شناسهٔ خبر: 16759 - سرویس وزارتی

مشروح اظهارات صدر اعظم سابق آلمان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی:

علاقه‌مندی زیمنس به اجرای پروژه برقی کردن خط آهن تهران - مشهد/ تأکید بر احیای روابط گسترده سابق دو کشور/ قطع رابطه با ایران تقصیر «دوستان بزرگتر» بود

دیدار وزیر راه و شهرسازی با صدر اعظم سابق آلمان صدر اعظم سابق آلمان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی بر ایجاد آرامش در منطقه خاورمیانه با استفاده از ابزار توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال و تولید در این کشورها از سوی کشورهای پررونق‌تر اقتصادی مانند آلمان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان عصر دیروز (دوشنبه ۲۱ دی) با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

صدر اعطم پیشین آلمان در این نشست با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و آلمان از دیرباز بسیار گسترده و صمیمی بود که در سال‌های اخیر فراز و نشیب زیادی هم داشت گفت: قطع روابط سال‌های اخیر دو کشور تقصیر آلمانی‌ها نیست و بیشتر تقصیر «دوستان بزرگتر» است. بنابراین باید بازگشت این روابط به سطوح بسیار خوب گذشته، از جانب هر دو طرف پیگیری شود. یکی از نمایندگی‌های بسیار قدیمی شرکت‌های آلمانی در دیگر کشورهای دنیا، نمایندگی شرکت زیمنس در ایران است که جزء نخستین نمایندگی‌های یک شرکت آلمانی در سایر کشورها محسوب می شود.

شرودر با بیان اینکه آلمان مایل به همکاری با ایران در حوزههای زیرساختی است اظهار کرد: هیئت همراه من شامل مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی آلمان است که اگرچه در ابعاد کوچکی فعالند؛ اما در حقیقت چرخ دنده اصلی حرکت اقتصاد آلمان محسوب می‌‌شوند و وجود این شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی با معرفی اعضای هیئت همراه خود ادامه داد: این افراد شامل مدیران شرکت‌های: ۱. «ایپکس» فعال در زمینه بانکی، نفت و انرژی، صنعت، صادرات و ...، ۲. «دومن» فعال در بخش حمل و نقل و ایمنی حمل و نقل، ۳. «لینده» فعال در ساخت نیروگاه، راهسازی و لوله گذاری سیالات، ۴. «وولف» فعال در بخش تأمین آب، انتقال آب شرب و طراحی سیستم های مدرن تصفیه آب، ۵. «کارتمن» تولیدکننده سالانه ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت مدرن باکیفیت یورو ۵. «دویسبورگ» سازنده فرودگاه‌های بزرگ و کوچک و مجری طرح احیای جاده ابریشم از چین تا اروپا، فعال در ساخت فرودگاه و بندر، ۶. «لینگز» فعال در راه‌سازی و تولیدکننده ماشین آلات راهسازی و خودروهای کوچک غیرآلاینده و غیرترافیک شهری، ۷. «ویلز» سازنده سیم و کابل و تأمین کننده ۵۰۰ هزار متر کابل شهری لندن و موسکو و تأمین کننده انرژی برق تونل‌ها، ۸. «کناف» شرکت مشهور بین‌المللی فعال در صنعت ساختمان و سازنده ساختمان‌های ضد زلزله و ضد آتش سوزی در دنیا و نهایتا ۹. اتحادیه بازرگانی آلمان و خاورمیانه به ریاست افتخاری شرودر که ۸۲ سال است با ایران همکاری بازرگانی دارد و در حال حاضر این اتحادیه در حال رایزنی با آقای ماجدی سفیر ایران در آلمان برای خرید هواپیماست، می‌شود.

شرودر با بیان اینکه امیدوارم مجددا روابط ایران و آلمان بر اساس اعتمادی قدیمی که میان دو کشور وجود دارد، احیا شود بیان کرد: همه نوع حمایت از طرف دولت فدرال آلمان برای احیای این روابط قدیمی وجود دارد و امیدوارم تنها در زمینه‌های اقتصادی نباشد بلکه در بخش‌های علمی نیز با توجه به حضور متخصصان و مهندسان بسیار زبده در ایران این روابط ایجاد شود.

وی ادامه داد: منتظریم تحریم‌های ضد ایران هر چه سریعتر لغو شود تا همکاری‌های دو کشور گسترش یابد. البته همانطور که می‌دانید برخی از شرکت‌های آلمانی ماند کناف و زیمنس در زمان تحریم ایران را ترک نکردند و ماندند. برخی هم رفتند با این حال برلین خواهان همکاری شرکت‌های آلمانی با شرکت‌های ایرانی است نه تنها به این دلیل که ایران بازار خوبی است بلکه می‌خواهیم سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم برای جوانان ایرانی اشتغالزایی کرده باشیم.

صدر اعظم سابق آلمان با بیان اینکه کشورش از نظر اقتصادی بسیار قوی است گفت: اما از لحاظ سیاسی برلین همواره سعی در خویشتن‌داری در خصوص اوضاع جهانی دارد که این خویشتن‌داری به خاطر درسی است که از تاریخ گرفته‌ایم که به نظرم کمی هم زیاد است و باید با توجه به وزن اقتصادی آلمان در حوزه سیاست هم فعال‌تر شویم.

وی با اشاره به نقش اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در امضای توافق برجام که در به سرانجام رسیدن آن بسیار مؤثر بود، افزود: افزایش همکاری‌های اقتصادی به آرامش منطقه کمک می‌کند. شما از ابتکار عمل اشتاین مایر در وین که در خصوص سوریه انجام می‌دهد آگاهید نقش وی در این زمینه همانند نقشی است که او در نهایی شدن توافق برجام داشت.

شرودر با اشاره به گفتگوهایش با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر خاطرنشان کرد: از این صحبت‌ها متوجه شدم ایران به دنبال ایجاد آرامش در منطقه است. برلین نیز به دنبال آرامش در منطقه و برقراری رابطه تنگاتنگ سیاسی با ایران است.

وی برقراری نشست‌های کمیسیون‌های اقتصادی مشترک دو کشور را از دو ماه آینده یادآور شد و ادامه داد: درباره دو پروژه مهمی که وزیر راه و شهرسازی ایران متذکر شدند (برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد و نوسازی ناوگان هوانوردی) باید بگویم اولا شرکت زیمنس بسیار علاقه‌مند به اجرای این پروژه است و ثانیا در زمینه خرید هواپیما نیز با وزیر مربوطه در آلمان گفتگو خواهم کرد./