شناسهٔ خبر: 16774 - سرویس ریلی

تقی‌زاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مردم دنبال خدمات بهتر هستند/ دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت خدمات شرکت‌های ریلی نظارت کنند/ جلوگیری از خدمات‌دهی بهتر ظلم است

قطار پنج ستاره فدک مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه مردم به دنبال خدمات بهتر هستند و جلوگیری از ارائه خدمات بهتر ظلم است٬ گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی به‌جای قیمت‌گذاری بر کیفیت ارائه محصول نظارت کنند.

مهرداد تقی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به شناورسازی و افزایش متوسط ۸ درصدی نرخ بلیت قطار که با حاشیه‌هایی از سوی سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده همراه شد٬ گفت: برای هر اقدامی لازم است که نیازسنجی در جامعه صورت گیرد و بر اساس این نیازها تصمیم‌گیری شود؛ در واقع ما باید پاسخگوی نیاز تمام مردم باشیم نه قشری ضعیف یا قوی از جامعه؛ در همین راستا نیز باید سرویس‌های مختلفی در کلاس‌های متعدد به مردم ارائه شود تا آن‌ها از این خدمات متنوع بهره ببرند.

وی با اشاره به دوران مدیریت خود در شرکت حمل و نقل ریلی رجاء٬ یادآور شد: در حدود سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ که مسئولیت مدیرعاملی این شرکت را بر عهده داشتم٬ نظرسنجی و بررسی‌هایی‌ صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که مردم به دنبال خدمات مناسب هستند و حتی حاضرند برای گرفتن این خدمات پول هم بپردازند.

رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی افزود: در همان دوره اواخر دهه ۷۰ قطارهایی وارد سیستم حمل و نقل ریلی شد که خدمات و قیمت بالاتری نسبت به سایر قطارها ارائه می‌دادند٬ نکته جالب این بود که بیشترین تقاضا در همان دوران برای این قطارها بود و ظرفیت آن‌ها خیلی زودتر تکمیل می‌شد؛ همین مسئله بیانگر این است که مردم به دنبال خدمات بهتر هستند.

وی تأکید کرد: در این شرایط سوال این است که آیا ما باید در مواجهه با این درخواست٬ باز هم بر شعار ارزانی تأکید کنیم و به دنبال ارائه خدمات بهتر نرویم. بهتر است سازمان‌های نظارتی به جای قیمت‌گذاری٬ بر نحوه ارائه خدمات شرکت‌ها به مردم نظارت داشته باشند تا رضایتمندی بیشتر مردم حاصل شود.

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در عین حال شرکت‌های ریلی نیز برای نگه داشتن مشتریان خود و رقابت با سایر مودهای حمل و نقلی نمی‌توانند قیمت‌ها را به صورت غیر واقعی افزایش دهند و همین مسائل موجب ایجاد رقابت بین شرکت‌های ریلی و ارتقای کیفیت قطارها می‌شود.

وی تخفیفات گوناگون شرکت‌های حمل و نقل ریلی در زمان‌های غیرپیک و فصول مختلف سال را نمونه‌ای از همین ایجاد رقابت‌ها عنوان و اظهار کرد: در عین حال زمانی که مردم حاضر به پرداخت پول برای گرفتن خدمات بیشتر هستند نباید جلوی این خدمات را گرفت و این ظلم به مردم است.

نخستین مدیرعامل شرکت حمل و نقلی رجاء گفت: اگر همین حالا به شهروندان تهرانی عنوان شود که نرخ بالاتری برای استفاده از مترو بپردازند در عوض تعداد قطارها بیشتر می‌شود و از ازدحام کاسته و در وقت آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود٬ ۹۵ درصد مردم از این پیشنهاد استقبال می‌کنند. بنابراین نیازسنجی از برای گرفتن هر تصمیمی اهمیت دارد./