گفت: در حال حاضر زیرسازی خط آهن میانه - بستان آباد تمام شده و اگر همه اعتبارات تأمین شود این پروژه تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است،افزود:  بناست امتداد این خط به تبریز وصل شود که به نسبت خط آهن موجود مسیر کوتاه‌تری طی می‌شود. مسیر فعلی میانه - تبریز از طریق مراغه است اما مسیر پروژه، میانه را مستقیما به تبریز وصل می‌کند./

وی ادامه داد: در آینده قصد داریم خط آهن تهران - تبریز را به مرز ترکیه و از آنجا به شهر گارس این کشور وصل کنیم که به این ترتیب راه‌آهن کشورمان به ترکیه و از آن طریق به اروپا متصل می‌شود./