شناسهٔ خبر: 17014 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد:

حفظ ۲۷ هزار کیلومتر راه با ۸۰۰ راهدار در استان فارس/ اسناد خزانه اسلامی در حوزه راهداری افزایش یابد

فارس عشایری مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد: ۸۰۰ نفر از پرسنل راهداری در قالب ۱۲۳ اکیپ و با ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات مستقر در ۷۰ راهدارخانه ثابت و سیار، ۲۷ هزار کیلومتر راه‌های استان را راهداری می‌کنند و از نیمه آذر تا پایان دی ۴۹۱۰ تن شن و ۱۷۹۰ تن نمک در ۱۱ مرحله بارش برف بر سطح محورهای استان پاشیده شده است. وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود خواستار افزایش اسناد خزانه اسلامی در حوزه راهداری شد.

هوشنگ عشایری در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با عملکرد راهداری زمستانی در استان فارس گفت: شرایط اقلیمی استان فارس به گونه‌ای است که در فصل سرما و هنگام اجرای طرح راهداری زمستانی، در یک جا برف می‌بارد و در جای دیگر تابش شدید آفتاب است. یعنی در شمال و شمال غرب استان از آذر و بخصوص دی بارش برف داریم و همزمان در جنوب استان در منطقه لارستان و قیر و کنج و زرین دشت هوا کاملا آفتابی است. به عبارتی، در فصل بارندگی همزمان که راهدارن ما در شمال و شمال غرب گرفتار بارش برف بوده و شاهد برف ۸۰ سانتی در اقلید و سپیدان هستند، همکارانشان ممکن است در جنوب استان با سیل و تبعات آن دست به گریبان باشند.

وی افزود: با این حال همکاران ما مثل برف، روسفید درآمدند و دلیل موفقیت هم چیزی نیست غیر از حمایت جدی سازمان راهداری از ادارات کل استان‌ها از جمله استان فارس در تأمین ماشین آلات مدرن برف‌روبی و شن و نمک پاشی به طوری که در سال‌های اخیر ۸ دستگاه جدید به ناوگان خود اضافه کردیم. در نتیجه در نقاطی که هرسال دچار مشکل می‌شدیم امسال به رغم بارش بیشتر در مقایسه با پارسال توانستیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در تشریح امکانات راهداری زمستانی این اداره‌کل گفت: ۸۰۰ نفر از پرسنل راهداری در قالب ۱۲۳ اکیپ و با کمک ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات مربوط به راهداری زمستانی مستقر در  ۷۰ راهدارخانه ثابت و سیار، عملیات راهداری زمستانی را در استان فارس به عهده دارند.

وی اضافه کرد: راهداری زمستانی در استان فارس از ۱۵ آذر شروع شده و تا کنون ۷ مرحله در سراسر استان و ۴ مرحله هم فقط در منطقه اقلید و سپیدان و صفاشهر که روی هم ۱۱ مرتبه برف داشتیم.

عشایری افزود: در این مدت ۴۹۱۰ تن شن و ۱۷۹۰ تن نمک پاشیده شده و در کل ۶۸۵۰ کیلومتر راه برف روبی و یخ زدایی شده است.

وی ادامه داد: در همین مدت در مناطق و محورهای فیروزآباد- فراشبند، جهرم، فسا، زرین شت و قیر و کارزین دچار مشکل سیل گرفتگی بودیم بعضی از بستر راه های روستایی را هم سیل برد اما همکاران ما سریعا اقدام کردند و خوشبختانه هیچکونه قطعی تردد نداشتیم. در محور فیروزآباد - جم دچار ریزش کوه شدیم. با این حال هیچیک از محورهای این منطقه دچار انسداد نشد مگر در مواقعی که همکاران ما برای پیش‌گیری از حادثه در هنگام وقوع سیل جاده را تا برطرف شدن خطر می بستند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: نیمی از ۵۰۰۰ کیلومتر راه برف‌گیر استان شامل گردنه‌های برف‌گیر است که ۲۵ گردنه را در بر می‌گیرد.

وی مهمترین گردنه‌های استان فارس را گردنه‌های کولی کش، شهیدآباد و باجگاه در محور شیراز - اصفهان، موک در محور شیراز - فیروزآباد، چهل چشمه و ارژن در محور شیراز - کازرون و فورگ در جاده شیراز - داراب نام برد.

عشایری با اشاره به مشکلات موجود در راهداری استان فارس، در مورد خواسته‌های خود گفت: ما امسال رویکرد خوبی را در راهداری شاهد بودیم که عبارت بود از تأمین قیر. براساس دستور رئیس جمهور به وزارت نفت که روی نامه آخوندی ابلاغ شد، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت و مشکلات زیادی در راهداری کشور را حل کرد  به خصوص در مورد استان‌هایی مثل فارس که راه‌های گسترده‌ای دارد.

وی افزود: ما نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتر راه‌های هم سنگ داریم که ۱۲ درصد راه های هم سنگ کشور را شامل می‌شود. باید به موقع و به جا از راه های مان نگهداری کنیم و سطح جاده‌ها را حفظ کنیم. این حمایت تا کنون خوب بوده اما کافی نیست. درخواست ما این است که  این حمایت بیشتر شود.

عشایری در مورد درخواست دوم خود گفت: وقتی راه های استان زیاد باشد حجم عملیات روکش و عملیات ایمنی راهداری از قبیل خط کشی  زیاد می شود و در نتیجه مطالبات پیمانکاران هم بالا می‌رود بنابراین ما نیاز به افزایش اعتبارات بانکی داریم لذا درخواست داریم اسناد خزانه اسلامی در حوزه راهداری افزایش پیدا کند.