شناسهٔ خبر: 16747 - سرویس جاده‌ای

قربانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

انتشار كتاب شناسنامه اهم شاخص‌ها و اقلام آماری وزارت راه و شهرسازی

مهدی قربانی مدیر كل دفتر آمار و تلفیق برنامه راه و شهرسازی از انتشار كتاب شناسنامه اهم شاخص‌ها و اقلام آماری وزارت راه و شهرسازی در قالب Meta Data توسط دفتر آمار و تلفيق برنامه وزارت راه وشهرسازی خبر داد.

مهدی قربانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تهیه و انتشار كتاب شناسنامه اهم شاخص‌ها و اقلام آماری وزارت راه و شهرسازی در قالب Meta Data  خبر داد و گفت: در این كتاب برای هر قلم یا شاخص آماری، عنوان قلم، نام واژگان، تعریف واژه وضعیت قلم از نظر درج در سامانه سجا، دوره زمانی، سطح جغرافیایی، روش تولید در سازمان (دستی – مكانیزه) و روش انتقال به سامانه سجا در فرم مستقل دیگری آورده شده و سپس برای هر یك از اقلام یا شاخص ها در صفحه‌ای مجزا تمام مشخصات ارائه شده است.

وی ادامه داد: این شناسنامه توصیف اقلام و شاخص‌های آماری را برای ۲۵۵ قلم یا شاخص آماری در دو بخش حمل و نقل و مسكن توصیف و گردآوری کرده است كه بخش حمل و نقل با ۷ سازمان یا شركت دارای ۱۵۸ قلم و بخش مسكن با ۶ سازمان یا شركت دارای ۹۷ قلم است.

مدیركل دفتر آمار و تلفیق برنامه راه و شهرسازی یادآور شد: كتاب مذكور طی جلسات منظم با حضور نمایندگان سازمان‌ها و شركت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و با هماهنگی مركز آمار ایران آماده و نهایی شده است.

قربانی یادآور شد: متادیتا ابزار مناسبی بوده كه به توصیف كامل منابع اطلاعاتی می‌پردازد و در واقع داده ساخت یافته‌ای است که جزئیات منبع داده را تشریح کرده و قادر است مقادیر زیادی از این جزئیات مشابه را به صورت کاتالوگ‌های مجزا ذخیره و در صورت لزوم سهمیه‌بندی‌ کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تعداد اقلام یا شاخص های وزارت راه وشهرسازي به تفكيك نام سازمان یا شركت در جدول زیر نمایش داده شده است:

تعداد اقلام/شاخص‌هاي وزارت راه وشهرسازي به تفكيك نام سازمان/شركت

رديف

نام معاونت / شركت / سازمان

تعداد اقلام داراي شناسنامه

تعداد كل اقلام داراي شناسنامه

۱

حوزه راه

معاونت راه روستائي

۵

۱۵۸

۲

سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي

۳۵

۳

شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران

۴۸

۴

شركت فرودگاههاي كشور

۱۰

۵

سازمان هواشناسي كشور

۲۶

۶

شركت آزمايشگاه فني و مكانيك خاك

۱۰

۷

سازمان بنادر و دريانوردي

۲۴

۸

حوزه مسكن

معاونت مسكن و ساختمان

۲۹

۹۷

۹

معاونت شهرسازي و معماري

۲

۱۰

شركت عمران شهرهاي جديد

۲۰

۱۱

سازمان مجري ساختمان ها و تأسيسات دولتي و عمومي

۲

۱۲

شركت عمران و بهسازي شهري ايران

۳۸

۱۳

سازمان ملي زمين و مسكن

۶

جمع:

۲۵۵

۲۵۵