شناسهٔ خبر: 16784 - سرویس مسکن و شهرسازی

چهره ماندگار شهرسازی ایران در گفتگو با پایگاه خبری:

ساخت‌و‌سازهای شمال‌شهر تهران توجیه شهرسازی ندارد/ شهرداری پاسخگوی آلودگی‌های زیستی ساخت‌وسازهای شهری باشد/ تحقق اندیشه ایران‌شهر با نگاهی به تاریخ، فرهنگ، اقلیم، فلسفه

گیتی اعتماد چهره ماندگار شهرسازی ایران، زندگی در کلانشهر تهران را فاجعه خواند و گفت: شهرداری پاسخگوی آلودگی‌های صوتی و زیستی ساخت و سازهای گسترده شهری باشد.

گیتی اعتماد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت تطابق اندیشه‌های ایران‌شهری مطرح‌شده توسط وزیر راه و شهرسازی در مباحث معماری و شهرسازی و به ویژه مدیریت شهری گفت: امیدوارم از اندیشه ایران‌شهری که دربرگیرنده هویت‌شهری، معماری ایرانی و شهرسازی منطبق با شرایط اقلیمی است و توسط وزیر راه و شهرسازی با زبان امروزی بیان شده، تعبیر درستی شود. مسلما زمان به عقب برنمی‌گردد و هر دوره‌ای ویژگی‌های خود را دارد بنابراین وقتی می‌گوییم ایران‌شهر یعنی وضعیت موجود، تاریخ، فرهنگ، اقلیم، فلسفه و تمامی ویژگی‌های زندگی را با معیار اسلامی ایرانی تبیین می‌کنیم.

چهره ماندگار شهرسازی ایران افزود: تحقق اندیشه ایران‌شهری به معنای به کارگرفتن تمامی ویژگی‌ها و بررسی وضعیت موجود، تاریخ، فرهنگ، اقلیم، فلسفه و تمامی ویژگی‌هایی است که لازمه تحقق معماری ایرانی است نه آنکه نشانه‌ها و موتیف‌های تازه‌ای خلق کنیم و همانطور که وزیر تاکید دارند ضروری است اندیشه ایران شهر را بازخوانی کنیم.

عضو هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران با انتقاد از وضعیت شهرسازی کنونی در کلانشهرها و حتی شهرهای متوسط و کوچک گفت: وضعیت شهرسازی و شهرنشینی در شرایط بحرانی به سر می‌برد و اگر بخواهم رتبه‌بندی کنم با لحاظ‌کردن تمامی ویژگی‌ها از جمله آلودگی، ترافیک، سیما و منظر، مسائل تکنیکی و فنی آن را فاجعه نامگذاری می‌کنم.

عضو جامعه مهندسان مشاور ادامه داد: زندگی‌کردن در تهران به نظرم غیرقابل‌تحمل است. شاهد هستیم که بویژه در شمال تهران در کوچه‌های صدمتری با عرض کمتر از هشت متر برج‌های عظیمی ساخته می‌شود که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

اعتماد در پاسخ به این پرسش که «در تحقق شهروندمحوری کدام ارگان‌ها و سازمان‌ها باید همکاری داشته باشند؟» به نقش شهرداری‌ها و ساخت و سازهای متعددی که در تهران ادامه دارد اشاره کرد و گفت: تهران به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است و تقریبا در هیچ ساعتی از شبانه‌روز نیست که ساکنان این شهر بزرگ از آلودگی‌صوتی ناشی از ساخت و سازهای مداوم، ترافیک و همچنین آلودگی‌های محیط‌زیست در امان باشند.

وی در پایان افزود: شهرداری پاسخگوی آلودگی‌های صوتی و زیستی ساخت و سازهای گسترده شهری باشد. /