شناسهٔ خبر: 17130 - سرویس وزارتی

در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان صورت گرفت؛

امضای یادداشت تفاهم‌ ایران و ارمنستان در حمل و نقل ریلی و جاده‌ای/ عوارض جاده‌ای برای کامیون‌های دو کشور یکسان می‌شود/ آمادگی‌ ارمنستان برای توسعه خطوط ریلی و بهبود جاده‌ها

مراسم وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل ارمنستان در زمینه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای یادداشت تفاهم امضا کردند که یکسان‌سازی عوارض برای رانندگان دو کشور بخشی از مفاد تفاهم دوجانبه بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی عصر امروز چهارشنبه ۳۰ دی ماه در مراسم امضای یادداشت تفاهم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ایران و ارمنستان گفت: در ۲ روز گذشته هم در سطح وزرا و هم در سطح کارشناسان مذاکرات بسیار سودمندی انجام شد.

وی افزود: یکی از موضوعات مورد تفاهم در زمینه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای بود که چگونه بتوانیم کریدور سوم بین خلیج فارس و دریای سیاه را تعریف و فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این یادداشت تفاهم مقرر کردیم راجع به هزینه‌های حمل و نقل ترکیبی دریایی،جاده‌ای و ریلی از بندرعباس تا بندر پوتی در گرجستان یک بررسی دقیق انجام شود و در نهایت متن توافق به امضای کشورهای ایران٬ ارمنستان٬ گرجستان و بلغارستان برسد. بزودی اجلاسی در ارمنستان برای جزئیات این کریدور و بررسی تعرفه‌های عبوری از آن برگزار می‌شود.

وی ادامه : همچنین قرار شد برای حمل و نقل جاده ای اجلاسی را به زودی در ارمنستان داشته باشیم تا تسهیلاتی برای رانندگان دو کشور فراهم شود. در همین راستا اولین اقدام یکسان‌سازی عوارض جاده‌ای برای رانندگان دو کشور است.

تسهیل صدور یا لغو روادید برای رانندگان ایران و ارمنستان

آخوندی تصمیم گیری درباره تسهیل صدور روادید و حتی در صورت امکان لغو روادید برای رانندگان ایران و ارمنستان را برای افزایش ترانزیت از دیگر موضوعات مذاکرات دو طرف خواند و گفت: طبق این یادداشت تفاهم مقرر شد جمهوری اسلامی ایران تجارب خود درباره هوشمند کردن مدیریت جاده‌ها را در اختیار ارمنستان قرار دهد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: برای اینکه ترانزیت بین خلیج فارس تا بندر سیاه را از طریق کشور ارمنستان فعال کنیم موافقت شد در صورت تقاضای کشور ارمنستان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تسهیلات لجستیکی و باراندازی بنادر ایران در اختیار ارمنستان قرار گیرد.

وی ادامه داد: ارمنستان برای توسعه خطوط ریلی و بهبود جاده بین نوردوز و ایروان اعلام آمادگی کرد تا در این زمینه به صورت مشترک یا با منابع بین المللی سرمایه‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی به تفاهم دو کشور در زمینه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم مورد بحث طرفین فعال‌سازی راه‌‌آهن جلفای ایران تا ایراسک ارمنستان بود که در این زمینه توافق شد برای مطالعات فنی و اقتصادی و تأمین مالی پروژه به صورت مشترک اقدام شود.

آخوندی با بیان اینکه موارد یادشده عمده‌ترین موضوعات تفاهم ایران و ارمنستان بود گفت: با توجه به اراده دو کشور همسایه تفاهمات خوبی انجام شد تا شاهد توسعه دو کشور در سطح داخلی و منطقه‌ای باشیم.

در ادامه مراسم امضای یادداشت تفاهم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ایران و ارمنستان، گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان نیز با استقبال از امضای این یادداشت تفاهم گفت: این تفاهم پایه توسعه دوستی و برادری دو کشور که از هزاران سال گذشته سرچشمه می‌گیرد خواهد بود.

وی افزود: ما به عنوان نماینده کشور ارمنستان تلاش خود را انجام می‌دهیم تا تفاهم صورت گرفته سریعتر عملیاتی شوند.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان اظهار کرد: از ایران برای مشارکت در مطالعات فنی و مهندسی راه‌‌آهن جلفا-ایراسک تشکر می‌کنیم. احداث این خط آهن هم برای ایران و هم برای جمهوری ارمنستان بسیار مفید است.

گاگیک بگلریان تأکید کرد: تلاش می‌کنیم شرکت‌های حمل و نقلی دو کشور شرایط مساوی برای فعالیت داشته باشند./