محمدرضا توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص راهاندازی قطار برقی شهر جدید هشتگرد تا پایان سال ۹۵ اعلام کرد: این خط ریلی به طول ۲۵ کیلومتر از متروی گلشهر کرج آغاز شده و تا شهر جدید هشتگرد ادامه دارد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید افزود: در طول این مسیر احداث یک ایستگاه در محدوده شهرهای کوهسار و گلسار و همچنین یک ایستگاه در محدوده کمالشهر درحال بررسی و مطالعه قرار دارد که دسترسی مسافران به شهرهای نامبرده را تسهیل میکند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده است گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این قطار برقی هزینه شده و نزدیک به ۲۶۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است. درحال حاضر میزان زیادی از مسیر تملک و بازگشایی شده است ولی انتقال این خط ریلی از روی سطح زمین به زیر زمین در اول کرج و همچنین کمبود اعتبارات دلایل بسیار مهمی برای کندی در روند پیشبرد پروژه به شمار میروند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: هماکنون بحث زیرسازی و ریلگذاری تاحد زیادی انجام شده و بیشتر بحث تأمین تجهیزات آن باقی مانده است که امیدواریم با تأمین به موقع اعتبارات این مراحل نیز به سرعت انجام شده و افتتاح این قطار را تا پایان سال آینده ممکن سازد.
توکلی همچنین اضافه کرد: این پروژه از سال ۹۰ به وسیله شرکت عمران شهرهای جدید به پیمانکاری«سپاسد» آغاز شده و با تأکیدات وزیر راه و شهرسازی و همچنین همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به جدیت در حال پیگیری است.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه جاده کرج - تهران مسیر ارتباطی ۱۴ استان کشور به شمار میرود گفت: کاهش چشمگیر ترافیک، صرفهجویی در مصرف سوخت، ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاران، افزایش قیمت زمین و املاک در این شهر جدید و جلوگیری از مهاجرت به کلانشهر تهران نمونههایی از اثرات مثبت راهاندازی این پروژه در کشور به شمار میرود./