شناسهٔ خبر: 1681 - سرویس استان‌ها

مدیر شهرسازی و معماری استان گیلان مطرح کرد

عزم جدی دولت برای ساماندهی اراضی شمال کشور/ کاهش ساخت‌وساز غیرمجاز در گیلان/ کسی جرات تخلف ندارد

خانه باغ مدیر شهرسازی و معماری استان گیلان از کاهش ساخت‌وساز غیرمجاز در استان گیلان خبر داد و گفت: با توجه به نگاه دولت یازدهم میزان قانونمندی در این استان بسیار پیشرفت کرده‌است.

خدیجه انشاء در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت ساخت‌وساز در استان گیلان گفت: مطابق وظیفه نظارتی محوله، اکنون از همه ظرفیت‌های دفتر شهرسازی و معماری استان به‌منظور جلوگیری و برخورد با ساخت وسازهای غیر مجاز استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به نگاه دولت یازدهم، میزان قانونمندی در استان گیلان بسیار پیشرفت کرده و اکنون کسی جرات صدور مجوز پروانه ساختمان غیرمتعارف و غیر مجاز را در این استان ندارد.

انشاء به تشریح شیوه قانونی برخورد با زمین‌خواران و عوامل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در استان گیلان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به پی‌گیری‌های جدی دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نامه‌ای از سوی آقای شعبانعلی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در ۲۴ اسفند ۹۲ به معاونت هماهنگی امور عمرانی استان ارسال و طی آن مقرر شد تا هر گونه تغییر کاربری و ضوابط ساخت‌وساز مانند تعیین عرض گذر، سطح اشغال، تراکم، طبقات و جانمایی در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی امور زیر بنایی و شهرسازی برسد.

وی در ادامه گفت: حجت شعبانپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز دستورالعملی در دوم مرداد ۹۳ خطاب به سراسر فرمانداران استان گیلان به منظور ایجاد وحدت رویه در ارایه پروانه‌های ساختمانی، ساماندهی مناسب و ایجاد رویکرد جدی در بخش نظارت ساخت‌وساز در خارج از محدوده و حریم شهرها صادر کرد و طی آن با اشاره به دستور استاندار، بر لزوم دریافت استعلام از اداره کل راه و شهرسازی برای صدور هرگونه پروانه ساختمانی تاکید شد.

انشاء اظهار کرد: پس از این نامه نگاری‌ها بود که امور اراضی جهاد کشاورزی و استانداری همکاری لازم را با اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز کردند و اکنون نظارت جدی بر اراضی خارج از محدوده شهری و حریم شهرها اعمال می‌شود.

مدیر شهرسازی و معماری استان گیلان گفت: پیش از این، دهیاری‌ها و بخشداری‌های استان برای خودشان پروانه ساختمانی و مجوزهای مختلف صادر می‌کردند. بیشتر تخلفات از سوی همین مراکز انجام می‌شد و کسی هم مانعی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: اکنون وضعیت تغییر کرده، به طوری‌ که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند، پس از دریافت هر درخواستی، نخست آن‌را به کارگروه تخصصی امور زیر بنایی و شهرسازی ارسال کنند و در صورت موافقت کارگروه، اجازه صدور پروانه به آن‌ها داده می‌شود.

انشاء گفت: اکنون همه ظرفیت‌های اجتماعی از جمله تشکل‌های مردم نهاد (NGO) استان را  فعال کردیم تا در بخش نظارت با دفتر شهرسازی و معماری استان همکاری کنند. ضمن این‌که به محض مشاهده هرگونه تخلف، بلافاصله به نهادهای مربوطه نامه‌نگاری کرده و با متخلفان به شدت برخورد قانونی می‌کنیم./