شناسهٔ خبر: 16700 - سرویس وزارتی

قائم‌مقام بین‌الملل آخوندی در دیدار با وزیر اسلوونیایی خبر داد:

رفع قطعی تحریم‌های ایران از روز شنبه آینده/ امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اسلوونی در برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد/ ارتقای ارتباط سیگنالی قطارهای ایران با فناوری اسلوونی

دراو‌کو‌پو‌چیو‌الشک قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: از افزایش میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اسلوونیایی در حوزه‌های شهرسازی و حمل و نقلی ایران استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در دیدار با هیأت اقتصادی اسلوونی به ریاست «دراوکو پوچیو الشک» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی که عصر دیروز- یکشنبه ۲۰ دی - در ساختمان شهید دادمان وزات راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: این وزارتخانه مسئول ساماندهی اسکان و خانه‌دار کردن مردم ایران، مسئول استفاده و تعیین کاربری و جانمایی از زمین‌های دولتی و نحوه استفاده از آنها، مسئول همه شقوق حمل و نقل اعم از دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی و همچنین تولید زیرساخت‌های این گونه‌های حمل و نقل، مسئول احداث بیمارستان، ورزشگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی و در یک عبارت مسئول هر آنچه به حمل و نقل و اسکان مربوط می‌شود، است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: ایران و اسلوونی از دیرباز روابط خوبی با یکدیگر دارند و من مطمئنم وزارت راه و شهرسازی می‌تواند نقش مؤثری در گسترش این روابط داشته باشد. البته من به آمار روابط اقتصادی ایران و اسلوونی در سال‌های اخیر که نگاه می‌کنم، متوجه شدم در طول این سال‌ها حجم تبادلات اقتصادی به تدریج کاسته شده است. مثلا در سال ۲۰۱۲ روابط ما و اسلوونی در حدود ۶۰ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۱۵ این روابط به سطح ۱۸ میلیون دلار کاهش یافت.

وی با اشاره به کم‌اطلاعی شرکت‌های اسلوونیایی از بازار ایران و نیازهای مردم کشورمان که می‌تواند یکی از عوامل کم شدن میزان روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر باشد، اظهار کرد: از شنبه هفته آینده تحریم‌های ایران رفع می‌شود و شما می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای در زمینه‌های مورد نظر خود سرمایه‌گذاری کنید.

فخریه کاشان با اشاره به امکان همکاری بندری میان بنادر شهید رجایی ایران و لوکاکویر اسلوونی خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی علاوه بر آنکه از امکانات فوق‌العاده‌ای در حوزه سازه‌های بندری برخوردار است، دسترسی خوبی از طرق جاده‌ای و ریلی به مبادی خروجی کشور دارد که می‌تواند زمینه صادرات و ترانزیت کالاهای اسلوونیایی به کشورهای منطقه آسیای میانه و غرب آسیا را فراهم کند. این دو بندر ایرانی و اسلوونیایی می‌توانند تفاهم‌نامه همکاری امضا کنند.

وی با اشاره به کاهش جهانی بهای نفت که به کاهش هزینه‌های تولید کالا و خدمات حمل و نقل برای شرکت‌های تولیدی و تکنولوژیکی اسلوونی منجر شده، تأکید کرد: شرکت‌های اسلوونیایی این موضوع را باید در هنگام ارائه پیشنهادات قیمتی خود در نظر داشته باشند تا بتوانند با دیگر رقبای خود که آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند، رقابت کنند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های خارجی که مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، باید هم در بخش آورده‌های مالی و هم ‌در بخش انتقال تکنولوژی و فناوری به ایران پیشگام باشند و نباید ایران را به عنوان بازار مصرف کالاهای خود ببینند؛ در این صورت ما از آنها استقبال می‌کنیم. به عنوان مثال نمونه اخیر سرمایه‌گذاری تکنولوژیکی در ایران، سرمایه‌گذاری شرکت زیمنس آلمان در بخش حمل و نقل ریلی برقی است که هم تأمین منابع مالی و هم انتقال فناوری در این زمینه را متعهد شده است.

وی با اشاره به توانایی تکنولوژیکی شرکت‌های اسلوونیایی در بخش فناوری مخابرات و انتقال اطلاعات از طریق سامانه‌های بی‌سیم، افزود: شما می‌توانید در بخش ارتقای فناوری سامانه‌های سیگنالینگ و ارتباط از راه دور قطارهای ایران سرمایه‌گذاری کنید و ما از آن استقبال می‌کنیم.

فخریه کاشان همچنین از سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری اطلاعات اسلوونیایی در زمینه ارتقای کیفی و اطلاع‌رسانی دوربین‌های جاده‌ای بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران و همکاری این کشور با سازمان راهداری و حمل و نقل نیز استقبال کرد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی ایران می‌خواهد خط آهن تهران- مشهد را برقی کند، گفت: این مسیر سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر دارد و ما معتقدیم کشورهایی که می‌خواهند در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند، باید همه اقدامات مورد نیاز آن اعم از زیرساخت‌ها و اقدامات سخت‌افزاری تا روساخت‌ها و اقدامات نرم‌افزاری را به صورت یکپارچه انجام دهد. البته برخی شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما اگر قیمت‌های پیشنهادی اسلوونیایی‌ها در این بخش قابل رقابت با آنها باشد، ما از سرمایه‌گذاری این شرکت‌های شرق اروپا استقبال می‌کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به توانایی شرکت‌های خانه‌سازی اسلوونی در زمینه ساخت سازه‌های چوبی در اروپا، گفت: البته مصالح ساختمانی مورد استفاده در ایران به دلیل تفاوت اقلیمی و آب و هوایی با اروپا، چوب نیست و ما مصالح ساختمانی بومی خود را داریم؛‌ اما اگر شرکت‌های خانه‌سازی اسلوونیایی توانایی کار کردن با این مصالح را دارند می‌توانند در یک فضای رقابتی به همکاری با شرکت‌های ایرانی بپردازند. ضمن اینکه به زودی نمایشگاه مصالح و صنایع ساختمان در کشورمان برگزار می‌شود که شرکت‌های معماری و مسکن‌سازی اسلوونی می‌توانند به رقابت با شرکت‌های خارجی دیگر و ایرانی‌ها بپردازند.

فخریه کاشان با اشاره به پروژه‌های فراوان راه و شهرسازی در ایران که آماده پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی هستند، تأکید کرد: شرکت‌های اسلوونیایی می‌توانند با استقرار در منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) و نصب تأسیسات مورد نیاز از قبیل انبار کالا، علاوه بر آنکه از معافیت‌های قانونی مناطق آزاد برخوردار می‌شوند، می‌توانند از این منطقه آزاد به عنوان هاب فعالیت‌های بین‌المللی خود در آسیای میانه، افغانستان و خاورمیانه بهره ببرند. ضمن اینکه امکان ایجاد چنین تأسیساتی در سایر شهرهای توریستی و کلانشهر ایران از قبیل تبریز، اصفهان و شیراز نیز برای شرکت‌های اسلوونیایی وجود دارد.

در ادامه این نشست «دراوکو پوچیو الشک» نیز با اشاره به روابط بسیار خوب سیاسی ایران و اسلوونی، گفت: قصد داریم تا این روابط را در زمینه اقتصادی نیز توسعه دهیم و به سطح روابط بسیار خوب گذشته برگردیم که در مرحله اول دستیابی به تبادلات ۴۵ میلیون یورویی و در مرحله دوم دستیابی به سطح ۱۰۰ میلیون یورویی با ایران از هدف‌گذاری‌های بلندمدت ماست.

وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی ادامه داد: برای اجرایی شدن این هدف‌گذاری نخستین گام ایجاد دفاتر نمایندگی شرکت‌های اسلوونیایی در ایران است و سپس در مراحل بعدی قصد داریم تا شرکت‌های مشترک با ایران تأسیس کنیم.

وی با تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های بانکی میان دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی ایران و اسلوونی تصریح کرد: شرکت‌های اسلوونیایی در بخش‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات و توسعه ارتباطات سیگنالینگ بسیار پیشرفته هستند. ضمن اینکه اسلوونی در اروپا در زمینه تولید ساختمان‌های چوب‌پایه زبانزد است.

نماینده دولت اسلوونی ادامه داد: این کشور به دلیل قرار گرفتن در شرق اروپا و نزدیکی به خاورمیانه در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران بسیار متمایل است؛ چراکه این نزدیکی جغرافیایی به کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا می‌انجامد./