علی نورزاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ساعاتی پیش از سفر مسکو به تهران بازگشت گفت: از آنجاکه این سفر با اجرای برجام و لغو تحریمها همزمان شد روسها به تکاپو افتادند و بسیار هیأت ایرانی را تحویل گرفتند.
وی افزود: روسها اعلام کردند حاضرند تکنولوژی ساخت ریل طویل را در اختیار ایران بگذارند٬ نحوه نصب را نیز آموزش دهند٬ خودشان هم در این زمینه در ایران کار کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای نخستین بار ایران از فناوری ریل طویل بهرهمند میشود گفت: ریلهای معمولی ۱۸ متر است اما ریلهای طویلی که روسها قرار است تکنولوژیاش در اختیار ایران بگذارند ۱۰۰ متری هستند. در واقع با اجرایی شدن تفاهم یادشده میتوان در خطوط ریلی کشور٬ ریل ۱۰۰ متری نصب کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ریل طویل را از تکنولوژیهای جدید خواند و افزود: روسها قبلا حاضر نبودند این تکنولوژی را به ما بدهند اما بعد از اجرای برجام خودشان برای همکاری با ایران در این زمینه اظهار تمایل کردند یعنی دیدند که دیگر برای بهرهمندی از بازار ایران باید با رقبای غربی رقابت کنند و به چنین تصمیمی رسیدند.
نورزاد اظهار کرد: سفر ما به مسکو با هدف خرید ریل انجام شد و اجرای روسازی هزار کیلومتر خطوط ریلی با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار را نیز با روسها تفاهم کردیم.
معاون وزیر راهوشهرسازی افزود: یک شرکت سرمایهگذاری روسی به همراه یکی از بانکهای روسیه نیز ابراز علاقمندی کردند تا در تامین مالی طرح احداث راه آهن میانه-تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر دو خطه و با مبلغی معادل ۲۷۴ میلیون یورو مشارکت کنند که مذاکراتی نیز در این رابطه انجام گرفت.
نورزاد شناسایی شرکتهای معتبر تولید کننده ریل و دستیابی به راهکاری برای انعقاد قرارداد مستقیم با کارخانه و تامین ریل با قیمت مناسبتتر را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرد و اظهار داشت: تا کنون قرارداد خرید حدود ۴۳ هزار تن ریل به ارزش بیش از ۳۰ میلیون یورو توسط پیمانکاران اجرایی طرف قرارداد شرکت با کارخانه منعقد شده که از این میزان ۱۷ هزار و ۳۰۰ تن تحویل و تسریع در تحویل مابقی این میزان در این سفر پیگیری شد.