شناسهٔ خبر: 17020 - سرویس ریلی

ابوالفضل ابوترابی در مراسم امضا موافقت نامه قطار حومه ای اصفهان-نجف آباد:

قطار حومه‌ای نجف‌آباد-اصفهان از ترافیک و آلودگی هوای اصفهان می‌کاهد/ قطار حومه‌ای حلقه مفقوده در حمل و نقل کشور است

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد حلقه مفقوده در حمل و نقل کشور را قطار حومه‌ای دانست و گفت: قطار حومه‌ای نجف‌آباد-اصفهان از ترافیک و آلودگی هوای اصفهان می‌کاهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ ابوالفضل ابوترابی امروز دوشنبه ۲۸ دی در مراسم امضای موافقت نامه قطار حومه‌ای اصفهان-نجف آباد با تاکید بر اهمیت افزایش ظرفیت در حوزه ریلی٬ گفت: راه‌آهن برای کشور یک ضرورت است و باید زیرساخت‌ها در این بخش به گونه‌ای فراهم شود تا بیش از ۲۵ هزار کیلومتر ریل در کشور داشته باشیم و راه آهن محور جابه جایی بار و مسافر باشد.

وی حلقه مفقوده در حمل و نقل کشور را قطار حومه‌ای دانست و افزود: این مدل از حمل و نقل می‌تواند بسیاری از مشکلات مثل آلودگی هوا و ترافیک را برای کلان شهرها از جمله اصفهان را حل کند.

نماینده مردم نجف آباد اضافه کرد: متصل شدن نجف آباد به شبکه ریلی کشور موجب توسعه ترانزیت، حمل بار سبک و مسافر می‌شود و با توجه به اینکه دولت اعتبارات لازم برای توسعه خطوط ریلی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی به دلیل کمبودهای اعتباری قرار نمی‌دهد در این موافقت‌نامه مدلی جدیدی پیش بینی و اجرایی خواهدشد.

ابوترابی با یادآوری سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهسازی به نجف آباد اصفهان گفت: جلسات متعددی از برای راه اندازی خط حومه ای اصفهان-نجف آباد برگزار شد و شهرداری نجف آباد به نمایندگی از ۷ شهرداری دیگر متولی پیگیری امور شد.

وی با بیان اینکه طول مسیر ۳۰ کیلومتر است و وظیفه تامین ناوگان، روسازی و تجهیزات فنی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی است افزود: این مدل قرارداد الگوی برای سایر شهرداری ها به حساب می آید تا بتوانند با همکاری شرکت راه آهن حمل و نقل حومه‌ای خود را توسعه دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه مترو بسیار پرهزینه و دیربازده است گفت: کار ساخت مترو بسیار پرهزینه‌تر و طولانی تر از قطارهای حومه ای است و هزینه های بسیار بیشتری را در بردارد درحالی که قطار حومه ای قرار است ظرف ۳ سال به بهره برداری برسد. در عین حال خط ۱مترو اصفهان ۲۰ سال است که در حال ساخت است و قطار حومه ای یک مدل حمل و نقلی مناسب برای جابه جایی مردم کلان شهرهاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ احداث خط قطار حومه ای اصفهان-نجف آباد به طول ۳۰ کیلومتر با مبلغ هزینه اجرای این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که در صورت تأمین منابع از سوی شرکت راه‌آهن و شهرداری‌ها، ۳ ساله به بهره‌برداری می‌رسد. طبق پیش‌بینی‌ها در سال اول بهره‌برداری این پروژه ۶۰ هزار مسافر از طریق این خط‌ آهن جابه‌جا می‌شوند./